شهر

از تدوین نمای اصفهان تا اجرای بازآفرینی در ۵۸ محله

تدوین‌نمای اصفهان، دوره آموزشی‌شهرسازی، تعامل سنت‌و مدرنیته، آموزش مجازی‌صدور پروانه‌ساختمانی، توجه ‌به‌صنعت گردشگری، برگزاری رویداد کردآباد، راه‌اندازی پارک‌های مهارت‌محور و بازآفرینی‌ در محلات از مهم‌ترین عملکردهای معاونت شهرسازی‌و معماری‌شهرداری اصفهان در سال گذشته است.

‌به گزارش  صما، جهت‌گیری شهرها و محورهای برنامه‌های و پروژه‌های شهری برای آینده از طراحی تا تصویب در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. حرکت در مسیر توسعه پایدار شهری، توزیع امکانت شهری و فقر زدایی، ارتقای کیفیت محیط شهری، تعادل در توزیع امکانات شهری، قانونمند کردن ضوابط حاکم بر ساخت و ساز شهری، از این موارد است.

همچنین توجه به نیاز آینده شهرسازی و برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به این اهداف و برطرف کردن نیازهای محلات شهر از اقدامات بهینه حوزه معاونت شهرسازی شهرداری‌ها است و شهرداری اصفهان هم در همین مسیر برای رسیدن به اهداف مورد نظر گام برمی‌دارد.

تدوین ” نمای اصفهان” هدف اصلی اجلاس سازگان و طراحان

نما و منظر و شهر پایدار جزو دغدغه‌های ما در اصفهان است، در این راستا با توجه به تصمیماتی که در دبیرخانه کلان‌شهرهای کشور گرفته شد، میزبانی سومین ایستگاه کمپین ملی «نما هویت شهر ما» را خواهیم داشت.

نیمه دوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار کرده بود در حوزه معماری و شهرسازی، بحث خوانایی شهر و به طور خاص موضوع خوانش شهروندان مطرح است، یکی از جلوه‌های شهر سیما و منظر و نمای ساختمان‌ها است که تأثیر بسزایی در چهره شهر اصفهان دارد، در این راستا همایش‌ها و اجلاس‌های متعددی برگزار شده است که جنبه علمی و تخصصی داشته است.

وحید مهدویان گفته بود که اجلاس سازندگان و طراحان با اهداف بررسی معیارها و شاخص‌های نمای شهری، بررسی مولفه‌ها و جایگاه معماری پایدار در اصفهان، معرفی و تشریح پروژه‌های شاخص و با کیفیت، تقدیر از معماران و سازندگان برتر شهر، فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه‌گری در جامعه در راستای ارتقای معماری برگزار می‌شود.

وی تاکید کرده بود مرحله سوم کمپین ملی «نما هویت شهر ما» و رونمایی از کمپین ملی «ساختمان پایدار، شهر پایدار» در اصفهان برنامه‌ریزی شده که محورهای این رویداد شامل پنل تخصصی ارائه پروژه، کارگاه تخصصی آسیب شناسی، کارگاه‌های آموزشی، جلسات پرسش و پاسخ وهم اندیشی، نمایشگاه تخصصی مصالح و تجهیزات، نمایشگاه آثار معماری، تولید خبر و جریان سازی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اعلام کرده بود واقعیت این است که شهرداری اصفهان پا در این میدان سخت گذاشته است و انتظار همکاری و همراهی همه متولیان را دارد. هدف اصلی و غایی ما از میزبانی این اجلاس و برگزاری این کمپین ملی «نما و هویت شهر ما» این است که به تدوین و تعریف «نمای اصفهان» و شاخصه‌های آن مبتنی بر هویت شهر دست یابیم؛ امیدوارم حاصل این اقدام علاوه بر موضوعات آموزشی ترویج ارائه معیارهایی برای نمای اصفهان در کنار نمای غربی و نمای رومی در دنیا باشد.

برگزاری دوره آموزشی کارشناسان شهرسازی مناطق پانزده‌گانه اصفهان

هجدهم اسفندماه سال گذشته رئیس اداره ضوابط شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفته بود در راستای تسهیل روند خدمت‌رسانی و جلوگیری از اتلاف وقت در روند انجام مراحل مجوزها و کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، جلسه‌ای با حضور کارشناسان اداره کل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی و کارشناسان شهرسازی (صدور پروانه) مناطق پانزده‌گانه برگزار شد.

سهیل عمرانی اعلام کرده بود تسریع و بهبود فرایند پاسخ‌گویی مستمر به کارشناسان مربوطه ضرورت دارد و برگزاری این دوره‌های آموزشی و جلسات هماهنگی گامی مؤثر در راستای کاهش زمان صدور مجوزها و بهبود فرآیند اقدامات جاری در مناطق شهرداری و در پی آن افزایش رضایت شهروندان است. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و هماهنگی حوزه معماری و شهرسازی و مناطق در سال آینده به صورت مستمر و هدفمند ادامه خواهد یافت.

تعامل میان سنت و مدرنیته در شهرهای امروزی

زندگی در شهرهای امروزی با رویکردها، سبک‌ها و فناوری‌های نوین عجین شده است و کنار آمدن با شرایط جدید شهرها در راستای تحقق شهر انسان‌مدار اهمیت زیادی دارد. مدیریت شهری در کشورهای توسعه‌یافته به خوبی شهرهای تحت مدیریت خود را با شرایط جدید تطبیق داده است، در حالی که شهرهای کشورهای در حال توسعه در تطبیق با مدرنیته و شرایط جدید عقب مانده‌اند.

هفته آخر اسفندماه سال گذشته بود که کارشناس شهرسازی در این خصوص اظهار کرده بود مدرنیته شدن شهرها غیرقابل جلوگیری است، اما می‌توان به روندها و فرآیندها با انجام برنامه‌های دقیق کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهت داد و معیارهای مربوط به آن را در تمام عرصه‌های شهری لحاظ کرد. شهرهای کهن این کشورها گذشته‌ای غنی و باهویت داشته‌اند که در گذر زمان دستخوش تغییر شده است و بدون پیوند با زمان حال، در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد که تمام بخش‌ها و حوزه‌های شهری را در بر گرفته است.

فرزاد مؤمنی گفته بود رویکردهای مختلفی برای تغییر چهره امروز شهرهای در حال توسعه مطرح است و می‌توان گفت هدف همه آنها انسان‌مدار شدن و در اولویت قرار گرفتن شهروندان است. مدرنیته شدن شهرها غیرقابل جلوگیری است، اما می‌توان به روندها و فرآیندها با انجام برنامه‌های دقیق کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهت داد و پست مدرنیسم و معیارهای آن را در تمام عرصه‌های شهری لحاظ کرد.

وی تاکید کرده بود مدیران شهری باید همت و اراده لازم را برای تغییر چهره شهرهای امروزی داشته باشند و برنامه‌های خود را بر مبنای رویکرد انسان‌مدار و به صورت سیستمی تهیه کنند و به مسائل شهر نگاهی واقع‌بینانه داشته باشند.

برنامه‌ریزی شهری برای شهرهای کهن کشورهای در حال توسعه با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی قطعاً دشوارتر از شهرهایی است که پیشینه تاریخی چندانی ندارند، با این حال امروزه مدیران بسیاری از شهرهای کهن جهان از جمله لندن توانسته‌اند تعادلی میان سنت و مدرنیته برقرار کنند که نشان می‌دهد رسیدن به معیارهای مدرنیته در عین حفظ سنت‌ها محالی نیست.

اقدامات مؤثر مهندسان برای اعتلای فرهنگ ایران

بی‌شک نقش بی‌بدیل مهندسان در زندگی مدرن امروز بر کسی پوشیده نیست و بر این باوریم شهری که در آن بناهایی تاریخی با قدمت طولانی ساخته شده، مهندسان بزرگ و نامداری در آن شرف حضور داشته‌اند. نیمه اول اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اعلام این موضوع گفته بود مهندس در اندیشه و تاریخ ارزنده ایران اسلامی یادآور و تداعی کننده ابتکار، نوآوری و خلاقیت است که زمینه‌ساز رشد و پیشرفت کشور خواهد بود، مهندسان با وقوف به قوانین جهان هستی و ترکیب مؤثر آن و نیز با در نظر گرفتن قوه تخیل و قدرت تحلیل و استفاده بهینه از عناصر و عوامل موجود و نیز طراحی آن جهت راه‌اندازی نیازهای حال و آینده بشر تلاش می‌کنند.

وحید مهدویان اظهار کرده بود مهندسان ضمن گسترش بازدهی و افزایش بهره‌وری، موجب گسترش دانش بشر می‌شوند و در ارتقای سطح زندگی انسان‌ها مؤثر هستند؛ آنها با آگاهی کامل از نقش و تأثیر مهندسی در سازندگی و توسعه پایدار جهان، رفاه و آسایش انسان، حفظ جهان هستی از آلودگی‌های زیست‌محیطی و تأمین شادی پایدار و درازمدت خود و دیگران می‌کوشند دانش مهندسی و تجربه حرفه‌ای خود را به اشتراک بگذارند.

آموزش مجازی “آشنایی با مراحل صدور پروانه ساختمانی”

در راستای استفاده شهروندان از سامانه اصفهان‌نما در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان و افزایش تعداد خدمات الکترونیکی، همچنین مقوله اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه فی‌مابین معاونت شهرسازی و معماری اصفهان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و منتفع شدن مردم شهر از مزایای آن، کارگروه‌ها و جلسات مکرری در ابعاد مختلف به صورت روزانه و هفتگی در حال برگزاری است.

هفته اول اسفندماه سال گذشته بود که مدیر پروژه شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اعلام کرده بود در همین راستا جهت صیانت از سلامت مهندسان و ارتقای عدالت آموزشی و سطح علمی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان، دوره آموزشی آشنایی با مراحل صدور پروانه ساختمانی برگزار می‌شود.

علی‌اصغری‌ثانی گفته بود این دوره آموزشی به صورت آموزش مجازی با هماهنگی واحد شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری روز پانزدهم اسفندماه در اصفهان برگزار خواهد شد و شهریه دوره نیز رایگان است. معرفی سامانه اصفهان‌نما و خدمات آن، معرفی فرآیند پیش تفکیک، معرفی فرایند صدور پروانه ساختمانی و پروانه دو مرحله‌ای و پرسش و پاسخ از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی است.

توجه به صنعت گردشگری، رونق بخش زندگی شهری

اگر گردشگری با برنامه‌ریزی مناسب، رعایت شرایط و حفظ محیط زیست انجام شود، بی‌شک می‌تواند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار باشد، اشتغال ایجاد کند و زندگی شهری را رونق دهد. نیمه دوم اسفندماه سال گذشته بود که کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اعلام این موضوع گفته بود در کشورهای مختلف از جمله اسپانیا و ایتالیا، جهانگردی یکی از منابع اصلی اقتصاد است، بنابراین حفظ آثار تاریخی و فرهنگی و هویت شهر ضرورتی انکارناپذیر است، همچنین باید شرایط لازم برای بازدید گردشگران از نقاط دیدنی و گردشگری شهر فراهم شود تا مدت زمان اقامت آنها در شهرها افزایش یابد.

گیتی اعتماد اظهار کرده بود آثار با ارزش تاریخی در داخل و خارج از شهر اصفهان وجود دارد و میدان نقش جهان این شهر در دنیا بی‌نظیر است، در سال‌های اخیر خانه‌های تاریخی اقامتگاه‌های مناسبی برای مسافران و گردشگران است و باید از طریق رسانه‌ها میان مردم فرهنگ‌سازی انجام شود تا گردشگران در شهر احساس آرامش داشته باشند و تسهیلات اقامتی مناسب برای آنها تأمین شود، همچنین امنیت مراکز راهنمای گردشگران در قسمت‌های مختلف باید تضمین شود.

برگزاری رویداد”کردآباد، دیروز تا امروز”

بازآفرینی هر محله برای آیندگان در گروی شناخت دیروز و امروز محله است و رسانه عکس می‌تواند بخش مهمی از این رسالت را بر عهده داشته باشد. این رویداد هنری در سه مرحله جمع‌آوری عکس‌های قدیمی، برگزاری کارگاه عکاسی و برگزاری نمایشگاه عکس در محله کردآباد و گالری‌های شهر اصفهان تعریف شده است.

اواخر بهمن‌ماه سال گذشته بود که رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این مورد گفته بود رویداد عکاسی “کردآباد، دیروز تا امروز” توسط دفتر بازآفرینی محله (نوآفرین) در منطقه چهار شهرداری و اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری برگزار می‌شود و در فراخوان نخست که شامل ارسال عکس‌های قدیمی محله کردآباد توسط ساکنان این محله است، تصاویر ارسالی که به جنبه‌های مردم‌شناسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محله توجه شده است، توسط گروه داوری که متشکل از کارشناسان مدیریت شهری شهر اصفهان و نماینده دفتر نوآفرین مورد ارزیابی قرار گرفته است، تصاویر منتخب برای شرکت در نمایشگاه “کردآباد، از دیروز تا امروز” اعلام می‌شود.

فریاد پرهیز گفته بود در فراخوان دوم که شامل برگزاری کارگاه یک‌روزه در محله خواهد بود، با حضور مدرس در محل به تصویرنگاری با دوربین حرفه‌ای جنبه‌های فضایی، کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محل مورد توجه شرکت‌کنندگان در این کارگاه پرداخته می‌شود و متقاضیان باید با دارا بودن دانش عکاسی و جنبه‌های تکنیکی و هنری آن در این کارگاه شرکت کنند.

وی اعلام کرده بود پس از پایان کارگاه عکاسی هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر پنج عکس را برای داوری و شرکت در نمایشگاه عکس “از دیروز تا امروز محله‌ام، نگاره‌های کردآباد” ارائه کند، عکس‌های منتخب برای شرکت در نمایشگاه گواهی حضور دریافت خواهد کرد و از بین عکس‌های منتخب به نفرات اول تا سوم لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

راه‌اندازی پارک‌های مهارت محور در اصفهان

برنامه‌های امسال به برای گرامیداشت کودک اجرا و برگزاری برنامه‌های محتوا محور برای حقوق اولیه کودکان، جشنواره فیلم کودک و نوجوان، برگزاری برنامه‌ها و جشن‌ها در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و رویدادهای جمعه در محله‌هایی است که دسترسی آنها به مرکز شهر کمتر است. هفته اول بهمن ماه سال قبل بود که رئیس گروه شهر دوستدار کودک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرده بود ویژه‌برنامه “رد پای کودک” که به منظور حضور کودکان با خانواده‌هایشان در محیطی شاد به نمایش گذاشته شد و طی آن حدود سه هزار و ۵۰۰ کودک محله‌های کم‌برخوردار در شهربازی رویاها حضور یافتند، از جمله دیگر اقداماتی است که در خصوص کودکان انجام شد.

اسماً نکویی تاکید کرده بود پارک‌های محتوایی و آموزشی برای کودکان احداث شده است، سعی کردیم در پارک‌ها علاوه بر جنبه نشاط و شادی مجموعه‌ای که جنبه محتوایی و آموزشی دارد، نیز اضافه شود، زیرا یکی از مباحثی که در سطح کشور دنبال می‌شود پارک‌های موضوعی بر اساس محتواهای متفاوت برای کودکان است.

وی گفته بود طراحی احداث و راه‌اندازی پارک مهارت انجام شده است و در مرحله عمرانی قرار دارد، همچنین طراحی پارک قرآنی نیز انجام شده است و به دنبال مکان مناسب برای احداث آن هستیم. در منطقه ۱۲ پارک ویژه معلولان را داریم که کودکان معلول و کم‌توان راحت‌تر بتوانند از وسایل بازی استفاده کنند، در این راستا علاوه بر تحرک آنها موضوع آموزش این کودکان نیز مورد توجه قرار داشته و در این خصوص ۱۵ نوع بازی جدید طراحی شده است

لزوم وارد کردن بخش خصوصی در پروسه بازآفرینی شهری

تدوین ضوابط طراحی پایدار و اقلیمی ساختمان‌ها و اجرای آن در توسعه شهر اصفهان، می‌تواند سبب کاهش مصرف عمده انرژی و اثرات مخرب زیست‌محیطی ساختمان‌ها شود. از جمله خروجی این پروژه استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در راستای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر که مصوبات کمیسیون ماده پنج در رابطه با گروه‌های ساختمانی (ج و د) دریافت و ابلاغ شده و در پروانه‌ها لحاظ می‌شود.

هفته دوم دی‌ماه سال گذشته بود که رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفته بود به منظور نوسازی بافت فرسوده در کنار نقش‌آفرینی دولت، شهرداری و شورای اسلامی شهر، باید بخش خصوصی را نیز در پروسه بازآفرینی شهری با استفاده از بسته‌های تشویقی وارد کنیم در رویکرد نوسازی، بهسازی و باز زنده‌سازی تنها جنبه‌های کالبدی توسعه بافت‌های ناکارآمد مدنظر قرار می‌گیرد که علاوه بر بازآفرینی کالبدی، بازآفرینی اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فریاد پرهیز اظهار کرده بود نوع مداخله در بافت‌های ناکارآمد متناسب با ویژگی‌های آن متفاوت است، به عنوان مثال در رابطه با مسائل اجتماعی شهروندانی که در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند، تنوع قومی و قبیله‌ای تنوع زیادی دارند و ملک‌های آنها اکثراً قولنامه‌ای است که هر کدام رویکرد خاص خود را می‌طلبد. در این راستا باید به ارکان بازآفرینی شهری پایدار پرداخته شود، زیرا در کنار نقش‌آفرینی دولت، شهرداری و شورای اسلامی شهر، باید بخش خصوصی را نیز در پروسه بازآفرینی شهری با استفاده از بسته‌های تشویقی وارد کنیم در واقع باید به مردم به عنوان بستر اصلی بافت توجه ویژه‌ای کرد.

اجرای طرح بازآفرینی در ۵۸ محله اصفهان

بر اساس بررسی‌ها و طبقه‌بندی‌هایی انجام شده در تمام مناطق، محله‌های برخوردار و کم برخوردار وجود دارد؛ لذا سیاست مدیریت شهری این است که سال آینده در هر منطقه حداقل دو محله بر اساس دسته‌بندی تحلیلی که انجام شده، انتخاب شود بنابراین در ۵۸ محله طرح ارتقای کیفی محلات و سند بازآفرینی محلات را خواهیم داشت.

هفته اول بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این خصوص گفته بود برای آغاز برنامه‌های محله‌محور در سال آینده باید اطلاعات مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها در محلات اولویت‌بندی و بر اساس نیازهای موجود در هر محله توسط مدیریت مناطق آماده شود. بر اساس اطلاعات ارائه شده، محلات هدف توسط مناطق انتخاب شده و باید در سال آینده اقدامات اجرایی حداقل دو محله در هر منطقه انجام شود، البته در سند بازآفرینی برنامه‌ریزی‌های لازم ارائه شده و بر اساس ویژگی‌ها و مشکلات هر محله، پروژه‌ها و برنامه‌های متفاوت و مختلفی را برای اجرا در نظر داریم.

وحید مهدویان اظهار کرده بود گاهی بعضی از مشکلات در بسیاری از محلات یکسان است که برای رفع آنها هم طرح‌هایی را خواهیم داشت، هدف قرار دادن دو محله در هر منطقه به معنای رها کردن و توجه نکردن و رسیدگی به سایر محلات شهر اصفهان نیست، اما سند بازآفرینی به طور عمده برای محلات هدف اجرایی و هر سال پروژه‌های محله محوری اجرا شود تا در دوره‌های زمانی مشخص بتوانیم محلات کم‌برخوردار را به حداقل شرایط کیفی زندگی برسانیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا