شهر

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان در گفت و گو با «صما»:

شرایط زیستی بهتر با احداث ساختمان های پایدار/ نماهای حساس شهری به رای خبرگان و مردم گذاشته شود

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: احداث ساختمان های پایدار برویم و کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها می تواند شرایط زیستی بهتری را در شهر اصفهان فراهم کند.

به گزارش دبیرخانه اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان، مرتضی نصوحی در گفت و گو با «صما» با بیان مطلب فوق تاکید کرد: در حال حاضر در مقطعی هستیم که یکسری از موضوعات مانند ساختمان پایدار که در گذشته به عنوان مباحث لوکس مطرح بود؛ امروز ضرورت پیدا کرده است.

وی در این راستا تشریح کرد: ما امروز در شهر اصفهان با مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، مواجهیم که بخشی از این آلودگی هوا ناشی از انرژی هایی است که برای سرمایش و گرمایش خانه ها استفاده می شود. لذا اگر به سمت ساختمان های پایدار برویم و مصرف انرژی در ساختمان ها کاهش پیدا کند، طبیعتا شرایط زیستی بهتری در شهر اصفهان فراهم می شود.

پایداری ساختمان جزو مباحث لوکس نیست

نصوحی با اشاره به اینکه استفاده بهینه از نور و روشنایی در ساختمان ها می تواند کاهش مصرف برق را در پی داشته باشد، گفت: اهمیت این موضوع زمانی خود را نشان می دهد که در فصل زمستان فشار روی نیروگاه های برق به قدری زیاد است که نیروگاه های اصفهان مجبور به سوزاندن سوخت مازوت می شوند که منجربه شرایط تنفسی دشوار در شهر اصفهان می شود.

وی ادامه داد: وقتی در گستره شهر به این مسائل فکر می کنیم به این نتیجه می رسیم که هرچه بیشتر بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که مصرف انرژی در ساختمان ها طبق ضوابط تعریف شده برای ساختمان های پایدار معقولتر و بهینه تر باشد، می تواند کمک موثری بکند. ما اکنون در دوره ای هستیم که دیگر این مباحث لوکس نیست و باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود که ساختمان ها بتواند انرژی موردنیاز خود را تاحدودی از طریق پنل های خورشیدی و سایر تجهیزات تامین کنند.

توجهات تک ساختمانی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان همچنین درباره نقش مهندسان، طراحان و سازندگان در ایجاد نما و منظر شهری متناسب با هویت معماری ایرانی گفت: نقش این عوامل در این زمینه بسیار موثر است، اما اینکه اکنون تا چه اندازه این حساسیت را درک می کنند و در شهری مثل اصفهان چقدر به آن هویت تاریخی شهر اصفهان و یا به سیما و منظر کلی توجه می کنند؛ جا دارد که این توجهات افزایش یابد.

وی ادامه داد: به این معنا که در حال حاضر توجهات به صورت تک ساختمانی است و بسیاری از مهندسان یا طراحان به ویژه در بحث نما صرفا به آن ساختمانی که در دست طراحی یا اجرا دارند، فکر می کنند و فضایی برای این فراهم می شود که بتوانند نمایش خوبی از کار خود ارائه کنند؛ اما شاید در مقایسه با مسائل پیرامونی و منظر کلی خود نتیجه خوبی نداشته باشد. هرچند در اصفهان به نسبت سایر کلان شهرها وضعیت بسیار بهتری وجود دارد.

زیبایی‌شناسی منظر شهری تحت تاثیر سودآوری

نصوحی در پاسخ به اینکه آیا برای دستیابی به یک زیبایی‌شناسی همگون در منظر شهری باید چارچوب خاصی برای طراحان و معماران طراحی شود یا باید به آنها اجازه داده شود تا خلاقیت خود را به معرض نمایش بگذارند، گفت: حضور یکسری چارچوب های مشخص و بحث های کلی نقش کمک کننده ای دارد؛ در عین اینکه نباید این چارچوب ها به قدری دست و پای طراحان را ببندد که خلاقیت را از آنها بگیرد. اما بدون ضابطه هم امکان دارد که بسیاری از اصول زیرپا گذاشته شود.

وی توضیح داد: هم اکنون افرادی از اقشار مختلف در حوزه ساخت و ساز ورود کرده اند که نسبت به مسائل شهر یا مسائل هویتی شهر دغدغه مند نیستند و صرفا به دلیل داشتن سرمایه اقدام به ساخت مسکن می کنند. به همین دلیل امکان دارد که در نقشه ها، نماها و مسائلی که برای پایداری ساختمان مطرح است؛ این موضوعات چندان مدنظر قرار نگیرد و آیتم سودآوری این موضوعات را بسیار تحت تاثیر قرار دهد.

لزوم آموزش به طراحان و معماران

این مسئول شهرداری درخصوص راهکار پیشنهادی برای تعدیل وضعیت کنونی نمای ساختمان ها و سیما و منظر شهری به نهادهای متولی و طراحان و معماران گفت: به نظر می رسد که نمای ساختمان بیشتر از اینکه اعضای داخلی ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد، سایر شهروندان را متاثر می کند. یعنی اگر نمایی نازیبا باشد؛ افراد ساکن در آن ساختمان فقط در لحظه ورود به ساختمان آن را می بینند و عبور می کنند؛ اما سایر افرادی که نمای آن ساختمان همواره در معرض دید آنها قرار دارد، همیشه از این بحث متاثرند. لذا امکان دارد آشفتگی و گرفتگی خاصی یکسری از نماها حتی آرامش روانی شهروندان را تاحدودی مختل کند.

وی تاکید کرد: این موضوع می طلبد که یکسری آموزش هایی در این حوزه ها به طراحان و معماران ارائه شود و ضوابط بسیار دقیقتری تدوین و وضع شود و ضوابط موجود به بحث و بررسی و نقد گذاشته شود تا بهبود و ارتقا پیدا بکند و این موارد می تواند کمک کننده باشد.

رای گیری از خبرگان و مردم درمورد نماها

نصوحی اضافه کرد: حتی شاید بتوان این راهکار را مطرح کرد که نمای یک ساختمان در یک محله یا خیابانی با موقعیت جغرافیایی خاص که حساسیت بالایی دارد؛ به رای گیری گذاشته شود و اگرچه شاید این راهکار ایده آلیستی به نظر برسد؛ اما شاید لازم باشد که به این سمت و سو نیز برویم.

وی با بیان اینکه نما در برخی از موقعیت های جغرافیایی شهر بیشتر از آنکه مربوط به حقوق مالکان آن ساختمان باشد؛ حقوق شهروندی را تحت تاثیر قرار می دهد، اضافه کرد: امکان دارد که یک نمای نازیبا حتی روی جریان گردشگری به شهر اصفهان هم اثر منفی داشته باشد و یا یک نما اثر مثبت داشته باشد. بنابراین این حساسیت ها می تواند در موقعیت های مختلف متفاوت باشد و شاید مکانیزم رای دهی و نظرخواهی از خبرگان و مردم بتواند به این فرآیند کمک کند.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا