مسکن و ساختمان

قیمت سیمان برای سومین بار در سال جاری گران شد


افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان اعمال شود! این درخواست انجمن سیمان در شرایطی به بورس کالا ارایه شده که طی شش ماه گذشته هر پاکت سیمان از ۲۸ هزار تومان به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده بود. سازندگان می‌گویند که قیمت فولاد و مس و یونولیت هم اخیرا دچار نوسان شده است.

در این شرایط عضو شورای عالی مسکن گفت که قیمت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن به ۸ میلیون تومان رسید.

 قیمت سیمان برای سومین بار در سال جاری رشد داشته است. سیمان در ماه‌های  اردیبهشت و خرداد، همزمان با ورود به بورس با رشد غیررسمی قیمت مواجه شد و به حدود ۲۸ هزار تومان به ازای هر پاکت رسید، سپس با طی نوساناتی حدود ۵۰ هزار تومان شد. در روزهای گذشته نیز انجمن سیمان درخواست افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان را به  بورس کالا اعلام و از هفته جاری اعمال کرد.
قیمت سیمان معمولا سالیانه دو بار به شکل رسمی و غیررسمی افزایش می‌یابد. این رشدها در کنار افزایش قیمت فولاد و دیگر نهاده‌های ساختمانی هزینه‌ی ساخت مسکن را بالا برده و در سه سال اخیر برآوردها از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن را مرتبا تغییر داده است. مصالح ساختمانی در شرایطی روند صعودی داشته که ساخت و ساز در رکود قرار دارد و حتی برخی شرکت‌ها طرح فروش اقساطی گذاشته‌اند. بنابراین با توجه به بحث اقتصاد بازار نباید قیمت آن افزایش پیدا می‌کرد.
درخواست افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان در بورس
در روزهای گذشته انجمن سیمان به بهانه افزایش هزینه‌های تولید، در نامه‌ای رسمی به بورس کالا درخواست افزایش تا ۳۵ درصدی قیمت سیمان را اعلام کرد. بر این اساس قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ ۲ در بورس کالا به ۵۸ هزار و ۵۷۰  تومان و سیمان تیپ ۵ به ۵۹ هزار و ۷۱۰ هزار تومان افزایش یافت. تاثیر این رشد در خرده‌فروشی‌ها به شکل بی‌نظمی و قیمت‌های دلبخواه بروز پیدا کرده است.
تا پیش از این هر پاکت سیمان در مصالح‌فروشی‌ها حدود ۵۰ هزار تومان بود که احتمالا با نرخ‌های جدید به حدود ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان می‌رسد. البته سیمان تیپ ۵ در بسیاری از مناطق تا ۵۸ هزار تومان معامله می‌شد که با این اوصاف باید منتظر قیمت ۷۸ هزار تومانی برای این کالا باشیم.
اواسط سال ۱۳۹۹ که قیمت هر پاکت سیمان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود، هزینه هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن ۲.۷ میلیون تومان برآورد شده بود. فروردین سال ۱۴۰۰ قیمت سیمان ۳۵ درصد و سپس در خردادماه همان سال ۴۰ درصد رشد کرد. اوایل امسال نیز با بورسی شدن سیمان شاهد رشد قیمت و رسیدن هر پاکت به حدود ۵۰ هزار تومان بودیم. حالا با سیمان ۷۸ هزار تومانی که ظاهرا نرخ آن به شکل رسمی و غیررسمی پذیرفته شده برآوردها از قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز دچار تغییر خواهد شد.
روز گذشته احمد دنیامالی ـ عضو شورای عالی مسکن، قیمت ساخت هر متر از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۸ میلیون تومان اعلام کرد. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی هنوز نرخ ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خود را به‌روز نکرده و طبق بررسی‌ها برخی سازندگان در حال کنار کشیدن از این پروژه هستند.
البته نوسان قیمت نهاده‌های ساختمانی فقط مختص سیمان نیست. قیمت میلگرد هم از کیلویی ۱۵ هزار تومان در روزهای گذشته به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است؛ در حالی که دو سال قبل و در آغاز پروژه نهضت ملی مسکن قیمت هر کیلو میلگرد حدود ۴۰۰۰ تومان بود. بنا به گفته‌ی فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان، یونولیت نیز که برای سقف استفاده می‌شود به یکباره در هفته‌های گذشته از ۱۱۰ هزار تومان به ۴۳۰ هزار تومان رسیده است. قیمت مس هم که یکی از کالاهای مهم در ساختمان محسوب می‌شود قرار است  افزایش پیدا کند.
پورحاجت تاکید کرد: از یک ماه قبل موضوع نوسان قیمت نهاده‌های ساختمانی را به نمایندگان مجلس اعلام کردیم و در نهایت به یک تذکر به وزیر صمت بسنده کردند.
عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان تاکید کرد: بارها به مسئولان و نمایندگان مجلس درخصوص افزایش هزینه‌های ساخت و رکود بخش مسکن هشدار داده‌ایم. از حدود سه سال قبل قرار بود کارت مصالح ساختمانی به سازندگان پروژه‌های نهضت ملی مسکن بدهند اما تا کنون خبری در این خصوص نشده است. اصلا ما کارت مصالح نخواستیم؛ دست کم شرایط صدور پروانه، خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان، نظام مهندسی، بیمه کارگران و غیره را تسهیل کنید.این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی هنوز نرخ ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خود را به‌روز نکرده و طبق بررسی‌ها، برخی سازندگان در حال کنار کشیدن از این پروژه هستند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا