مسکن و ساختمان

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

برای جلوگیری از تکرار حوادث متروپل‌ها، تخریب تنها راه نیست

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر لزوم حل ریشه‌ای مشکل وجود سازه‌های ناایمن، گفت: تخریب تنها راه حل مشکل سازه‌های ناایمنی همچون متروپل و پلاسکو نیست، بلکه رفع نقص فنی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های ناایمن باید دستورکار نخست باشد.

به گزارش صما، فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه ایمن سازی ساختمان های در حال ساخت و یا ساخته شده باید در دستور کار مدیران مربوطه قرار داشته باشد،افزود: حادثه پلاسکو در پی عدم نگهداری اصولی ساختمان در زمان بهره‌برداری رخ داد و حادثه متروپل نیز به دلیل کیفیت ساخت و ساز و مساله بار بیش از ظرفیت سازه به وقوع پیوست.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه ایمن سازی ساختمان‌های در حال ساخت نیازمند تعیین فرآیندهای جدید کنترل و آموزش مستمر به عوامل ساخت و ساز هستیم.

رجبی افزود: در خصوص مقام سازی سازه‌های در حال استفاده نیز باید در مساله نگهداری سازه و تاسیسات مدنظر باشد و نظارت جدی نیز بر این روند انجام شود.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان،حل مشکل سازه‌های ناایمن را در سطح کشور نیازمند عزمی ملی و جمعی دانست و گفت: دستگاه‌های زیادی ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور و نفت، شورای عالی استان‌ها باید برای تحقق این هدف وارد میدان شوند.

شهردار پیشین شیراز با اشاره به اینکه زمانی که رخدادهایی مانند پلاسکو و متروپل به وقوع می‌پیوندد، فضای عمومی به سمت مجازات مسببان هدایت می شود،گفت: این نوع برخوردها گره از مشکل اصلی باز نمی کند.

او عنوان کرد: باید شورایی چابک و تاثیرگذار در این راستا تشکیل و راهبردها را در سطح مدیریت کلان کشور ارایه و تقسیم کار صورت گیرد.

 

رجبی با بیان اینکه در گام بعدی نقش معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری احساس می شود،افزود: اگر احساس شود که خطری جان شهروندان را تهدید می کند باید بتوان از ابزارهای قانونی ازجمله دستگاه قضایی کشور برای رفع این موضوع بهره برد.

وی برخورد با سازه‌های ناایمن را تنها منحصر به تخریب سازه ندانست و گفت: رفع نقص فنی و مقاوم سازی ساختمان‌های ناایمن باید بعنوان دستورکار نخست در اولویت باشد.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد: نظام مهندسی در سطح کشور شبکه‌ای از مهندسین بخش‌های مختلف است که این قشر می‌توانند موارد و راهکارها را در سطح کشور پیش ببرند.

وی در ادامه به رخداد پلاسکو اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از بروز حادثه پلاسکو عکس‌العمل ها به ابراز تاسف خلاصه و بعد از چند ماه نیز همه چیز به فراموشی سپرده شد در صورتیکه حوادث این چنینی مانند پلاسکو و متروپل نباید به فراموشی سپرده شود.

رجبی اظهار داشت: دائم باید این موارد از سوی رسانه ها به مردم گوشزد شود که چنین خطراتی در کمین است و کارشناسان و مسئولان دستورالعمل های مورد نیاز برای ایمن سازی محیط زندگی شهروندان را تهیه و اجرایی کنند.

وی در ادامه بر لزوم مقاوم سازی ساختمان های ناایمن تاکید کرد و گفت: در بسیاری از موارد لازم به تخریب ساختمان ناایمن نیست و با انجام اموری می توان ضریب مقاومت و ایستایی سازه را افزایش داد و به سطح ایمنی مورد نیاز رساند.

 

۱۰۰ سازه ناایمن در شیراز وجود دارد

وی در ادامه عنوان کرد: در زمان بروز رخداد تلخ پلاسکو در تهران به نظام مهندسی کلانشهرهایی ازجمله شیراز ابلاغ شد که بررسی درباره ساختمان‌های ناایمن این کلانشهر انجام شود.

وی با بیان اینکه شیراز یکی از شهرها نسبتا با وضعیت خوب در حوزه ساخت و ساز به نسبت به سایر شهرهای ایران است،گفت: براساس بررسی‌های میدانی در زمان وقوع حادثه پلاسکو (سال ۱۳۹۵) در شهر شیراز حدود ۱۰۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده بود؛ اکنون باید مجددا این مساله بررسی شود، سازه‌های ناایمن شناسایی شوند و مقاوم سازی این ساختمان‌ها مدنظر باشد.

به گزارش ایرنا بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد جاری ریزش کرد و تاکنون ۳۶ جسد از زیر آوار خارج شده است.با گذشت ۱۰ روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی نیروهای امدادی ادامه دارد.

آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بطور کامل فرو ریخت.ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳٫۵ ساعت سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آن‌ها زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا