دانشنامه ساخت و ساز

نقش محیط پیرامون در دکوراسیون داخلی منزل

یکی از عوامل مؤثر بر طراحی فضاهای داخلی محیط پیرامون طرح است. در این رابطه مواردی نظیر شرایط آب و هوایی محیط، مناظر موجود در پیرامون بنا و ساختمان همسایگان اطراف خانه می توانند مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و با توجه به آنها برای طرح فضاهای داخلی تصمیم گیری شود. در رابطه با شرایط آب و هوایی با توجه به اینکه در چه نوع آب و هوایی قرار داریم، مدت و نحوه تابش خورشید، میزان دما، بارندگی و رطوبت، بادهای غالب و مطلوب و نامطلوب منطقه چگونه است و مواردی نظیر اینها می توان برای جهت گیری فضاهای مختلف و چگونگی طرح کلی و جزئیات آنها فکرهایی کرد. برای مثال در مناطق سرد خوب است که برای بهره وری بیشتر از نور خورشید، کشیدگی ساختمان را در جهت شرقی غربی در نظر گرفت، و ورودی را به صورتی طراحی کرد که ضمن پاسخ گویی به عملکردهایش، به عنوان محفظه عایق هوایی بین درون و بیرون نیز عمل کند؛ و یا اتاق هایی را که به نور مستقیم خورشید نیازمند هستند در جبهه جنوب و در معرض تابش خورشید انتخاب کرد، و یا فرم، ابعاد و سایه بان پنجره ها را با توجه به محل قرارگیری فضای مربوطه آنها (رو به شمال، جنوب، شرق و یا غرب) با دقت و به درستی طراحی نمود.

چگونگی مناظر موجود در پیرامون بنا نیز می تواند در میزان و چگونگی ایجاد رابطه درون با بیرون و یا کنترل آن نقش داشته باشد. برای مثال منظره های طبیعی و آرامش بخش بیرون خانه را می توان در قالب پنجره های زیبا قاب نموده و بر آنها تأیکد کرد. در بعضی موارد این استفاده نه تنها از طریق پنجره های گشوده شده به مناظر زیبای اطراف فراهم می شود، بلکه با پیش بینی ایوان و یا بالکن هایی مناسب، امکان دور هم نشستن و تماشای مطلوب مناظر زیبا در فضایی نیمه باز نیز پیش بینی می شود.

توجه داشته باشید که مناظر پیرامون بنا همیشه و در همه شرایط خوشایند ومطلوب نیستند، بلکه در بعضی موارد صحنه هایی نظیر مغازه های تعمیر خودروها، انبار پشت میدان میوه وتره بار و مشابه این موارد می توانند  مورد مشاهده خانه باشند. در این مواقع چشم دوختن به آنها چندان هم لذت بخش نیست. در این شرایط می توان با تمهیداتی نظیر طرح شبکه هایی زیبا در مقابل گشودگی ها و روزن های بنا و یا چرخاندن دید از پنجره داخل خانه به سمتی که مناظر زیباتری دارد، به چاره جویی پرداخت. آگاهی از همسایگان بنا و چگونگی ساختمان آنها )کاربری، تعداد طبقات، نوع اشراف آنها به بنا و…( نیز در پیش بینی تدابیری برای رفع برخی مشکلات مؤثر است. برای مثال همسایگی با فضاهای عمومی پررفت و آمد و پر سر و صدا و همچنین بزرگ راه های پررفت وآمد، می تواند مزاحمت هایی را برای ساکنین فضاهای مسکونی به همراه داشته باشد. در نظر گرفتن پنجره های چند جداره و یا پیش بینی حفاظ هایی در مقابل پنجره ها که برای کنترل سر و صدا هستند و همچنین استفاده از پوشش های گیاهی و درختان می تواند به عنوان محافظ کنترل صدا (آکوستیک) برای خانه عمل نماید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا