مسکن و ساختمان

انس کارگران ساختمانی باحادثه و خطر/سازندگان روی ایمنی ماله می‌کشند

شرایط خاص محیطی و کم توجهی برخی سازندگان به مباحث ایمنی در صنعت ساختمان سبب شده تا حوادث محیط کار این صنف در گلستان بالا باشد که برای کاهش آن باید نظارت ها تقویت شود.

به گزارش صما و به نقل از مهر، وقوع حوادث منجر به جرح و یا فوت در محیط کار در هر صنعت، حرفه و شغلی محتمل است که این رویه در برخی از صنوف و حرفه‌ها به سبب شرایط خاص محیط کاری، احتمال وقوع و ریسک بالاتری دارد و «صنعت ساختمان» یکی از این صنوف پرریسک محسوب می‌شود.

شرایط فیزیکی خاص این صنعت مانند بکارگیری اجسام سخت و سنگین مانند انواع بلوک، ایتال، آجر و انواع قطعات فلزی، محیط کاری مرتفع در ساختمان‌های چند طبقه، بکارگیری انواع دستگاه‌های برش برقی، حضور کارگران روزمزد ناآشنا به خطرات، ورود برخی سازندگان غیر متخصص و غریبه با مباحث ایمنی، گستردگی کارگاه‌های ساختمانی و سختی نظارت بر عملکرد تک تک واحدها و ده‌ها موارد دیگر سبب شده که وقوع حوادث در محیط‌های مرتبط با صنعت ساختمان نسبت به سایر صنایع آمار بیشتری را به خود اختصاص دهد.

هر چند به سبب شرایط خاص محیطی در کارگاه‌های ساختمانی نمی‌توان این حوادث، مجروحیت‌ها و احیاناً فوت را به صفر رساند اما می‌توان با بهره گیری از نظارت‌های بیشتر و سرمایه گذاری در بخش فرهنگ سازی آمار وقوع این حوادث را کاهش داد.

براساس آمارهای رسمی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان در سال گذشته ۱۳ کارگر ساختمانی در محیط کار جان باخته و حدود ۹۰ نفر هم مجروح شدند که درصد بالایی از مجموع حوادث محیط کار در گلستان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ایمنی را در کلاه خلاصه کرده‌اند

یکی از استادکاران صنعت ساختمان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بزرگترین مشکلی که در صنعت ساختمان وجود دارد این است که بسیاری از سازندگان فقط به دنبال اتمام سریع‌تر و کم خرج تر پروژه‌ها و ساختمان‌های خود هستند و در عمل هیچ توجهی به مقوله ایمنی ندارند.

میثم اسدی که به عنوان سنگ‌کار در صنعت ساختمان مشغول است ادامه داد: «ساختمان ساز» شدن چارچوب خاص و دقیقی ندارد و هرکس با داشتن چند میلیارد تومان پول وارد این حرفه می‌شود تا سرمایه خود را چند برابر کند اما هیچ اطلاعات و آگاهی نسبت به مباحث ایمنی در این صنعت ندارند.

وی گفت: تا زمانی که شاهد ساخت آپارتمان‌های چند طبقه بدون حفاظ و ایمنی هستیم و سازندگان حاضر به هزینه در بخش ایمنی و کم خطرسازی نیستند، مجروح شدن و یا حتی فوت کارگران محتمل است.

اسدی افزود: نظارتی دقیقی در صنعت ساختمان وجود ندارد و معمولاً فقط در بازدیدهای رسمی تعداد محدودی کلاه ایمنی به کارگران می‌دهند و این نهایت لطف کارفرمایان به کارگران است که معمولاً چند ساعت بیشتر دوام ندارد.

 

۱۳ نفر در حوادث ساختمانی جان باختند

رئیس بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص حوادث ساختمان در استان به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته ۱۸۰ فقره حادثه حین کار در گلستان به ثبت رسید که در این حوادث ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.

علی اخوان مهدوی افزود: از مجموع فوتی‌های حوادث کار، ۱۳ نفر معادل ۷۰ درصد جانباختگان را فعالان صنعت ساختمان تشکیل می‌دادند.

وی گفت: از مجموع ۱۸۰ حادثه سال گذشته، حدود ۵۰ درصد حوادث غیرفوتی در محیط‌های کاری صنعت ساختمان ثبت شده است.

اخوان مهدوی گفت: به منظور مدیریت و کنترل حوادث در محیط کار، علاوه بر اقدامات پژوهشی، فعالیت‌های آموزشی خوبی پیاده شده است.

وی به رویکردهای کلان حوزه روابط کار مبنی بر «صیانت از نیروی کار» اشاره و بیان کرد: این اصل مهم باید در قالب چهار سیاست و ۱۵ برنامه عملیاتی پیگیری شود که در رأس آن پیشگیری از حادثه و ارتقای ایمنی در واحدهای تولیدی است.

رئیس بازرسی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان افزود: حدود هزار نفر از مهندسان عمران و معماری و ۳۰۰ نفر از کارفرمایان در دوره‌های آموزشی ارتقای ایمنی شرکت کردند.

وی ادامه داد: برای توسعه فرهنگ ایمنی سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ کارگر ساختمانی در دوره‌های آموزشی متناسب با حرفه‌های تخصصی خود شرکت کرده‌اند.

 

صنعتی سازی راهکاری برای کاهش حوادث

یک فعال و کارشناس صنعت ساختمان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: نخستین شرط برای کاهش حوادث و رخدادهای ناگوار در صنعت ساختمان و یا هر محیط کاری دیگری، الزام کارفرمایان و کارگران به رعایت مباحث ایمنی است.

حمیدرضا محبی گفت: اگر سازنده، ناظر و مجری مباحث ایمنی مندرج در آئین نامه ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و یا پارامترهای بخش ایمنی مقررات ملی ساختمان را به صورت واقعی در دستور کار قراردهد، کاهش بلایا و حوادث امری حتمی است.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که بخشی از فعالان صنعت ساختمان در رعایت ملزومان ایمنی سهل انگاری می‌کنند و مقوله ایمنی در اولویت اول یا دوم آنها هم نیست و در برخی مواقع به امری نمایشی بدل می‌شود.

محبی ادامه داد: باید با آموزش‌های مستمر و تقویت نظارت‌ها، فرهنگ ایمنی در صنعت ساختمان نهادینه شود، باید رویکردی اتخاذ شود تا ایمنی به صورت واقعی در دستور کار متولیان قرار بگیرد تا بتوانیم حوادث را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: مصون و محفوظ بودن کارگران کارگاه‌های ساختمانی، ساکنان و عبورکنندگان در مجاورت و شعاع مؤثر و حفاظت و مراقبت از ابنیه، خودروها و تجهیزات داخل از جمله پارامترهای مؤثر در کاهش حوادث در محیط‌های کاری صنعت ساختمان است که باید در اجرای آن دقت نظر عملی داشته باشیم.

این کارشناس ساختمان افزود: از مهم‌ترین روش‌های کاهش اتفاقات و سوانح در محیط‌های کاری در صنعت ساختمان، حرکت به سوی صنعتی سازی ساختمان است.

وی ادامه داد: هرچند در شرایط کنونی رفتن به سوی صنعتی سازی با هزینه‌های اجرایی زیادی روبرو است و حتی در برخی مواقع تکنولوژی‌های لازم در کشور در دسترس وجود ندارد اما در این روش ساخت، حوادث محیط کار به حداقل می‌رسد.

محبی گفت: تا زمانی که ۹۵ درصد سازندگان در صنعت ساختمان به سراغ روش سنتی می‌روند، روند حوادث ادامه دارد ولی باید به صورت همزمان در بخش صنعتی سازی و فرهنگ سازی تلاش کنیم تا سوانح را به حداقل برسانیم.

 

بازرسی از کارگاه‌ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: در پنج ماه نخست ۱۴۰۱ در مجموع ۴۱ فقره حادثه ثبت شده که این رقم در سال گذشته حدود ۸۰ نفر بوده است.

حسینعلی خواجه مظفری افزود: در سال گذشته در مجموع حدود هفت هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی از کارگاه‌های مختلف استان در سال گذشته انجام شده که این عدد در سال جاری رشد محسوسی داشته است.

 

وی ادامه داد: در حالی که حوادث حوزه ساختمان نسبت به سایر محیط‌های کار در جهان حدود ۳۵ درصد بیشتر، این رقم در ایران حدود ۵۰ درصد است.

خواجه مظفری گفت: فعالیت‌های پرمخاطره در صنعت ساختمان مانند فعالیت در ارتفاع، گودبرداری، حفاری سبب افزایش آمار حادثه دیدگان این صنعت شده است.

برای کاهش حوادث در صنعت ساختمان نباید اجازه ورود افراد غیرمتخصص به این بخش داده شده و باید سازندگان ساختمان، کارگران و استادکاران را به صورت حرفه‌ای و تخصصی با مباحث ایمنی آشنا کرد تا فرهنگ ایمنی شکل جدی تری به خود بگیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا