مسکن و ساختمان

یک کارشناس مسکن در گفت و گو با صما:

ضرورت استفاده از روش های مبتکرانه، برای تامین اعتبار بافت های فرسوده

عضو هیئت علمی خانه عمران با اشاره به اینکه به دلیل پایین بودن کیفیت پایین املاک در بافت های فرسوده، سرانه مصرف انرژی در این بافت ها بسیار بالاست، گفت: دولت برای سرعت بخشی به فرآیند احیای بافت های فرسوده، باید با تمام توان از بخش خصوصی حمایت کند و برای آنها فرش قرمز پهن کند.

به گزارش صما، دکتر علیرضا بهشت آیین ضمن بیان مطلب فوق درگفت وگو با صما اظهار داشت: علی رغم اینکه بارها درباره مشکلات بافت های فرسوده و خطرات بالقوه مستتر در این واحدها و سایر مشکلات هشدار داده می شود، اما مسئولان در برخورد با این عارضه، کاملا خونسرد برخورد می کنند و هیچ اجماعی برای حل بحران این مساله وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح های بالادستی مسئولان باید مطابق با برنامه ریزی ها، سالیانه حجم مشخصی از این بافت ها را نوسازی کنند گفت: اما متاسفانه سیاست های نادرست و رویکردهای انقباضی سبب شده که نوسازی این بافت ها به تعویق بیفتد و در نتیجه هر سال، چالش های این عارضه شهری افزایش پیدا می کند.

عضو هیئت علمی خانه عمران تاکید کرد: به دلیل ریزدانگی خدمات رسانی به این بافت ها در وجوه مختلف شامل اورژانس، آتش نشانی، خدمات شهری و… با مشکلات و مصائب بیشماری همراه است و به عنوان مثال در برخی از کوچه های این بافت ها امکان تردد خودروهای ضروری وجود ندارد و حتی جمع آوری زباله ها هم با مشکلات بی شماری همراه است.

وی افزود: در گذشته ارائه طرح های تشویقی به سازندگان سبب شد که سرمایه گذاران به سمت نوسازی بافت های فرسوده جذب شوند و این مساله سرعت بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری را افزایش داد.

بهشت آیین اضافه کرد: به عنوان مثال در تجمیع پلاک ها در بافتهای فرسوده، یکی از خدماتی که شهرداری ارائه می کرد، طراحی نمای این واحدها به به صورت رایگان بود و همچنین یک طبقه تشویقی نیز به سازنده ارائه می شد و این سیاست ها در جذب سرمایه گذاران در امر نوسازی بافت های فرسوده و همچنین بهسازی در قالب تجمیع به جای تک پلاک سازی موثر بود.

وی ادامه داد: این مشوق ها سبب رونق بهسازی و احیای بافت های ضعیف شهری در بسیاری از مناطق شد به طوری که در مناطق جنوب و جنوب غرب پایتخت نظیر محلات جیحون و سلسبیل، فرآیند بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده به شدت رونق گرفت.

عضو هیئت علمی خانه عمران درباره روش نوسازی خیابان نواب گفت: این طرح به شدت برای دولت و شهرسازی چالش داشت چرا که اسکان موقت افراد و خارج کردن ساکنان بافت مذکور با مصائب و پیچیدگی های خاص خود همراه شد و بنابراین این تجربه نشان داد که بهترین سیاست در احیای بافت های فرسوده مداخله بخش خصوصی و تجمیع پلاک هاست.

وی با بیان اینکه احیای بافت های فرسوده به سرمایه گذاری عظیمی نیاز دارد که تامین آن فرمول های مختلفی می خواهد گفت: نظام بانکی، دولت و شهرداری ها به تنهایی قادر نخواهند بود که منابع مورد نیاز برای احیای بافت های فرسوده را تامین کنند و از این رو باید با بهره گیری از روش های مبتکرانه و متنوع، برای تامین اعتبار در بافت های فرسوده اقدام کرد.

بهشت آیین در ادامه با اشاره به اینکه تعلل در بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد شهری سبب می شود که مشکلات بافت های فرسوده را تا سال های سال به دندان بکشیم اظهار داشت: بنابراین برای تسریع در امر احیای بافت های فرسوده ضمن رعایت تمامی جوانب شهرسازی و ضوابط مربوط به طرح های بالادستی، باید به صورت ضرب الاجل در این زمینه گام برداریم.

این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه لازم است همزمان با اعمال ضوابط شهرسازی از ایجاد موانعی که سد راه احیای بافت های فرسوده است پرهیز شود، خاطرنشان ساخت: با توجه به رشد جمعیت از یک طرف و تبدیل پارکینگ به یک ضرورت، در گذشته شهرداری مشوقهایی برای تامین پارکینگ در بافت های فرسوده در نظر گرفت، اما این مشوق ها بعدا حذف شدند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و شهرداری باید بالاترین تشویق ها و تمهیدات را برای جذب سرمایه گذاران در بافت های فرسوده فراهم کنند، خاطرنشان ساخت: دولت باید فرش قرمزی برای جذب سرمایه گذاران به بافتهای فرسوده فراهم کند و بالاترین تسهیلات و بهترین امکانات را برای آنها فراهم کند.

این مدرس حوزه ساختمان تاکید کرد: فرش قرمز برای بخش خصوصی در بافتهای فرسوه به معنای امتیاز دادن دولت به بخش خصوصی نیست، بلکه این فرآیند در نهایت سبب حفظ سرمایه های ملی می شود و با به حرکت درآمدن چرخ بهسازی بافتهای فرسوده، بار بزرگی آرام آرام از روی دوش شهرداری ها و دولت برداشته خواهد شد.

بهشت آیین با اشاره به تفاهم دولت و شهرداری برای بافتهای فرسوده تصریح کرد: بی شک این تفاهم نامه صرفا بخشی از نوسازی بافتهای فرسوده را پوشش می دهد و برای اینکه به هدف مورد نظر در این زمینه دست یابیم باید سیاست گذاری های کلان و برنامه ریزی های جامع صورت گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا