مسکن و ساختمان

یکی از سازندگان مطرح تهران در گفت‌وگو با صما:

معضلات صنعت ساختمان، ریشه در اقتصاد کشور دارد

یکی از سازندگان مطرح منطقه ۷ تهران، در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان وضعیت بازار مسکن را سروسامان داد، گفت: معضلات و چالش‌های بازار مسکن ریشه در اقتصاد کشور دارد، متاسفانه ما اقتصاد بیماری داریم که نیازمند بازنگری‌ها و تغییرات اساسی مدیریتی است؛ صنعت ساختمان نیازمند تغییراتی اساسی در اقتصاد است. اگر وضعیت با همین منوال پیش برود، صنعت ساختمان به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

رضا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار صما، در این خصوص افزود: برخی راهکارها و پیشنهادات در راستای بهبود شرایط اقتصادی مطرح می‌شود که تنها در حد مُسکن است، اقتصاد ما نیاز به تغییرات و اقدامت بنیادی دارد، سیستم باید از ابتدا و اصولی برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شود. عمده معضلات موجود در کشور ما ریشه در اقتصاد دارد. ناهنجاری‌ها (دزدی، قتل و ….)، بیکاری‌ها، توقف فعالیت‌های صنعتی و … . تنها با درمان است که اقتصاد ما بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از نیروهای متخصص و تحصیلکرده، می‌تواند شرایط را تا حدی بهبود بخشد، گفت: اگر در سمت و مسئولیت‌های مختلف، نیروهای کارآمد و متخصص به موضوع، به کار گرفته شود، تا حدی می‌توان به بهبود صنعت ساختمان امیدوار بود. شهردارها باید تحصیلکرده رشته‌های مرتبط باشند.

زمانی با اشاره به روند افزایشی قیمت مصالح ساختمانی، عنوان کرد: ساخت‌وساز تحت تاثیر عوامل بسیاری از جمله تغییرات قیمت مصالح ساختمانی است و با توجه به روند صعودی قیمت مصالح، قیمت ملک نیز افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. با ادامه این روند قیمت ملک از این نیز بیشتر خواهد شد و بازار ملک، ثباتی نمی‌گیرد.

وی افزود: ما زمانی که پروژه را آغاز می‌کنیم برآورد درستی از هزینه و سرمایه‌ای که برای پیشبرد پروژه نیاز داریم، در دست نداریم. در واقع نمی‌توانیم به طور دقیق هنگام آغاز پروژه، سرمایه مورد نیاز را محاسبه کنیم؛ دو مسئله موجب می‌شود که نتوان سرمایه مورد نیاز را به درستی محاسبه کرد؛ نخست اینکه روند قیمت مصالح ساختمانی افزایشی است و دوم اینکه بازار نیز ثبات ندارد. البته جدای از این دو مورد، عوامل زیاد دیگری نیز بر بازار مسکن تاثیرگذار است.

زمانی ادامه داد: قیمت دلار ۳۱۰۰۰ تومانی، افزایش قیمت متریال، افزایش عوارض شهرداری و تعرفه‌های نظام مهندسی و …  همگی بر افزایش قیمت ملک تاثیر دارند، سازندگان برای ساخت پروژه‌های خود، یا باید چندین برابر هزینه کنند یا کار را متوقف نمایند. جدای از موارد یاد شده، ما هر ۴ سال تقریبا یک تورم ملکی نیز داریم که این تورم هم مشکلاتی را در بازار مسکن بوجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه تا چندی پیش، صنعت ساختمانی شرایط مطلوبی داشت، عنوان کرد: تا چندی پیش برعکس برخی از صنایع، فعالیت در حوزه ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های عمرانی صرفه اقتصادی داشت، اما امروز فعالیت در این حوزه نیز توجیه ندارد، بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را به سمت دیگری سوق دهند.

زمانی افزود: متاسفانه بسیاری از همکاران ما تن به مهاجرت داده و سرمایه خود را به کشورهای دیگر انتقال داده‌اند که در بلند مدت تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

وی درخصوص ارزش پول در ایران، گفت: در ایران قدرت انتخاب مشتریان کم است، برای خرید ملک با یک میلیارد تومان که هیچ، حتی با پنج میلیارد تومان هم قدرت خرید بالا نیست، در نتیجه خریداران ایرانی ترجیح می‌دهند که در کشور ترکیه ملک بخرند و تا زمانی که این سرمایه‌ها از کشور خارج می‌شود، نمی‌توان به بهبود شرایط دلگرم بود.

زمانی با بیان اینکه ساخت ملک به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به تورم موجود، حفظ زمین، بدون ساخت‌وساز به صرفه‌تر است؛ بدون هیچ زحمت و اضافه خرجی، ارزش دارایی، خود به خود افزایش می‌یابد.

وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: در گذشته قیمت زمین ۱.۵ برابر قیمت آپارتمان نوساز بود اما امروز این فرمول وجود ندارد، به همین دلیل اگر زمین را بدون هیچ‌گونه ساخت‌وسازی نگه دارید، ۳ سال بعد سود بیشتری از ساخت آپارتمان به دست خواهید آورد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا