دانشنامه ساخت و ساز

هزینه نصب گیت ورودی چقدر است؟!

مقدمه

در هر کسب و کاری، یکی از مهم ترین مواردی که مدیران و صاحبان کسب و کار را دغدغه مند می کند، شیوه کنترل آمد و رفت کارکنان است. با توجه به این موضوع، خوشبختانه امروزه سیستم های مختلفی برای کنترل تردد پرسنل طراحی و تولید شده است که یکی از آن ها، گیت کنترل تردد یا همان گیت ورود و خروج است.

گیت یا Gate، یک واژه انگلیسی به معنای دروازه یا همون محل وارد شدن یا خارج شدن است که غالباً با استفاده از موانع فیزیکی کنترل می شود. با توجه به رواج استفاده از انواع گیت در شرکت ها و موسسات مختلف، برآن شدیم تا در این مقاله بیشتر درخصوص گیت وردی یا گیت نگهبانی و همین طور قیمت گیت صحبت کنیم؛ پس اگر شما هم می خواهید از این ابزار برای کنترل ورود وخروج کارکنان خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گیت ورودی چیست؟

گیت ورودی یا گیت کنترل تردد همان گونه از نام آن مشخص است، یک ابزار سودمند و بسیار کاربردی برای کنترل تردد یا ورود و خروج افراد یک ساختمان یا کارکنان و پرسنل یک شرکت است. به دلیل این که با کمک گیت ورودی یا گیت اکسس کنترل، می توان میزان امنیت را در مکان مورد نظر افزایش داد، به این سیستم، گیت نگهبانی نیز گفته می شود.

این نوع گیت ورودی در واقع، ترکیبی از تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی به شمار می رود؛ به همین دلیل همه افراد و مدیران این امکان را دارند تا از این تجهیزات کنترلی در اداره و سازمان یا ساختمان خود استفاده کنند.

انواع گیت نفر رو، در واقع موانع فیزیکی هستند که در ورودیه ساختمان ها یا محل های خروج از ساختمان نصب می ‌شوند و مورد استفاده قرار می ‌گیرند. یکی از مزایای استفاده از انواع گیت ورودی این است که  مدیران مجموعه ‌های مختلف کاری و اداری و… می توانند از طریق این سیستم ‌های کنترلی، رفت و آمد افراد و پرسنل خود را کنترل کنند و به آن نظم بخشند.

انواع گیت ورودی

گیت ‌های ورودی را می توان با توجه به مکان مورد استفاده، شکل ظاهری و یا نحوه کارکرد مکانیکی به انواع مختلفی دسته‌ بندی کرد. لازم به یادآوری است که انواع گیت ورودی، از نظر میزان دسترسی افراد نیز قابل تقسیم بندی هستند.

به‌ طور کلی انواع گیت اکسس کنترل را می توان به گیت شیشه ای، گیت کنترل تردد سه اهرمی، گیت مترویی، گیت تمام قد و گیت پروانه ای تقسیم بندی کرد. لازم به ذکر است که هر یک از انواع این سیستم ‌ها، کاربرد و مزایای مخصوص به خود را دارند. در ادامه به معرفی انواع گیت ‌های ورودی و کاربرد آن ‌ها خواهیم پرداخت.

· گیت پروانه ای

گیت پروانه‌ ای که به آن گیت شیشه ای هم گفته می شود،  یکی از انواع گیت نفر رو هستند که از کارایی و دقت بالایی برخوردارند و مدیریت ورود یا خروج شرکت ‌ها، سازمان ‌ها و… را تسهیل می کنند؛ این گیت ها دارای بدنه فولادی بادوامی هستند که نه تنها به آن ها ظاهر زیبایی می دهد، بلکه سرعت و امنیت را نیز بالا می برد.

شکل گیت پروانه ای و مکانیزم نحوه باز و بسته شدن آن و هم چنین استفاده از متریال هایی نظیر فولاد و شیشه موجب شده است تا این نوع گیت برای شرکت‌ ها و مجموعه هایی که مدیریت آن ها توجه بیشتری را می خواهد بر ورودی ها متمرکز کنند، بسیار مطلوب است. در این نوع گیت امکان نصب تا ۱۰ جفت سنسور کنترل نوری وجود دارد تا سطح ایمنی و دقت افزایش یابد.

· گیت کنترل تردد سه اهرمی

گیت کنترل سه اهرمی یا میله ای که به آن  Tripod Gateهم می گویند، یکی از متداول ترین انواع گیت ورود و خروج به شمار می رود. این نوع گیت نگهبانی، عملکرد بسیار ساده ای دارد و نسبت به سایر انواع گیت های ورودی،  ارزان ‌تر است. این گیت ورودی از یک شاسی و موانع میله‌ ای تشکیل شده و در واقع با چرخش اهرم ها راه عبور آزاد یا مسدود می ‌شود. موانع موجود در این مدل گیت، می‌ تواند دو اهرم یا سه اهرم باشد که نوع سه اهرمی آن کاربرد بیشتری دارد.  

این نوع گیت نگهبانی،  تحت عناوین گیت تردد نفر رو اهرمی، گیت کنترل تردد اهرمی، گیت تردد ارزان سه پره، گیت کنترل تردد سه شاخه و سه میله ای نیز شناخته می ‌شود.

از این نوع گیت بیشتر در باشگاه‌ های ورزشی، شرکت ‌ها و موسسات مختلف، پایانه‌های حمل و نقل همچون فرودگاه ها، ایستگاه‌ های BRT، راه‌آهن، ساختمان های تجاری، اماکن تفریحی، فرهنگی و ورزشی نظیر شهربازی، فروشگاه‌ ها و موزه و … استفاده می شود.

· گیت مترویی

گیت‌ مترویی همان گیت شیشه ای است که به آن Speed Gate turnstile  هم گفته می شود. این نوع گیت کنترل تردد، سرعت تردد بیشتر و عملکرد موقعیت ‌یابی بهتری نسبت به سایر انواع گیت ورودی دارد.

گیت‌ های شیشه‌ ای پیشرفته ترین نوع گیت در این سیستم ها هستند. در گیت مترویی از مکانیزم یکپارچهbrushless DC or servo motor  استفاده می شود که این امکان را دارد که به طور کامل عبور بدن انسان را تشخیص دهد.

گیت های شیشه ای در واقع، نسبت به گیت های اهرمی عملکرد سریع‌ تری دارند، هم چنین این نوع گیت ها می توانند امنیت بیشتری را تامین کنند و البته گران قیمت تر هم هستند. این نوع گیت ‌ها به طور معمول، به دلیل سرعت بالای تردد و همین طور شکل ظاهری زیبایی که دارند، بیشتر در ساختمان‌ های اداری و تجاری، ایستگاه های مترو و راه آهن، نمایشگاه ها نقاط دیدنی و غیره استفاده می شوند.

· گیت تمام قد

گیت کنترل تردد تمام قد یا گیت تمام قد یک نوع گیت نگهبانی است که از کف تا سقف را پوشش می دهد و ارتفاع آن به حدود ۲ متر می رسد. به عبارت دیگر، ارتفاع گیت های تمام قد از افرادی که از آن عبور می کنند، بیشتر است. ولی ارتفاع گیت های کنترل تردد نیم قد تقریباً، نصف ارتفاع  افراد عادی است.

به کارگیری گیت های کنترل تردد تمام قد دارای مزایای فراوانی است. از آن جایی که این نوع از گیت ها دارای ارتفاع زیادی هستند، در جلوگیری از ترددهای غیرمجاز عملکرد بسیار خوبی دارند. در واقع گیت های تمام قد، تمام قسمت های ورودی و خروجی را فرا می گیرد و امکان عبور از بالا، پایین یا کناره های گیت را غیرممکن می سازد. به گونه ای که حتی برای پریدن از این نوع گیت ها باید قهرمان پرش المپیک باشید.

قیمت گیت چگونه محاسبه می شود؟!

به طور کلی قیمت گیت بسیار متنوع است و از آن جایی که این سیستم ها وارداتی هستند، بنابراین قیمت آن ها با قیمت دلار تغییر می کند، با این حال، برای قیمت گذاری انواع گیت ورودی، از فاکتورهای مشخصی استفاده می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم:

گیت ورودی

· قیمت گیت براساس نوع کاربری

یکی از فاکتورهایی که در قیمت گیت موثر است، کاربرد آن است. همان طور که گفتیم گیت های ورود و خروج برای کنترل و حفظ امنیت مجموعه های مختلف کاربرد دارد و به عنوان مثال گیت های شیشه ای که برای مکان های پرتردد طراحی شده اند، قیمت بالاتری دارند.

· قیمت گیت تردد بر اساس تعداد تردد

گیت هایی که برای استفاده در مکان های پر تردد طراحی می شوند، معمولاً از نظر ساختار، دارای بدنه محکم هستند تا قابلیت مقاومت در برابر برخوردها، فشارها و کشش ها را داشته باشند. این نوع از گیت های ورودی اغلب در دانشگاه ها، ورزشگاه ها، کارخانه ها و … نصب می شوند و قیمت آن ها بیشتر از انواع دیگر است.

· قیمت گیت های ورود و خروج بر اساس جنس بدنه

 معمولاً جنس بدنه گیت های ورود و خروج از آهن یا استیل با رنگ الکترو استاتیک و یا از ترکیب مواد پلیمری و شیشه است.  گیت هایی که جنس بدنه آن ها استیل است، گران تر هستند با این حال، کیفیت مواد اولیه مورد استفاده، استیلبه کار رفته و …  تأثیر زیادی در قیمت گیت ها دارد.

· قیمت بر اساس کشور سازنده و برند کالا

تقریباً تمام انواع گیت ورود در کشورهایی همچون بلژیک، آلمان، ترکیه، هلند و ایتالیا ساخته می شوند که استاندارد های بالایی دارند و با قیمت های مختلفی عرضه می شوند.

سخن پایانی

انواع گیت ورودی، در واقع سیستم های امنیتی هستند که ورود و خروج افراد را در مکان های مختلف کنترل می کنند. از گیت های ورودی در مجموعه های مختلفی، اعم از فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و مترو، دانشگاه ها، نمایشگاه ها، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی و … استفاده می شود.

گیت های ورودی انواع مختلفی دارند که می توان با توجه به کاربرد مورد انتظار، هر یک از آن ها را انتخاب و نصب کرد.

هم چنین قیمت گیت به فاکتورهای مختلفی از جمله، کاربرد، جنس بدنه، تعداد تردد و… بستگی دارد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا