شهرمسکن و ساختمان

کاهش ساخت و ساز در دوره پنجم مدیریت شهری

افزایش ٣٠٠ درصدى مبلغ عوارض در مدیریت شهرى پنجم

اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت‌های دو لایحه شهرداری تهران درباره «اصلاح مصوبه نحوه اخذ عوارض شهرسازی» و «پیشنهادات عناوین و ترتیبات وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران» را به تصویب رساندند.

به گزارش صما و به نقل از باشگاه خبرنگاران در روند صدمین جلسه شورا، اعلام وصول لایحه یک فوریتی اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات شهرسازی شهرداری تهران با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، خارج از دستور جلسه مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

در جریان بررسی یک فوریت لایحه اصلاح نحوه اخذ عوارض حوزه شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت حمایت از کسب و کار و اشتغال آفرینی، رونق ساخت و ساز در تهران و همچنین تسهیل و دسترسی عموم شهروندان به مسکن، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این مسائل، لایحه به شورا تقدیم شده تا بتوان به صورت پلکانی مشوق‌هایی را برای مردم در نظر گرفت.

صارمی در ادامه با بیان اینکه برای شهروندان خوش حساب جوایزی در نظر گرفته می‌شود، افزود: شهروندانی که عوارض نوسازی و خدمات شهری را پرداخت می‌کنند از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شده و بابت پرداخت به موقع عوارض، جوایزی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی اشاره‌ای به میزان صدور پروانه در سال‌های اخیر داشته و اعلام کرد: صدور پروانه در سال‌های ۹۰ تا ۹۷ در حد معقول بوده است؛ به این ترتیب که در سال ۱۳۹۰ میزان صدور پروانه ۲۸ هزار فقره بوده که تا سال ۹۷ کاهش محدودی داشته است. در سال ۱۴۰۰ صدور پروانه ۵۵۰۰ فقره بوده که حاکی از کاهش محسوس آن است؛ افزایش ۳۰۰ درصدی عوارض که در راستای جبران کاهش صدور پروانه انجام شده، کاهش ساخت و ساز را نیز به دنبال داشت.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر افزایش محسوس عوارض و نیز گلایه‌های مردم در مناطق مختلف شهر در این زمینه درخواست کرد اعضای شورا به لایحه رای دهند.

صارمی با تاکید بر وضوح فوریت طرح و نیز تامین بخش قابل توجهی از منابع درآمدی شهرداری توسط خود بیان کرد: گزارش سازمان بازرسی نشان می‌دهد در دوره پنجم مدیریت شهری، عوارض ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و آیا ضرورتی بیشتر از بررسی این فوریت وجود دارد؟ تنها ۷ درصد از بافت تهران فرسوده است و باقی جزو بافت‌های فرسوده محسوب نمی‌شود.

حبیب کاشانی، عضو و خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در ادامه روند بررسی این لایحه بیان کرد: هر کار کارشناسی که به صورت دقیق انجام شود در راستای خدمت به مردم مورد استقبال شورا قرار می‌گیرد، اما آنچه مهم است این است که در مناطق جنوبی در بافت فرسوده، شهرروندان امکان ساخت و ساز رایگان را دارند اما مسئله در اینجا این است که انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد. ما برای ترغیب مردم در مناطق جنوبی باید چه اقدامی انجام دهیم.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه جریان بررسی این لایحه به بیان نکاتی پرداخت و گفت: چند گله در ایینجا مطرح می‌شود؛ نخست اینکه لایحه‌ای در زمان معاونت قبلی شهرداری به شورا ارائه شده مبنی بر اینکه به دلیل اینکه معاونت شورا و شهرداری به جمع بندی خاصی در جلسه نرسیدند، از دستور خارج شد. ما در همان زمان هم اعلام کردیم که این لایحه به ضرر شماست اما اگر شما بر این اصرار دارید که نکاتی باقی مانده روی آن کار می‌کنیم.

عباسی افزود: تقاضا داریم اگر روی دستوری جنبه فوریت نهاده شده حتما از قبل شهرداری تامل کافی را روی آن داشته باشد که می‌توان با مشورت به نتیجه بهتری برسیم.

صارمی در ادامه ضمن تشکر از نکات بیان شده از سوی اعضای شورا در پاسخ به شبهات ایجاد شده تصریح کرد: منظور از فوریت این است که لایحه‌ای که امروز ارائه شد در اسرع وقت به تصویب اعضا برسد. شهرداری یک نهاد عمومی است که بخش زیادی از منابع درآمدی‌اش را خود تامین می‌کند و این روش سال‌ها تداوم داشته است.

وی ادامه داد: عوارض فضای سبز به یکباره ۴۰ برابر شده است. در مواردی پیش آمده عوارض یک ساختمان به دلیل وجود درخت دو برابر ارزش آن است. گزارش سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد در دو سال پایانی شورای پنجم ۳۰۰ درصد افزایش عوارض داشته‌ایم.

در نهایت اعلام وصول لایحه یک فوریتی اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات شهرسازی شهرداری تهرانف با ۱۳ رای موافق، به تصویب رسید.

در ادامه بررسی دستورات صحن یکصدم شورای شهر یک فوریت لایحه پیشنهاد عناوین و ترتیبات وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران برای اجرا در سال ۱۴۰۲ خارج از دستور در شورا مطرح شد و این موضوع پس از قرائت متن فوریت با حداکثر آراء موافق اعضای شورا مصوب شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا