مسکن و ساختمان

پیش بینی بازار میلگرد تا پایان سال ۱۴۰۱

قیمت میلگرد در روزهای اخیر به سقف سالانه خود رسید. اما مهم‌ترین عوامل مؤثر بر رکوردشکنی نرخ این محصول چیست؟ کارشناسان آینده بازار میلگرد را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟
 
به گزارش صما و به نقل از تجارت‌نیوز، به دنبال رکوردشکنی تاریخی نرخ دلار در روزهای اخیر، قیمت میلگرد نیز روز چهارشنبه به سقف سالانه خود رسید تا توجه سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند.

در حالی که بازار این محصول از اواسط مرداد تا دهه اول آذر ۱۴۰۱ در یک ثبات نسبی به سر می‌برد، از دهم آذر، همزمان با آغاز جهش ارزش دلار، روند صعودی خود را آغاز کرد. البته از ابتدای این هفته که روند صعودی بازار دلار آرام گرفت، قیمت‌ها در بازار میلگرد نیز تا حدودی کاهشی شدند.

قیمت میلگرد آجدار A۳ سایز ۱۲ ذوب‌آهن اصفهان که یکی از شاخص‌های اصلی بازار شناخته می‌شود روز چهارشنبه، ۷ دی ۱۴۰۱، به ۲۱ هزار تومان رسید. این نرخ بالاترین حد ثبت‌شده از دی ماه سال گذشته به حساب می‌آید. از اواسط مرداد که رکود در بازار میلگرد حاکم بود بهای این محصول در کانال ۱۶ هزار تومان نوسان داشت. نمودار زیر روند قیمت این نوع میلگرد را در یک سال اخیر نشان می‌دهد.

همان‌طور که در نمودار بالا هم پیداست، از ابتدای این هفته آرامش نسبی به بازار بازگشت و تا پایان ساعت معاملات دیروز قیمت میلگرد آجدار A۳ سایز ۱۲ ذوب‌آهن اصفهان تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان عقبگرد داشت.

با این حال میلگرد ساده همچنان مقاومت خود را در بازار حفظ کرد و در روز اخیر با همان قیمت‌های روز چهارشنبه عرضه شد. «میلگرد ساده شاخه ۶ متری سایز ۱۰ نورد نوین متین» در دهه اول دی به ۲۲ هزار تومان رسید و در دو روز ابتدایی این هفته نیز این سقف قیمتی را حفظ کرد.

در دی ماه سال گذشته همین محصول با ۴۷۰۰ تومان ارزان‌تر، یعنی با نرخ ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شد. اما اکنون قیمت میلگرد در یک حرکت موازی با بازار ارز توانسته ارزش خود را افزایش دهد. نمودار زیر جهش یکباره نرخ میلگرد ساده را در بازار به تصویر می‌کشد.

چرا قیمت میلگرد افزایش یافت؟

به‌طور سنتی معمولاً در فصل تابستان است که قیمت میلگرد روند صعودی به خود می‌گیرد. همان‌طور که در نمودارهای بالا هم مشخص است امسال نیز سنت‌شکنی صورت نگرفت و این اتفاق رخ داد. اما در اتفاقی کم‌سابقه امسال در فصل زمستان سقف قیمتی میلگرد شکسته شد.

گویا اکنون در این بازار،   دلار مهم‌ترین متغیر و مؤلفه مؤثر شناخته می‌شود و با نوسانات هر روزه خود ارزش میلگرد را تغییر می‌دهد. در این بین تشدید و تداوم قطعی گاز و برق صنایع نیز از عوامل دیگر تقویت‌کننده بازار شناخته می‌شود. ازجمله آنکه صنایع فولادی در کنار کارخانجات سیمان بیش از سایر تولیدکنندگان درگیر سخت‌گیری‌های دولت شده‌اند.

کاهش سخت‌گیری‌های دولت کمونیست چین در مقابله با کرونا و پایان‌دادن به سیاست «کووید صفر» نیز باعث بازگشت تقاضای این کشور به بازار جهانی و افزایش قیمت‌ها در ابعاد بین‌المللی شده است. بدین ترتیب نوسانات بازار جهانی عامل تقویت‌کننده دیگر بازار شناخته می‌شود.

قیمت سنگ آهن نیز به‌عنوان ماده اولیه ساخت میلگرد پس از یک سقوط قیمتی در ماه‌های گذشته، طی یک ماه اخیر در بازار جهانی حدود ۲۴ درصد رشد کرد تا دیگر عامل مؤثر بر افزایش قیمت میلگرد شناخته شود. قراضه نیز به‌عنوان دیگر ماده اولیه اساسی، روندی مشابه سنگ آهن را پشت سر گذاشت.

اعتصابات و اعتراضات گاه و بی‌گاه کامیون‌داران نیز در ماه‌های گذشته موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل شد و در روند صعودی نمودار میلگرد از این عامل هم نباید چشم‌پوشی کرد.

پیش بینی بازار میلگرد در هفته‌های پیش رو

تمام عواملی که به آن اشاره شد دست به دست هم داده‌اند تا اکثر پیش‌بینی‌ها نسبت به آینده بازار روند صعودی را ترسیم کنند. با این حال رکود ساخت و ساز در ایران همچنان وزن سنگینی در ارائه چشم‌اندازها دارد. از رونق افتادن اقتصاد جهانی نیز عامل دیگری است که می‌تواند ترمزی برای سیر صعودی قیمت میلگرد باشد.

با این حال بسیاری از کارشناسان نرخ دلار و نوسانات ارزی را مهم‌ترین عامل مؤثر بر بازار میلگرد در ماه‌های پیش رو می‌دانند. این گروه کارشناسان بر این نکته تأکید دارند که در صورت روند صعودی دلار، میلگرد هم متناسب با آن به رشد خود ادامه می‌دهد. اما در صورتی که اتفاق دیگری در بازار ارز رخ دهد، بازارهای دیگر هم متناسب با آن دچار نوسان می‌شوند.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا