مسکن و ساختمانیادداشت

نقش رسانه‌ها در مقابله با فراموشی و تکرار حوادث

باز هم بروز حادثه در یک بنای ناایمن؛ این بار در آبادان و تکرار حکایت دری که گویا باز بر همان پاشنه می‌چرخد.

موضوع این است که هر بار که فاجعه‌ای در اثر نادیده گرفتن عمدی یا سهوی مسائل ایمنی در کشور رخ می‌دهد، موجی از تحلیل، نقد و اظهار نظر در رابطه با آن به راه می‌افتد و سیل وعده‌ها و پیشنهادات از هر سو سرازیر می‌شود؛ اما پس از گذشت چند صباحی، ناگهان گویی این موضوع اهمیت خود را به یکباره از دست می‌دهد و ما همچنان در همان مسیر قبلی پیش می‌رویم تا حادثه‌ای بعدی و داغی دیگر که بر دل ما و هموطنان‌مان می‌نشیند.

پیش از این بارها گفته شد که مسیر فرهنگ‌سازی و قانونمند کردن مسائل مرتبط با ایمنی چه در هنگام ساخت‌ بناها و چه در زمان بهره‌برداری، موضوعی نیست که توقف‌بردار باشد و باید به صورت یک پویش عمومی و دائمی درآید. اما اینطور که پیداست متاسفانه تاکنون هنوز قادر به عملی کردن این رسالت در کشور نشده‌ایم.

این مجتمع البته مکررا تلاش خود را در این زمینه نموده که اولین آن، به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد که با برگزاری کمپین “کارگاه ایمن، شهر ایمن” در نمایشگاه مطبوعات آن سال، تلاش کرد تا نظر مسئولان بازدیدکننده از نمایشگاه را به اهمیت موضوع ایمنی جلب نماید که امضاهای بسیاری از سوی مسئولین وقت جمع‌آوری گردید و قول مساعدت‌های فراوان داده شد.

سپس همایش “ساختمان ایمن، شهر ایمن” در سال ۹۹ و با همکاری سازمان آتش‌نشانی تهران و با هدف ایجاد نزدیکی و همبستگی میان پنج ضلع معماران، سازندگان، مدیران شهری، تولیدکنندگان محصولات ساختمانی و مردم، توسط این مجموعه در منطقه ۱ تهران برگزار شد که البته بازتاب گسترده‌ای در میان مسئولان، رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی داشت.

اما اکنون با تکرار حادثه، به نظر می‌رسد که باید همگی مصمم‌تر از پیش در این راه گام برداریم و امید داریم که در این راه با همیاری مسئولین و مردم عزیز کشورمان در مسیر فرهنگ‌سازی و مکلف نمودن مسئولین امر به وظایف حقوقی و قانونی‌شان، همچنان رسالت رسانه‌ای خود را ادامه دهیم.

به امید روزی که دیگر شاهد سوانحی از این دست در کشور عزیزمان نباشیم.

یادداشت: سعید ظریف

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا