مسکن و ساختمان

آرش رضوانی سازنده منطقه 10 تهران، در گفت‌وگو با صما:

شرایط ساخت‌وساز سخت‌تر اما وضعیت بهتر شده است

این سازنده جوان و خوش آتیه که در منطقه ۱۰ فعالیت می‌کند، گفت: هرچند افزایش قیمت‌ها، ادامه فعالیت را دشوار کرده اما اوضاع ساخت‌وساز از چند سال گذشته بهتر شده است؛ شاید از لحاظ کمی شاهد کاهش آمار ساخت‌وساز در پایتخت باشیم اما از نظر کیفی وضعیت ساخت‌وسازها راضی‌کننده است.

آرش رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، با اشاره به اینکه شرایط ساخت‌وساز در این سال‌ها، تغییرات اساسی داشته است، اظهار داشت: کاهش آمار ساخت‌وساز در تهران، دو عامل عمده دارد، پیش از این تعداد ساختمان‌های بافت فرسوده بیشتر بود و شهرداری نیز از نوسازی این مناطق استقبال و با تصویب بخشودگی‌ها و مصوباتی برای نوسازی، از سازندگان حمایت می‌کرد، طبیعی است که در چنین شرایطی حاشیه سود سازنده بیشتر و تعداد سازندگان نیز زیادتر شود. دلیل دوم این است که در این سال‌ها مقررات و مصوبات جدیدی یا وضع شده و یا مقررات قدیمی، جدی‌تر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه سازندگان متخصص در این صنعت باقی مانده‌اند، گفت: این روزها ساخت‌وساز اصولی‌تر شده است، پیش‌تر سخت‌گیری‌ها کمتر بود که به مرور این سخت‌گیری‌ها از طرف ارگان‌های مربوطه بیشتر شد و ناظران نیز برای رعایت این مقررات توسط سازندگان بسیار محتاط‌تر و جدی‌تر عمل کردند. همانطور که گفتم یکی از دلایل کاهش آمار ساخت‌وساز نیز همین رعایت اصول و مقررات ساختمانی بوده که اتفاقا شرایط را به لحاظ کیفی بهبود بخشیده است.

رضوانی با بیان اینکه سازندگان سوپر مارکتی از این حرفه خارج شده‌اند، افزود: با پایین آمدن حاشیه سود ساخت‌وساز، افراد غیر مرتبط که هیچ تخصص و تجربه‌ای در ساخت ملک نداشتند از این صنعت خارج شدند؛ همچنین با افزایش سخت‌گیری‌ها بستر لازم برای فعالیت تحصیلکرده‌های این صنعت هموارتر شد.

این سازنده جوان با اشاره به اینکه ساخت‌وساز همچون گذشته سود نمی‌دهد، بیان کرد: افزایش قیمت‌ها تاثیر چندانی در رکود ساخت‌وساز نداشته است، تا مادامی که تورم صعودی باشد، سازندگان دچار مشکل نمی‌شوند؛ اما اگر هنگام ساخت  مصالح افزایش قیمت داشته باشد و هنگام فروش قیمت مصالح کاهش یابد، سازنده ضرر خواهد کرد. البته حاشیه سود سازندگان کمتر شده و این حرف درستی است اما اینکه بگوییم افزایش قیمت‌ مقصر رکود بازار مسکن است، صحبت اشتباهی است.

وی در پاسخ به این پرسش که کاهش زمان صدور پروانه ساخت، می‌تواند وضعیت بازار مسکن را بهبود دهد، گفت: من مخالف این کاهش زمان هستم، زیرا با اجرایی شدن این مصوبه، کیفیت فدای کمیت خواهد شد. برخی آنالیزها حتما باید در مدت زمان استانداردی انجام شود، چطور می‌توان این زمان را کاهش داد اما کیفیت کاهش نیابد؟

رضوانی با اشاره به اینکه کاهش نظارت‌ها موجب افزایش تعداد افراد سودجو می‌شود، افزود: صحبت‌هایی وجود دارد که آزمایش خاک برداشته شود که اشتباه بسیار بزرگی است، در حال حاضر این آنالیز برای ساختمان‌های بیشتر از ۵ طبقه ضروری است. به نظر من بررسی‌ها باید در زمان کافی انجام شود، در غیر اینصورت تباعات بزرگی خواهد داشت. اگر این مصوبه اجرایی شود راه برای افراد سودجو هموارتر می‌شود و این افراد به هر قیمتی شده سعی می‌کنند سود بیشتری را به دست آورند.

وی ادامه داد: در حال حاضر رعایت تعدادی از مقررات ملی ساختمان اجباری نیست، هرچند آن‌هایی که اجباری هست نیز برخی مواقع فدای سود بیشتر شده و به درستی رعایت نمی‌شود اما این سال‌ها به ضرورت اجباری شدن همین مقررات به مرور، کیفیت ساخت در حال افزایش بود و بهتر است که این روند ادامه‌دار باشد.

رضوانی با اشاره به اینکه همیشه مقصر افزایش زمان صدور پروانه ساخت، شهرداری نیست، عنوان کرد: برخی مواقع سازندگان به دلایل مختلف و بدون قصد و غرض زمان صدور را افزایش می‌دهند؛ به طور مثال برخی مواقع سازنده خود اشتباه می‌کند و نقشه‌کشی نمای خود را به معماری می‌سپارد که با ضوابط شهرداری آشنایی ندارد و گاها پروسه تایید نما را تا چندین ماه افزایش می‌دهد.

وی افزود: وقتی سازنده‌ای ترجیح می‌دهد از معمار ارزان‌تر استفاده کند و کار خود را به دست معمار با تجربه نسپارد، چندین ماه پروژه خود را عقب خواهد انداخت. معمار نباید نظر شخصی خود را به شهرداری اعمال کند، در اینصورت پر واضح است که با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد. البته این حرف من به این معنی نیست که شهرداری اذیت نمی‌کند، اما می‌توان بر اساس تیپ‌هایی که شهرداری معرفی کرده نما را طراحی کرد که زمان رفت‌وبرگشت و دریافت تایید نهایی را به کمترین زمان ممکن رساند.

رضوانی با اشاره به اینکه در بین ارگان‌های نظارتی، آتش‌نشانی بسیار دقیق است، بیان کرد: آتش نشانی یک از ارگان‌های نظارتی است که با حساسیت هر چه تمام‌تر بر پروژه‌های ساختمانی نظارت می‌کند و راه دور زدن برخی از افراد سودجو را به درستی مسدود می‌کند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر، در مرحله پیش ساخت یک پروژه ساختمانی هستیم که پس از رفع موانع پیش روی اقدام به ساخت این پروژه خواهیم کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا