مسکن و ساختمان

صارمی خبر داد:

کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی با هوشمندسازی کنترل نقشه های معماری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: هوشمندسازی کنترل نقشه های معماری برای نخستین بار در کشور توسط شهرداری تهران درحال انجام است که این اقدام موجب کاهش زمان صدور پروانه می شود.
به گزارش صما و  نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، جلسه بررسی خروجی پروژه “تحقیق و پژوهش در توسعه مدل هوشمند کنترل نقشه معماری در فرآیند صدور پروانه شهرداری تهران با رویکرد مدل سازی اطلاعات ساختمان” با حضور حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، حامد سلیمی مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه برگزار شد.
حمیدرضا صارمی در خصوص این جلسه گفت: هوشمندسازی کنترل نقشه های معماری برای نخستین بار در کشور درحال انجام است که این اقدام به کاهش زمان صدور پروانه کمک شایانی می کند، چراکه یکی از گلوگاه های اصلی طولانی شدن زمان صدور پروانه، کنترل نقشه های معماری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر است. معاونت شهرسازی به منظور حل این مسئله، طی قراردادی با یکی از دانشگاه های مطرح، پروژه هوشمندسازی کامل فرایند صدور پروانه را آغاز کرده که در این جلسه گزارش کامل اقدامات، ارائه شد و نحوه ادامه کار در فاز دوم مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در گام اول این پروژه، ۱۴ پارامتر از جمله ابعاد پارکینگ، ابعاد راه پله، ابعاد آسانسور و … به عنوان شاخص اصلی تعریف شده است که به صورت هوشمند توسط سامانه کنترل می شوند، اکنون گام اول به پایان رسیده و این پروژه در گام های بعدی قابل ارتقاء است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تشریح اهداف این پروژه اظهار داشت: بخش عمده ای از زمان طولانی صدور پروانه مربوط به تأییدهای مکرر دفاتر خدمات الکترونیک شهر، کنترل های شهرداری های مناطق در زمان اعلام عوارض و صحت سنجی دفاتر خدمات است که با اجرای پروژه مذکور، این روند حذف می شود. به طور کلی هدف و جهت گیری پروژه “کنترل ضوابط معماری شهرداری” است.
صارمی تصریح کرد: بررسی های انجام شده نشان داده که برای موفقیت در این حوزه باید از بستر BIM (مدل سازی اطلاعات ساخت) که یک مدل سه بعدی مبتنی بر پایگاه های داده ای با اطلاعات دیجیتال است، بهره گیری کنیم. این اقدام می تواند به تسریع پروژه، کاهش دوباره کاری ها و کاهش هزینه کمک کند. در واقع این روش، نوعی ساخت به صورت مجازی است که در آن سعی و خطا صورت می گیرد و پس از احصاء مشکلات و حل آن ها، اجرایی می شود.
وی، یکپارچگی نقشه ها،کنترل خودکار ضوابط، نظامندکردن رواداری های مجاز، مدیریت پروژه، اصلاح فرایندها، کاهش مراودات، حذف چانه زنی ها و در نهایت تسریع و تسهیل فرایند اخذ پروانه های ساختمانی را از دیگر مزایای پروژه توسعه مدل هوشمند کنترل نقشه معماری عنوان کرد.
معاون شهردار تهران افزود: در جلسه ای که داشتیم به مشاور پروژه تأکید کردیم که مدل ها باید ساده سازی شوند، به سطح امنیت اطلاعات توجه شود و گام های بعدی این پروژه به سرعت در دستور کار قرار گیرد. ضمن اینکه اجرای آن در تهران باید بسیار قوی باشد، چراکه قطعاً الگویی برای سایر شهرهای کشور خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشیم که ما می خواهیم کار مردم را تسهیل کنیم نه اینکه با پیچیده شدن امور، گره ای به کار مردم بیندازیم.
در ادامه، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن تأیید پروژه هوشمندسازی کنترل نقشه معماری در فرآیند صدور پروانه، گفت: این اقدام، اتفاق خوبی است، ما نیز در مجلس برای قانونگذاری بر روی این موضوع کار خواهیم کرد، با اجرای این پروژه به صورت کامل، درصد بالایی از ساخت و ساز در شهر، هوشمندسازی می شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا