مسکن و ساختمان

کامبیز کریمی سازنده در گفت‌وگو با صما:

شرایط حاکم در بازار مسکن اصلا مطلوب نیست/ ساخت‌وساز در تهران را متوقف کرده‌ام/ تمایل برخی سازندگان به دلالی

این سازنده که در مناطق یک، ۱۰ و ۲ فعالیت می‌کند، گفت: ساخت‌وساز در تهران را متوقف کرده‌ام و در حال حاضر ترجیح می‌دهم فعالیت خود را شمال کشور ادامه دهم، هرچند آنجا نیز مشکلات خاص خود را دارد اما نسبت به تهران، ساخت‌وساز توجیح بیشتری دارد.

کامبیز کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، اظهار داشت: از ابتدای سال با توجه به افزایش قیمت‌ها و بسیاری از مسائل دیگر، پروژه‌ای را در تهران اجرا نکردم، بستر لازم برای ساخت‌وساز استاندارد و حرفه‌ای وجود ندارد، سازندگان واقعی ترجیح می‌دهند پروژه جدیدی نداشته باشند، زیرا ساخت‌وساز در این شرایط سود ندارد و در بهترین حال سربه‌سر می‌شود.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: چند روز پیش ساختمان سه واحدی را در مرزداران به قصد مشارکت بررسی کردم، باتوجه به مبلغ بلاعوضی که مالکین پیشنهاد(۹ میلیارد تومان!) دادند، اصلا شراکت در این پروژه توجیه اقتصادی نداشت، در این شرایط که روز به روز مصالح ساختمانی اعم از سیمان، گچ، آهن آلات و … افزایش قیمت دارند و همچنین عوارض‌ها و دستمزد نیروی کار نیز افزایش می‌یابد، فعالیت بسیار سخت‌تر شده است.

 

محاسبه قیمت نهایی ساختمان دشوار است

کریمی با بیان اینکه در حال حاضر عوامل مؤثر در یک پروژه ساختمانی دستخوش تحولات عجیب و غریبی است، عنوان کرد: هیچ زمانی فضای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان تا این حد گنگ نبوده است، در این وضعیت محاسبه قیمت نهایی بسیار دشوار شده و پروژه آینده واضحی ندارد، با توجه به گرانی‌ها و تورم موجود نمی‌توان قیمت نهایی آپارتمان را محاسبه کرد.

وی با اشاره به قیمت‌های نجومی ملک در تهران، ادامه داد: یکی از دلایل کاهش ساخت‌وساز در تهران این است که امروز اگر سازنده بتواند ملک خود را برای یکسال بعد قیمت‌‌گذاری کند نیز، هیچ تضمینی وجود ندارد که بازار یکسال  آینده کشش این قیمت را داشته باشد، هرچند قیمت روز ملک نیز به جایی رسیده که از توان خرید مردم خارج شده است.

کریمی افزود: وضعیت بازار مسکن به شکلی شده که نه سازنده رغبتی به ساخت‌وساز دارد و نه خریداران بضاعت کافی برای خرید ملک؛ در بهترین حالت شاید این قیمت‌ها بتواند، هزینه ساخت سازندگان را پوشش دهد اما همینطور که مشخص است، خریدار توان پرداخت این مبالغ را ندارد، این قیمت‌ها کاذب است، یکی دیگر از عواملی که برای رکود صنعت ساختمان می‌توان نام برد نیز همین قیمت‌های کاذب است.

 

در شمال کشور ساخت‌وساز می‌کنم

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق شمالی قیمت ساختمان‌های لوکس‌ساز از متری ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود، بیان کرد: ساخت در شمال کشور نیز با معضلات خاصی همراه است، سازندگان در رقابت با هم متری یک میلیون تومان بدون اینکه بازار کشش داشته باشد به قیمت ملک‌های خود اضافه می‌کنند؛ هرچند این املاک نیز مشتریان خود را دارد، این فضای حاکم در شمال کشور موجب شده که ساخت‌وساز در این منطقه توجیه اقتصادی داشته باشد.

 

 برخی سازندگان دلال شده‌اند

این سازنده افزود: عمده مشتریان این آپارتمان‎‌ها اشخاصی هستند که ملک دوم خود را خریداری می‌کنند و عمده‌ مردم نیستند. در نتیجه درست است که این ساختمان‌ها خرید و فروش می‌شوند اما نمی‌توان گفت که وضعیت ملک و ساخت‌وساز در شمال کشور نیز مطلوب است.

کریمی در رابطه با نقش سازندگان در رونق صنعت ساختمان، بیان کرد: بهبود این شرایط مستلزم تغییرات اساسی بوده و از دست سازندگان خارج است، متاسفانه وضعیت بد اقتصادی سازندگان را به کارهایی وا می‌دارد که در شان جایگاه خالق ساختمان نیست.

وی با بیان اینکه برخی سازندگان شغل خود را تغییر داده‌اند، عنوان کرد: در حال حاضر سازندگان به چند دسته تقسیم شده‌اند؛ سازندگانی که همچون من، منطقه فعالیت خود را عوض کرده‌اند، دسته بعدی سازندگانی هستند که از کشور مهاجرت کرده و ترجیح داده‌اند، سرمایه خود را به خارج از کشور منتقل کنند. برخی از سازندگان نیز ترجیح می‌دهند که به جای ساخت‌وساز سرمایه خود را صرف خرید و فروش ملک یا به اصطلاح دلالی کنند.

کریمی افزود: دسته بعدی سازندگان نیز، یا خانه‌نشین شده‌اند و یا کیفیت کار را تا حد ممکن کاهش داده‌اند و از متریال ضعیف برای ساخت‌وساز استفاده می‌کنند. یک تعداد نیز ترجیح داده که فعالیت خود را طبق منوال گذشته ادامه دهند و کیفیت را فدای قیمت پایین‌تر نکنند، در نتیجه قیمت ملک‌های خود را بالا می‌برند.

وی با اشاره به اینکه برخی سازندگان، ساختمان خود را اصطلاحا «بَزک» می‌کنند، گفت: هر شخصی، بیشترین سرمایه خود را صرف خرید ملک می‌کند و  بزرگترین خرید هر شخصی در زندگی، همین است، برخی مواقع سازندگان بدون توجه به اهمیت موضوع، از متریال بسیار ضعیف استفاده می‌کنند که هم قاتل جان و هم قاتل مال مردم می‌شوند؛ متاسفانه در مناطقی که ارزش ملک کمتر است این اتفاق بیشتر دیده می‌شود تا ساخت‌وساز توجیه اقتصادی نیز داشته باشد؛ ادامه این روند در آینده تبدیل به یک بحران خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه سازندگان از طرف هیچ ارگان و یا نهادی حمایت نمی‌شوند، افزود: سازنده باید تعهد اخلاقی داشته باشد که در این وضعیت چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارد، در نهایت این افزایش قمت‌ها متوجه مصرف‌کننده نهایی است.

وی ادامه داد: سازنده علاوه بر اینکه خالق یک ساختمان است، کارآفرین نیز هست از ساختمان‌های کوچک تا پروژه‌های عظیم، همگی به چرخه اشتغال کشور کمک می‌کنند. پس اگر این صنعت نیز خاموش شود، جامعه دچار تبعات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

کریمی در پایان گفت: موارد ذکر شده تنها بخشی از معضلات پیش‌روی سازندگان است، اجرا شدن مصوبات اشتباه، افزایش بی‌مورد عوارض‌ها، کاردان نبودن برخی مدیران شهری و …، همگی دست به دست تورم داده و صنعت ساختمان را راکد کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا