مسکن و ساختمان

در نخستین روز اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان بررسی شد؛

تحقق ایمنی ساختمان از طراحی تا معماری براساس هویت، دانش و خلاقیت/ بررسی تاثیر نما در منظر شهری/ تاثیر پایداری در کنترل، مدیریت انرژی و حفظ محیط زیست

روز نخست اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان و اولین مقصد “کمپین ملی ساختمان پایدار، شهر پایدار»،« ساختمان ایمن، شهر ایمن» و «نما، هویت شهر ما» با حضور مدیران استانی و کشوری به میزبانی شهرداری اصفهان و به همت مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان آغاز شد.

مراسم پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد؛ در نخستین روز این همایش وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و همچنین رئیس اجلاس اولین سخنرانی را داشت و در ادامه امید رضا ریاحی فر، دبیر کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی کشور و تهران، علی زینی وند، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، علی قاسم زاده، شهردار اصفهان سخنرانی کردند.

 

ضرورت توجه به ایمنی ساختمان

به گزارش صما، سعید ظریف دبیر نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با اشاره مشکلات و چالش‌هایی که در صنعت ساختمان وجود دارد، توجه به ایمنی ساخت‌وساز را عاملی مهم و توجه به آن را موضوعی الزامی دانست و گفت: پایداری ساختمان، نما و منظر شهری مستقیما با نوع نگاه، نگرش و احساسات ما در ارتباط است.

ظریف رئیس مجمع رسانه‌ای راه و ساختمان ایران(صما) با اشاره به اهمیت نقش طراحان و سازندگان در نما، پایداری و ایمنی ساختمان، عنوان کرد: سه حوزه نما، پایداری و ایمنی تبدیل به سه کمپین ملی شدند و برگزاری اجلاس سازندگان و طراحان ساختمان برای ما تبدیل به یک رسالت شده است که در شهرهای مختلف با برگزاری اجلاس و کارگاه‌های تخصصی و مرتبط سعی در ارتقای این سه حوزه داریم. این اجلاس برای نخستین بار است که در اصفهان برگزار می‌شود.

 

فقدان رویکرد ایجاد قوانین شهروندی در ایران

در ادامه، وحید مهدویان، رئیس اجلاس و معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در قانون شهرسازی، شهر، تمدن و هویت، سه همراه تاریخی دیرینه هستند و نقش مهمی در شهرسازی، توسعه پایدار و زندگی در شهرها دارند.

مهدویان با اشاره به نقش دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی و معماری برای طراحی و ساخت و ساز، گفت: دستورالعمل‌ها، شیوه نامه ها و طرح هایی با هدف ایجاد محیط های امن و پایدار توأم با سرزندگی برای زندگی شهروندان تدوین و اجرا شده است و آنچه که از نتایج موارد تدوین شده، مشهود است، حاکی از برخورداری سازندگان و بهره برداران از جایگاه رسمی در قوانین است و با توجه به اینکه رویکرد ایجاد قوانین شهروندی در ایران وجود ندارد و سازوکار مناسبی برای حضور شهروندان در فرایند تصمیم گیری پیش‌بینی نشده، بنابراین، مهندسان ساختمان تاثیر چندانی در کیفیت ساخت‌وساز شهری ندارند.

رئیس اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان بیان کرد: در برنامه جدید جامع شهر اصفهان که بعنوان پایلوت در کشور بصورت یک برنامه راهبردی و مستند اجرا می شود، بازیگران شهر که بطور مستقیم و غیرمستقیم در فرایند ساخت و ساز شهری نقش دارند، در پایداری کالبد شهر موثر خواهند بود.

وی ادامه داد: فاز اول برنامه با رویکرد نوین به همت شهرداری و شورای شهر و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به تصویب رسیده است و شهرداری بعنوان کارفرمای فاز دوم که فاز تجمیع است، کارخود را آغاز می‌کند.

 در این اجلاس تقریبا دو هزار نفر حضور داشتند که در پنل‌ها و کارگاه‌ها شرکت کردند.

در این مراسم از نخستین کمپین ملی «ساختمان ایمن ،شهر ایمن» رونمایی شد و مراسم با سخنرانی آرمان وهاب زاده مدیر فروش شرکت هافمن ادامه یافت.

همچنین پنل آسیب شناسی سیما و منظرشهری معماری معاصر اصفهان در سالن (A) سیتی سنتر به دبیری مسعود ثرایی آغاز به کار کرد، اعضای این پنل محمود درویش زرگر، اکبر ربانی فرد، دیهیم تاکی، بهرام شاهدی، احمد مزین، رامین مدنی و آتوسا افغان بودند.

پس از استراحتی کوتاه، پنل ضرورت حرکت به سمت ساختمان‌های پایدار و رتبه‌بندی ساختمان‌ها در سالن (A) به دبیری احمدرضا طاهری اصل و با اعضاها آن، بهروز کاری، وحید قبادیان، طاهره نصر، امید خسروی دانش، محمد بهاروند برگزار شد.

کارگاه الزامات انرژی ساختمان، طراحی معماری براساس اصول نماهای تهویه شونده و سیستم‌های اجرایی نما توسط شرکت آجرنماچین برگزار شد، ارائه دهندگان این کارگاه احمدرضا طاهری اصل، حمید جعفریان و علی اخوان بودند.

کارگاه تدوین سند راهبردی نور – منظر شهری توسط امیرمحمد اخوان صراف توسط ارائه شد و کارگاه طراحی نما و مصرف انرژی را نیز فرشاد نصراللهی برگزار کرد.

اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان فردا ۲۵ خرداد ماه نیز در سیتی سنتر ادامه خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا