مسکن و ساختمان

احتمال خسارت ۳۷۰ واحد مسکونی روستایی در زلزله دیروز

 

به گزارش صما و به نقل ازخبرنگار مهر، علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات اولیه از زلزله بامداددیروز شنبه ۱۱ تیر در بنادر خمیر و کنگ را اعلام کرد که بر اساس آن، زلزله دیروز ساعت ۲:۲ بامداد شنبه ۱۱ تیر با بزرگی ۶.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته و در پی آن ۱۱ پس لرزه در فاصله یک ساعت با بزرگی ۳.۱ تا ۴.۷ ریشتر احساس شده است.

زلزله بزرگ بعدی بامداد دیروز نیز بار دیگر ساعت ۳:۵۴ دقیقه در عمق ۲۸ کیلومتر زمین در نزدیکی بندر کنگ واقع شده و پس لرزه ۶.۱ ریشتری به فاصله یک دقیقه بعد و در عمق ۲۶ کیلومتری رخ می‌دهد.

زلزله بندر خمیر با زلزله‌های جزیره کیش متفاوت است

لازم به ذکر است که فاصله مستقیم رومرکز این زلزله‌ها از جزیره کیش حدود ۱۳۵ کیلومتر بوده و لذا این زلزله‌ها مستقل از زلزله‌های بندر چارک و جزیره کیش محسوب می‌شوند. هرچند که از نظر تکتونیکی (مشخصات زمین شناختی) تحت تنش واحدی اند.

زلزله بامداد دیروزهرمزگان به فاصله ۳۳ کیلومتری بندر خمیر، ۴۱ کیلومتری بندر کنگ و ۴۷ کیلومتری بندرلنگه و همچنین در فاصله مستقیم ۱۰۵۸ کیلومتری تهران رخ داده است.

با توجه به بزرگی زلزله و فاصله مراکز جمعیتی اطراف از آن، تعداد ۱۲ شهر با جمعیتی معادل ۶۸۰۲۶۴ نفر و ۳۰۰ آبادی با جمعیتی در حدود ۲۲۸ هزار و ۴۹۸ نفر (بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵) تحت تأثیر این زمین لرزه قرارگرفته اند.

برآورد جمعیت در معرض زلزله بندر خمیر

تعداد کل جمعیت ساکن در منطقه وقوع زلزله اعم از شهری و روستایی در محدوده شدت ۷ ریشتری برابر ۲۰۸۳ نفر، در محدوده شدت ۶ ریشتری برابر ۴۰ هزار و ۳۲۳ نفر و در محدوده شدت ۵ ریشتری برابر ۱۲۱ هزار و ۳۸۴ نفر برآورد شده است.

تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده احتمالی بیش از ۲۷۰ واحد برآورد شده و تعداد آبادی‌های خسارت دیده احتمالی در زلزله ۶.۱ بندر خمیر استان هرمزگان بیش از ۴۵ آبادی برآورد شده است.

تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده احتمالی بیش از ۱۰۰ واحد برآورد شده و تعداد آبادی‌های خسارت دیده احتمالی در زلزله ۵.۹ بندر کنگ استان هرمزگا ن بیش از ۳۵ آبادی برآورد شده است.
تعداد جمعیت ساکن در واحدهای روستایی خسارت دیده احتمالی با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی روستایی بیش از ۳۹۲ نفر برآورد شده است.

تعداد جمعیت ساکن در واحدهای روستایی خسارت دیده احتمالی با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی روستایی ۹۹۷ نفر برآورد شده است.

تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری واقع در شعاع نیم درجه حدود ۵۵ کیلومتری ۶۷۷۱۳ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۶۶۷۵ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۱۰۷۲۸ واحد برآورد شده است.

پرجمعیت‌ترین شهر در این محدوده بندر لنگه با جمعیت ۳۰۴۳۵ نفر است.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ نسبت جمعیت به واحد مسکونی برای آبادی‌های کل ایران به طور متوسط ۳.۶ برآورد شده است که با توجه به تعداد واحدهای آسیب دیده می‌توان جمعیت روستایی نیازمند و اولویت دار اسکان پس از زلزله را تخمین زد.

کدام گسل عامل زلزله امروز بندر خمیر بود؟

برآوردها حاکی است سگمنت هایی از گسل پیش ژرفای زاگرس در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالاً جنبائی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۶.۱ بندر خمیر شده است.

بر اساس رومرکزهای اعلامی مراکز بین المللی، گسل پیشانی کوهستان احتمالاً به عنوان گسل مسبب زلزله تلقی خواهد شد.

مردم هرمزگان نگران نباشند / ‏ زلزله‌های بزرگ‌تری در پیش نیست

رخداد خوشه لرزه‌ای بندر چارک و جزیره کیش که از ۲۴ خرداد امسال شروع شد و در ادامه آن رخداد زلزله‌های بندر مقام در غرب هرمزگان و در ادامه رخداد زلزله‌های بنادر خمیر و کنگ در ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۲۵ زلزله در این منطقه رخ داده که بزرگی ۳ زمین لرزه بالای ۵ ریشتر بوده است که نشان از وجود تنش عظیم تکتونیکی در جنوب ایران دارد.

رخداد این تعداد از زلزله‌ها به طور کامل معرف میزان و اندازه‌ای آن تنش است. خصوصیات زمین شناسی منطقه به گونه‌ای است که به طور عمده زلزله‌های بزرگ و ویرانگر احتمال رخداد به مراتب کمتری را دارند و بنابراین رخداد زلزله بزرگ‌تری در منطقه پیش بینی نمی‌شود

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا