مسکن و ساختمان

‍ ۵ ابرچالش وزیر جدید راه و شهرسازی

 

دومین وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حالی روز چهارشنبه وارد ساختمان دادمان شد که هم‌اکنون مسکن و راه، یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور است؛ آن‌جا که حتی به دلیل نبود منابع مالی و با وجود وعده‌های تاکیدوار دولت، حالا شاید پروژه‌هایی که از آن‌ها رونمایی و پرده‌برداری شده، به فراموشی سپرده شود.

به گزارش صما وبه نقل از خبراآنلاین: وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر متولی حمل‌ونقل و بخش ساختمان و مسکن کشور است؛ دو حوزه‌ای که تا قبل از سال ۹۰ در دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی سیاست‌گذاری می‌شد و پس از ادغام، تمام سیاست‌گذاری‌ها در یک وزارتخانه انجام شد.

حالا این وزارتخانه به گفته وزیر جدید راه و شهرسازی، درگیر بحران فرسودگی در ۵ صنعت است. مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه گذشته در جلسه علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی گفته است: ۵ صنعت بزرگ ساختمان، هوایی، ریلی، دریایی و حمل‌ونقل زمینی با بحران فرسودگی مواجه است. این در حالی است که بنا به گفته بذرپاش، منابع کافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام وجود ندارد.

اما حوزه راه و شهرسازی در حالی با ۵ ابرچالش مواجه است که سنگین‌ترین وزنه در وعده‌های دولت سیزدهم، مربوط به این حوزه است؛ از طرح نهضت ملی مسکن تا اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام. بنا به اذعان کارشناسان، درحال حاضر پاشنه‌آشیل پروژه‌های عمرانی کشور، نبود منابع مالی است و این در شرایطی است که سیستم بانکی کشور، آن هم بدلیل ناترازی‌های مالی بالا، دیگر توان تسهیلات‌دهی ندارد. در این میان، دود کسری بالای بودجه در چشم پروژه‌های عمرانی کشور رفته است.

آن‌طور که میثم لطیفی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور هفتم شهریورماه در جلسه شورای اداری استان کرمان گفته است: پروژه‌های نیمه‌تمام و روی زمین مانده نیازمند ۳۰۰۰ همت است و تامین مالی و تکمیل پروژه‌ها به ۵۰ سال زمان دیگر نیاز دارد.

البته معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور درباره پروژه‌های عمرانی به گونه دیگری سخن گفته است. بابک افقهی مهرماه امسال در شورای برنامه ریزی و توسعه و آیین تکریم و معارفه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفته است: در حال حاضر در کشور سه هزار میلیارد تومان (سه هزار همت) پروژه نیمه تمام داریم که به نرخ ثابت امسال اتمام آن‌ها حدود ۱۶ سال زمان می‌برد و نظام تامین مالی برای توسعه و عمران به نحوی است که با انبوه پروژه‌ها آثار باستانی درست می‌کنیم.

به گفته او، در برخی استان‌ها پروژه‌هایی داریم که بعد از ۱۸ سال با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد نیمه‌تمام باقی مانده و رها شده است.

در این میان، کارشناسان اعتقاد دارند با روند فعلی تامین مالی پروژه‌های زیربنایی از طریق بودجه‌های محدود دولتی، در خوشبینانه‌ترین شرایط قریب به ۲۰ سال زمان خواهد برد تا پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی موجود تکمیل شوند؛ مضاف بر آنکه هم اکنون مبالغ قابل توجهی برای نگاه‌داشت پروژه‌های سابق نیز مورد نیاز است.

چالش ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومانی نبود ساخت ۴ میلیون مسکن

در شروع دولت سیزدهم وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی از طرف دولت داده شد. وعده‌ای که بعد از گذشت یک سال و نیم هنوز در هاله‌ای از ابهام است و قرار بود با اجرای این طرح، بخش بزرگی از مشکلات مسکنی مردم حل شود.

با این وجود، حالا وزارت راه و شهرسازی درگیر پروژه‌ای شده که به گفته وزیر جدید راه و شهرسازی، نمی‌توان مثل مسکن‌مهر ردیف مشخص بودجه‌ای برای آن پیش‌بینی کرد.

بذرپاش در بیان دلیل این اظهارنظر خود و با اشاره به قانون قانون جهش تولید مسکن که ساخت ۴ میلیون مسکن را پیش‌بینی کرده، گفته است: ۴ میلیون مسکن ضرب در ۱۰۰ مترمربع می‌شود ۴۰۰ میلیون مترمربع و اگر میانگین متری ۷ میلیون تومان محاسبه شود، عددی معادل دو هزار و ۸۰۰ همت می شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰۰ همت است.

به گفته او، باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تامین مالی دو هزار و ۸۰۰ همت باید انجام دهد. حتما نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.

در این میان، به این ماجرا باید تعهد دولت برای تکمیل ۲۴۰هزار واحد مسکن‌مهر نیز اضافه شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا