معماری

نمای دراوری یک ساختمان

ساختمانی در کارولینای شمالی، «پایتخت مبلمان جهان» به شکل درواری بزرگ طراحی و ساخته شده، این ساختمان جزو جاذبه‌های گردشگری این ایالت است. این دراور بزرگترین دروار جهان است که در یک حراجی به مبلغ دویست و سی و پنج هزار دلارِ ناقابل قیمت‌گذاری شد!

بزرگترین دراور دنیا در واقع یک ساختمان است!

بزرگترین دراور دنیا با ارتفاع ۶ متری در ۱۹۲۶ در شهرهای پوینت ساخته شد. بعد از آن چندین بار بازطراحی و بازسازی و نهایتا به نسخه‌ای بلندتر به ارتفاع حدود ۱۱ متر تبدیل شد که دو جوراب از کشوی وسطش آویزان است، همانی که این روزها در خیابان‌های کارولینا دیده می‌شود.

این دراور غول آسا که در پلاک ۵۰۸ خیابان همیلتون شهر «های پوینت» قرار دارد، شماره پنجم فهرست ده جاذبه جاده‌ای جهان است و در خود آمریکا هم یک جاذبه کنار جاده‌ای محسوب می‌شود. جوراب‌های آویزان از کشوهای این دراور نیز نمادی از تاریخ صنعت بافندگی پاپوش در این منطقه هستند. این جوراب‌ها نزدیک به دو متر طول دارند.

بزرگترین دراور دنیا در واقع یک ساختمان است! ساختمانی که در نگاه اول در کنارِ همسایه‌‌هایش کاملا بی‌ربط و اتفاقی به نظر می‌رسد اما همانطور که گفته شد نشانگرِ مناسبی از تاریخ صنعت و ساختمان این منطقه است.

در سال ۱۸۹۰ میلادی یعنی حدود صد و سی سال پیش، این منطقه که شش مرکز فروش و ساخت مبلمان و لوازم منزل داشت کم کم لقب «پایتخت مبلمان جهان» را به خودش اختصاص داد. البته بعد از آن هم این صنعت و تجارت در کارولینای شمالی حسابی گسترش پیدا کرد. تا آنجا که این روزها و در قرن بیست و یکم، بسیاری از برندهای جدید و قدیمی صنعت مبلمان و طراحی وسایل خانه به خصوص در امریکا، این منطقه را زادگاه خودشان می‌دانند.

 

کاربری اداری یک دارور!

در ابتدا کاربری این مکان را به عنوان یک ساختمان اداری در نظر گرفته بودند. همچنین این ساختمان به عنوان یک شو روم، محلی برای برگزاری رویدادها و انبار نیز استفاده شده است. مالکان فعلی اش در سال ۲۰۱۵ آن را خریده اند، آن هم به قیمت نود هزار دلار و در این چندسال به آموزشگاه موسیقی نیز تغییر کاربری داده است. اما این ساختمان می تواند یک کافی شاپ یا منزل مسکونی نیز باشد.

در مورد های پوینت جالب است بدانید که این شهر یکی از اولین مراکز رشد و پیشرفت صنعت مبلمان در جنوب آمریکا بود. مبلمان و وسایل کاربردی از قرن هفدهم توسط مهاجران انگلیسی در این منطقه ساخته می شد. بعد از جنگ شمال و جنوب و شروع دوران برده داری، نیروی کار ارزان در این مناطق صنعتی زیاد شد و همین صنعت مبلمان را بزرگ و بزرگتر کرد.

اما برای ساخت میزان سفارشی که هر روز به سمت این منطقه می آمد دیگر کارگاه ها جوابگو نبودند و باید کارخانه های بزرگ ساخته می شدند. ابتدا کارخانه لوازم منزل در ۱۸۸۹ تاسیس شد و بعد از آن تا آغاز قرن بیستم ۳۸ شرکت و کارخانه در ایالت کارولینای شمالی ساخته شدند که حدود نیمی از آن ها در های پوینت قرار داشتند.

بعد از شروع قرن جدید، های پوینت با داشتن چهل کارخانه، آرام آرام به عنوان پایتخت مبلمان شناخته می شد. اما در اوایل قرن بیستم سهم بازار رقبا زیادتر می‌ شد و کارگران دستمزد بیشتری می خواستند. گرچه در همین سال ها بود که یک شرکت خلاق به نام صندلی سازی تاملینسون کارمندانش را در سود شریک کرد و موفق شد باکیفیت ترین مبلمان و وسایل را تولید کند و تا سال های زیادی در صدر بازار باقی بماند اما این اتفاق برای همه تولیدکنندگان های پوینت نیفتاد. های پوینت، گرچه هنوز بازار سالانه مبلمان و لوازم منزل را میزبانی می‌کند، این روزها کسب و کار صنعت مبلمان در آن رونق کمتری نسبت به گذشته یافته و بزرگترین دراور دنیا یادگاریست که از دوران اوج برایش باقی مانده است.

منبع: خریدمگ

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا