مسکن و ساختمان

تعداد جانباختگان به ۳۷ نفر رسید/ بقایای سازه متروپل از طبقات بالا تخریب می‌شود

با گذشت ۱۰ روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی نیروهای امدادی ادامه دارد و ‌نیروهای امدادی ‌توانسته‌اند به زیرزمین ساختمان متروپل برسند و ضلع شمالی زیرزمین را کاملا تخلیه کنند.

به گزارش صما، با گذشت ۱۰ روز از ریزش برج دوقلوی متروپل در خیابان امیری آبادان، پس‌لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. ساختمان غیراستانداردی که به گفته استاندار خوزستان، قرار بود در شش طبقه احداث شود، اما با خودسری مالک، دو، سه طبقه دیگر به آن اضافه شد. چهار ستون برج حالا به‌شدت سست است و هر لحظه امکان دارد ستون فقراتش بشکند و باز هم فروریزد. همه جای خیابان امیری، پر از تکه آجر و آهن‌پاره‌های برج است. چند روز است که خواب به چشم خیلی از آبادانی‌ها نیامده . ‌نیرو‌های هلال‌احمر، آتش‌نشانی و اورژانس هنوز پای‌کار هستند. سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هم تلاش می‌کنند تا اجساد را از زیر خروار‌ها آوار بیرون بکشند.

با گذشت ۱۰ روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی نیروهای امدادی ادامه دارد و ‌نیروهای امدادی ‌توانسته‌اند به زیرزمین ساختمان متروپل برسند و ضلع شمالی زیرزمین را کاملا تخلیه کنند.

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان صبح امروز در جمع خبرنگاران در محل سازه متروپل با بیان اینکه ‌با تلاش گروه‌های جست‌وجو پیکر یکی دیگر از شهروندان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد، اظهار داشت: ‌تعداد کشته‌شدگان این حادثه ‌تا صبح امروز به ۳۷ رسید و تلاش برای یافتن پیکرهای احتمالی زیر آوار توسط گروه‌های امدادی حاضر در میدان ادامه دارد.

وی افزود: همچنین ۳۷ نفر از شهروندان در این حادثه مصدوم شدند که ۳۵ نفر پس از مداوا از بیمارستان مرخص و دو نفر نیز برای مداوای بیشتر در بیمارستان بستری هستند.

 

۹:۴۰ ـ تخریب سازه با کمترین ریسک

نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء در حادثه متروپل گفت: پس از پایان عملیت جستجوی جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل برای تخریب بخش‌های باقیمانده این سازه تصیم نهایی گرفته خواهد شد.

 

مصطفی متدین افزود: مردم آبادان در این حادثه بسیار ناراحت و غم دیده هستند و باید عملیات تخریب به گونه‌ای انجام شود تا به غم آنان افزوده نشود.

وی ادامه داد: به همین منظور یک کارگروه از بهترین اساتید کشور تشکیل شد بخش‌های باقیمانده با کمترین آسیب به تاسیسات زیربنایی و بنا‌های مجاور عملیات تخریب و آواربرداری انجام شود.

 

۸:۵۸ ـ استاندار خوزستان: تا یافتن آخرین جسد تلاش می‌کنیم

صادق خلیلیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ۲ روز نخست حادثه متروپل، به دلیل حضور خانواده‌های جانباختگان و مردم در محل حادثه آواربردرای کُند پیش رفت و از سوی دیگر به دلیل ناپایدار بودن بخش باقی مانده سازه نمی‌توانستیم دقت و احتیاط را فدای سرعت کنیم.

وی افزود: پس از چند روز آواربرداری و مقاوم‌سازی بخشی از باقی مانده سازه عملیات شتاب بیشتری یافته است و اکنون بیشتر ماشین آلات‌ سنگین عملیات آواربرداری را انجام می‌دهند و با ورود آن‌ها احتمال خطر ریزش آوار روی گروه‌های امدادی کاهش یافته است.

خلیلیان افزود: در مرحله کنونی فناوری و دستگاه‌ها حرف اول را می‌زنند و شرکت‌های مختلف منطقه و قرارگاه خاتم الانبیا با آوردن ماشین آلات فوق سنگین و تجهیزات از چهار جبهه عملیات را دنبال می کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت با ارسال تجهیزات لازم پشتوانه مناسبی برای عملیات آواربرداری در حادثه متروپل داشت گفت: تلاش می‌شود عملیات جست و جو در متروپل تا امروز به پایان برسد.

وی تصریح کرد: در ضلع جلوی سازه به زیرزمین برج متروپل دسترسی پیدا کرده و بامداد روز سه‌شنبه چهار پیکر از زیر آوار خارج شد.

وی افزود: کار با قدرت در حال دنبال شدن است و تقسیم کار مناسبی بین گروه‌ها شکل گرفته تا این عملیات در کمترین زمان ممکن پایان یابد.

استاندار خوزستان گفت: همه قدرت ملی و استانی در آبادان پای کار هستند تا پیکر سایر جانباختگان از زیر آوار خارج و عملیات آواربرداری انجام شود.خلیلیان گفت: چند تیم کارشناسی نظر داده‌اند که امکان سرپا نگه داشتن مابقی سازه متروپل وجود ندارد و احتمالا مابقی سازه از طبقات بالا تخریب خواهد شد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا