شهر

ایران جزو ۹ کشور دارای پدیده تغییر اقلیم است

رئیس مرکز تغیر اقلیم گفت: ایران در بین کشور‌های دنیا جزو ۹ کشوری که دچار پدیده تغییر اقلیم شده است.

گوهری  زاده گفت: کارگروه تعییر اقلیم  درحوزه تعیر اقلیم و گازهای گلخانه ای در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر تمام برنامه ها براساس شرایط تغیر اقلیم در دستور کار قرار گرفته چراکه   خشکسالی پدیده جدیدی بلکه برنامه ریزی برای ترسالی در دستور کار قرار گرفته  است.

به گزارش صما و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان رئیس مرکز تعیر اقلیم هواشناسی کشور  برنامه های که منجر به افزایش مصرف آب و مدیریت آب در دستور کار قرار گرفته چراکه برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی منجر به فرونشست زمین می شود.

وی می گوید: ایران جزو ۹ کشور تغیر اقلیم در دنیا قرار گرفته است و باید با راهکارهای مانع از زمینه ساز افزایش تاب آوری در کشور شویم چراکه تغیر اقلیم در حوزه تولید غذا وبخش کشاورزی و خشک شدن رودخانه ها تاثیر می گذارد.

گوهری گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از رودخانه ها و تالاب ها در شمال کشور خشک شده که علت اصلی آن بی توجهی دستگاه های بالادستی  است و باید در این زمینه اقدامات لازم در حوزه همکاری دستگاه ها ایجاد شود.

وی گفت‌: سازمان محیط زیست و همچنین سازمان هواشناسی در این زمینه  هشدارهای لازم را داده و در حال حاضر  که در مرحله تدوین بودجه ۱۴۰۲ هستیم باید  برنامه پیش نویس و خروجی همکاری دستگاه‌ها  دیده شود.

رئیس مرکز تغیر اقلیم سازمان هواشناسی گفتذ شرایط ۱۰ ساله کشور حاکی از آن است که در کلان شهر ها  در نیمه دوم سال زمانی که وارونگی دما و سکون ایجاد شود شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود و این خود زمنیه ساز ایجاد مشکلات و خسارت می شود به طوری که طبق آمار وزارت بهداشت خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری به علت آلودگی هوا وارد شده و حدود ۳.۵ میلیون نفر به علت آلودگی هوا جان باخته اند.

 او می گوید: کیفیت سوخت از سال ۹۲ روند کاهشی به خود گرفته بود که علت اصلی آن از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بوده است بنابراین استفاده از کاتالیست در خودروها بسیار در این بخش تاثیر گذار است.

گوهری گفت: وزارت نفت پیگیری کرده که تا سال ۱۴۰۳ تمامی سوخت های خودروها را کیفی سازی کنند.

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا