مسکن و ساختماننظام مهندسی

دستگاه قضا، دادگاهی ویژه تخلفات ساختمانی تاسیس کند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیشنهاد داد: دستگاه قضا می‌تواند دادگاهی ویژه تخلفات ساختمانی برای جلوگیری از تکرار ساختمان متروپل آبادان تاسیس کند.

به گزارش صما، رامین کرمی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با صداو سیما با تشریح دلایل تخریب شدن ساختمان متروپل آبادان گفت: هرچند تا تهیه گزارش نهایی کمیته کارشناسی و فنی، بررسی دقیق علل این حادثه مشخص نمی‌شود، ولی بر اساس اخطاریه‌ها و هشدار‌هایی که مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان آبادان به لحاظ فنی و مهندسی داده بودند، قصور مالک و پیمانکار درعدم رعایت مقررات فنی و لحاظ دقیق آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان مشهود است و مالک با دور زدن مهندسان ناظر این سازمان از مجاری غیرقانونی، به فکر انتفاع شخصی بوده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: متاسفانه ساختمان‌های زیادی در کشور قبل از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در شهر‌های مختلف کشور ساخته شده که از لحاظ پایداری، بسیاری از این ساختمان‌ها ناایمن هستند.

کرمی گفت: در این شرایط کنترل و نظارت بر ایمنی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان که عالی‌ترین مرجع حرفه‌ای و تخصصی در عرصه ساختمان‌سازی است، الزامی است. همچنین وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بخشی از مسئولیت مرتبط با نوسازی بافت‌های فرسوده را به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان متخصص سازمان بسپارد که این مهم در پیشبرد مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در بافت فرسوده و احداث ساختمان‌های جدید دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: علاوه بر شهرداری‌ها که می‌بایست به اخطاریه‌های مهندسان ناظر نظام مهندسی توجه دقیق کنند، دستگاه قضا هم می‌تواند با تأسیس دادگاه ویژه تخلفات ساختمانی و رسیدگی با هرگونه تخلف، از ورود افراد بدون صلاحیت به عرصه ساخت‌وساز جلوگیری کند تا بستر مناسبی برای نهادینه‌سازی مجری ذیصلاح در تمام مراحل ساختمان‌سازی فراهم شود و از ورود و سودجویی افراد بدون صلاحیت در ساخت‌وساز‌ها جلوگیری شود.

کرمی با اشاره به اینکه کلیه ساختمان‌های دولتی و بلندمرتبه اعم از رفاهی، تجاری، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، ملزم به رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و حضور مهندسان ناظر ساختمان هستند افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند در اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، شهرداری‌ها را بر رعایت اصول فنی در تمام فرایند مراحل تخریب و نوسازی ساختمان‌های دولتی  مکلف کند و نظارت و بازرسی از این ساختمان‌ها را نیز به سازمان نظام مهندسی ساختمان تفویض کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا