مسکن و ساختمان

عباس علوی راد، اقتصاددان:

آشفتگی قیمت مسکن پیامد‌ مداخله سیستم بانکی است

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه با بیان اینکه صرف نظر از غیر مولد بودن فعالیت‌های بنگاه‌داری بانک‌ها در ایران، مداخله سیستم بانکی در حوزه مستغلات، بازرگانی خارجی و حتی بازار سرمایه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، گفت: آشفتگی قیمت مسکن و دلار برخی از پیامد‌های بنگاه داری عمدتا غیر مولد بانک هاست.

به گزارش صما و به نقل از رویداد ۲۴ وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی خبر از پیگیری ویژه فروش اموال مازاد بانک‌ها داده و مدیران بانکی را تهدید به برکناری در صورت عدم رعایت این موضوع کرده که منجمد شدن منابع بانک‌ها در بخش‌های مستغلات، دلار و طلا، ارائه تسهیلات به بخش‌های تولیدی را در تنگنا قرار داده است.

این در حالی است که رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، نبود منابع مالی را بیشترین بهانه برخی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات تکلیفی به بخش تولید دانسته و می‌گوید: بانک‌ها باید از حوزه بنگاه داری خارج شده و به سمت فروش اموال خود حرکت کنند تا به این ترتیب رونق تولید به واسطه تسهیلات کارآمد رخ دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با ارائه آماری عجیب از بنگاه داری بانک ها می‌گوید: شاهد حضور پررنگ بانک‌ها در شرکت‌های سرمایه گذاری، تجاری، بیمه، کشت و صنعت، دارویی و … هستیم. طبق قانون، حد سرمایه گذاری یک بانک نسبت به سرمایه پایه، نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد، ضمن اینکه این سرمایه گذاری‌ها باید صرفاً در حوزه بانکی باشد، اما بانک‌هایی داریم که این نسبت در آن، ۱۲۳۰، ۵۷۹ و ۳۹۵ درصد است.

اما سوال اصلی این است که ابعاد مخرب بنگاه داری بانک‌ها چیست و چگونه منجر به آشفتگی بازار‌های دارایی در ایران شده است؟

نیمی از منابع بانک‌ها دارایی منجمد است

عباس علوی راد، اقتصاددان در این رابطه می‌گوید: آمار‌های رسمی کشور نشان می‌دهد حدود ۹۰ درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود. این بدان معناست که بار اصلی سیستم مالی کشور بر دوش بانک‌ها قرار دارد.

این اقتصاددان با اشاره به تنگنای مالی بانک‌ها به دلیل وجود منابع منجمد، در تشریح این موضوع گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بدهی دولت به شبکه بانکی حدود ۱۵ درصد از منابع نظام بانکی را به خود اختصاص داده است. ۱۲.۵ درصد منابع بانکی نیز در قالب مطالبات غیر جاری از اختیارات بانک‌ها خارج شده و ۱۵ درصد منابع نظام بانکی نیز از سوی بانک‌ها به بنگاه داری مستغلات تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط حدود ۴۵ درصد از منابع بانک‌ها به صورت منجمد خارج از دسترس است که بر شدت تنگنای مالی بانک‌ها افزوده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا