دانشنامه ساخت و ساز

رطوبت ساختمان چگونه رفع می‌شود؟

رطوبت در ساختمان به دلایل مختلفی بوجود می‎‌آید که اگر به موقع تشخیص داده نشود، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری به تمامی واحدهای ساختمان وارد کند.

به گزارش صما و به نقل از اخبار ساختمان، رفع نم و رطوبت یکی از مهم ترین مشکلاتی است که برای ساختمان ها و سازه‌های مسکونی بوجود می آید و با ظاهر شدن علائم نم زدگی و یا در شرایط حادتر خیس شدن دیوار باید نسبت به رفع آن اقدام کرد.

در شهر هایی مانند شهر های شمالی کشور که به صورت طبیعی مرطوب و شرجی هستند وجود نم و رطوبت امری عادی و اجتناب ناپذیر است. ولی در شرایط دیگر وجود نم و رطوبت در ساختمان طبیعی نیست و سریعا باید منبع آن پیدا شود و اقدام به رفع نم و رطوبت کرد.

افزایش نم و رطوبت باعث ایجاد خرابی هایی می شود که جبران ناپذیر، زمانبر و هزینه بر خواهد بود و از همه مهم تر باعث اختلال در آرامش ساکنین ساختمان خواهد شد.

 

علل به وجود آمدن نم و رطوبت در ساختمان چیست؟

 علت نم و رطوبت ساختمان به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آنها به نحوی مشکلاتی را برای ساکنین آپارتمان ها و منازل به وجود می آورند. که در پایین به تعدادی از آنها اشاره شده است.

بروز نشتی یا ترکیدگی در لوله ها

بارش باران و جمع شدن آب باران روی سقف

  عدم عایق کاری و یا عایق کاری نامناسب سقف و دیوارها

  لوله کشی فرسوده یا اتصالات نامناسب

  بندکشی نامناسب درز بین کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی، حمام، استخر و غیره

استفاده از دستگاه های رطوبت ساز

وجود مشکل در سیستم لوله آب و فاضلاب ساختمان

شیب بندی غیر اصولی پشت بام

خشک کردن لباس در محیط خانه

شست و شوی دیوار، سقف و …

 

علائم وجود نم و رطوبت در دیوار و سقف چیست؟

 برای رفع نم و رطوبت دیوارها ابتدا نیاز هست که علت و منشا ایجاد نم را تشخیص دهیم. در بعضی از ساختمان ها نم دیوار مشخص نیست و راه های زیادی وجود دارد که باعث نم زدگی دیوار ساختمان شما می شود بنابراین برای تشخیص نم دیوار باید با علائم آن آشنا باشید، علائمی که نشان دهنده نم و رطوبت دیوار و سقف شماست عبارت هستند از:

فرورفتگی دیوار و زمین

پوسیدگی فرش یا موکت

پوسیدگی سرسازه ها و تیرچه های ساختمان

بوی کپک زدگی

هوای مرطوب

چکه کردن آب از دیوار

خیس بودن سطح دیوار

راهکارهای رفع نم و رطوبت ساختمان

 

برای رفع نم و رطوبت اگر مشکل در زمان درست شناسایی شود دیگر نیاز به تخریب ندارد و می توانید با رعایت کردن نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم این مشکل را برطرف کنید.

 

۱-کاهش رطوبت با استفاده از تهویه مناسب

مهم ترین توصیه این است که شما باید همیشه هوای خانه خود را تهویه کنید به خصوص در مناطقی که احساس می کنید دارای رطوبت شدیدی است یا دمای آن منطقه با دیگر نقاط خانه اختلاف دارد.

شما می توانید با باز کردن پنجره ها هوای تازه را در خانه به گردش در بیاورید ولی اگر تاثیری بر رفع بوی نم و رطوبت خانه نداشت می توانید از فن استفاده کنید تا هوای تازه در جریان باشد ولی بیش از حد از آن استفاده نکنید! چون هوایی که شما نفس می کشید باید دارای مقداری رطوبت باشد تا از بروز بیماری و خشکی بینی جلوگیری کند.

 

۲- نصب تهویه حمام

 بعد از هر بار دوش گرفتن، حتما فن تهویه را روشن کرده و کمی درب حمام را باز بگذارید تا رطوبت داخل حمام حبس نشود. در غیر این صورت نه تنها محیط حمام مستعد رشد عوامل بیماری زا خواهد شد بلکه به مرور زمان این رطوبت به داخل دیوار‌ها وارد شده و نم دیوار خانه رخ می‌دهد.

 

۳- خشک کردن لباس ها در خارج از منزل

 سعی کنید لباس های خیس و مرطوب را در تراس و حیاط خانه خشک نمایید. در صورت امکان می توانید از خشک کن لباسشویی نیز برای خشک کردن کمک بگیرید.

 

 

۴- انتقال گیاهان به مکان دیگر

 گیاهان داخل خانه تاثیر فراوانی در افزایش رطوبت دارند و بهتر است آن ها را به مکانی که دارای تهویه هوای مناسبی است منتقل کنید.

 

۵- به دنبال منابع رطوبت باشید

 اگر احساس کردید مناطقی از خانه دارای رطوبت بیشتری نسبت به دیگر نقاط است، حتما به دنبال پیدا کردن منبع آن باشید چرا که احتمالا در آن نقطه لوله ای شکسته و یا نشتی آب بوجود آمده که غیر قابل مشاهده هستند و وجود آن ها باعث بوجود آمدن لکه هایی روی دیوار می شوند که به مرور زمان رشد می کنند. مراقب باشید اگر فورا این نشتی ها را بر طرف نکنید اوضاع بدتر شده و حتی احتمال دارد آب گرفتگی بوجود بیاید.

 

۶-از رطوبت گیر استفاده کنید

 توصیه می شود در صورتی که در مناطق شمال و جنوبی کشور که به دریا نزدیک بوده و محیط زندگی همیشه مرطوب است زندگی می‌کنید؛ حتما از دستگاه های مخصوص جذب رطوبت هوا در خانه خود استفاده کنید. با این روش به سادگی می توانید از هر گونه تجمع رطوبت در خانه و به تبع آن از بروز نم دیوار خانه پیشگیری کنید.

 

 ۷-استفاده از عایق های ضد رطوبت

 استفاده از عایق های ضد رطوبت نظیر انواع رنگ ساختمان، کاغذ دیواری ضد آب و … برای خانه هایی که رطوبت بیش از اندازه در دیوارها مشاهده می شود می تواند بسیار موثر باشد. با این کار علاوه بر رفع نم و رطوبت ساختمان، هنگام تمیز کاری نیز می توانید با یک دستمال مرطوب این کار را انجام دهید.

 

۸- استفاده از نمک

 

این پیشنهاد برای افرادی است که تمامی راه های پیشگیری نشت یابی لوله با دستگاه را امتحان کرده اند اما تاکنون به نتیجه دلخواه نرسیده اند. در این روش کافی است مقداری نمک را در یک ظرف ریخته و آن را در محل هایی که دارای رطوبت شدید هستند قرار دهید. وجود نمک باعث می شود رطوبت به سرعت جذب شود. اگر رنگ نمک پس از چند روز تغییر کرد می توانید آن را عوض کنید.

 

۹-رفع نم دیوار با مواد نانو

 عایق های رطوبتی نانو می توانند در زیر سطح های مولکولی نفوذ کرده و با مواد دیگر ترکیب شوند. رفع نم ساختمان بدون تخریب با مواد نانو هیچ لایه ای روی سطوح ایجاد نمی کند و خود جزئی از سازه می شود. قیمت های مقرون به صرفه، ماندگاری بالا، وزن سبک، مقاومت در برابر حریق از مزایای استفاده از عایق نانو رطوبتی در رفع نم دیوار بدون تخریب است.

 

ویژگی‌های عایق رطوبتی نانو رنگ ها

  عدم نیاز به تخریب عایق کاری قبلی

غیر قابل اشتعال و غیر سمی

سازگار با محیط زیست

سهولت اجرا با غلتک، قلمو و پیستوله

قدرت چسبندگی بالا بر روی سطوح زیرین

ضد باکتری و مقاوم در برابر رطوبت

مقاومت در برابر ضربه

مقاوم در برابر مواد شوینده شیمیایی

مقاوم در برابر تغییرات دما

سرعت در اجرا

 

نکته: رفع نم با مواد نانو برای پوشش نم دیوار، سرویس های بهداشتی و سقف هیچگونه آسیبی به محیط زیست نمی رسانند.

عوارض ناشی از نم دیوار خانه چیست؟

اما گاهی اوقات علی رغم تمام اقداماتی که برای جلوگیری از نم دیوار خانه انجام می شود، باز هم مشاهده می کنید که برخی از دیوارها دچار نم شده و خراب شده اند. شما با دیدن این وضعیت باید سریعا رفع نم دیوار خانه را انجام دهید. در غیر این صورت عوارض زیر رخ خواهد داد:

  کاهش مقاومت دیوار ساختمان و در نتیجه احتمال ریزش آن

رشد میکروب ها، قارچ، باکتری و… در نم دیوار خانه

 بو گرفتن دیوار و محیط خانه

  ابتلا به بیماری های تنفسی و آلرژی های پوستی

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا