مسکن و ساختمان

آینده بازار مسکن چه خواهد شد؟

عوامل زیادی بر بازار مسکن تاثیرگذار است که ما در اینجا به سه عامل مهم آن خواهیم پرداخت.

به گزارش صما، عوامل زیادی هچون سیاست‌گذاری اشتباه، افزایش قیمت‌ها، طولانی بودن زمان صدور پروانه ساخت و …. در صنعت ساختمان موثر هستند، ما در اینجا به سه عامل مهم خواهیم پرداخت.

 

سقوط آمار ساخت

آمار جدید از پروانه‌های ساختمانی صادر شده در ۳ ماه نخست ۱۴۰۱، نشان می‌دهد بهار امسال تولید مسکن در پایتخت به پایین‌ترین میزان ۱۸ سال اخیر رسیده و سقوط چشم‌گیری داشته است. در این مدت تنها برای ۶ هزار مسکن پروانه ساختمانی صادر شده است. این اتفاق پیام قابل تامل و نگران‌کننده‌ای برای آینده قیمت مسکن دارد.

 

رونق شدید معاملات ملکی

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در خرداد ماه امسال میزان معاملات مسکن نسبت به پارسال حدود ۳ برابر شده است. در این ماه بیش از ۱۳ هزار معامله انجام شده است که این رقم طی ۴ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این اتفاق پیام مهمی برای خروج احتمالی مسکن از رکود شدید دارد.

همچنین آخرین آمار بانک مرکزی از معاملات مسکن تهران نشان می‌دهد سهم مسکن‌های با سن بالای ۲۰ سال، رشد قابل توجهی داشته است.

 

پیشی تهران از شهرستان‌ها

در حالی که میزان رشد قیمت ماهانه مسکن در تهران بنا بر گزارش بانک مرکزی، به طور متوسط ۸ % شده اما و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، این میزان در کل کشور تنها ۲% بوده است. رشد ۴ برابری قیمت مسکن در تهران در مقایسه با شهرستان‌ها کمی غیر متعارف به نظر می‌رسد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا