مسکن و ساختمان

کمبود شدید فضای سبز در مجتمع‌های مسکونی

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها: مالکان موظف به ساخت باغچه در مجتمع‌ها هستند

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: مالکان مجتمع‌های مسکونی بزرگ طبق طرح تفصیلی موظف به ساخت باغچه متناسب با فضای ساختمانی هستند.

به گزارش صما و به نقل از همشهری آنلاین، بسیاری از مجتمع‌های مسکونی که در چند سال اخیر در تهران ساخته می‌شود، یا فضای سبز ندارند یا اگر دارند بسیار محدود و کم رمق است. نمونه آن مجتمع‌های بزرگی است که در جنوب و غرب تهران توسط نهادهای دولتی یا شبه دولتی ساخته می‌شوند؛ فضاهای مسکونی که اصلا برای درختکاری یا ایجاد فضای سبز در آنها فکری نشده  و همین آنجا را کدر و خاکستری کرده است. مجتمع‌هایی با واحدهای فراوان و فشرده در کنار هم.

علی محمد مختاری در این باره گفت: معمولا فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی شهروندان در زمینه اهمیت گیاهان، فضای سبز و جلب مشارکت از مهمترین اقداماتی است که در این چند دهه به طور مستمر انجام شده است چرا که نقش شهروندان در کاهش خسارت‌های ناشی از تخریب منابع طبیعی و همچنین ارتقاء فرهنگ زیست محیطی چشمگیر و مهم است. به همین منظور برنامه‌هایی در راستای این اهداف به صورت مستمر در حال انجام و پیگیری است.

مختاری در ادامه به ساخت باغچه در مجتمع‌های چند واحدی و بزرگ در تهران اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به افزایش روزمره جمعیت و لزوم توسعه ساخت و سازهای اداری و مسکونی در شهر تهران، براساس ضوابط طرح تفصیلی و به منظور حفظ و صیانت از فضاهای سبز موجود در املاک و همچنین توسعه در ملک‌های در حال ساخت و ساز، مالکان موظف به احداث باغچه به منظور تأمین فضای سبز خصوصی هستند.

او افزود: همچنین متراژ باغچه‌ها و گونه‌های گیاهی برای کاشت در منازل مسکونی با توجه به شرایط اکولوژیکی، فیزیولوژیکی و همچنین شاخصه‌های عملکردی توسط کارشناسان متخصص به مالکان پیشنهاد می‌شوند.

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه در تابستان تهدید آفت‌ها برای درختان بیشتر می‌شود، توضیح داد: یکی از معیارهای انتخاب گونه‌های گیاهی در فضای سبز شهری، مقاومت آنها در برابر انواع آفات و بیماری‌هاست. ضمن این نیز تیم‌های متخصص و متشکل از کارشناسان گیاه‌پزشکی به روش بهره گیری از مدیریت تلفیقی ( IPM) و از طریق به کارگیری مجموعه‌ای از روش‌های قانونی، زراعی، فیزیکی، مکانیکی، اکولوژیکی، بیولوژیکی، ژنتیکی و نهایتاً استفاده از سموم گیاهی کم خطر با همکاری و هماهنگی سایر مراجع تخصصی برای کنترل عوامل خسارت‌زا آفت و بیماری‌ها در شهر تهران انجام می‌شود.

مختاری گفت: کنترل عوامل خسارت‌زا گسترده شامل آفات و بیماری‌های عمومی مانند شته‌ها، کنه‌ها، پوسیدگی‌های ریشه و طوقه است و آفات و بیماری‌های اختصاصی هم شامل پسیل زیتون، سوسک برگخوار نارون و سفیدک سطحی رز است که به طور عمده در فصول رشد فعالیت دارند که ما آنها را کنترل می‌کنیم و اگر مردم نیز در این زمینه با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند با مراجعه به مراکز تخصصی ما مشاوره رایگان دریافت کنند.

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا