دانشنامه ساخت و ساز

آشنایی با سنگ چینی در کف و نمای ساختمان

شاید با شنیدن نام سنگ‌ چینی تصور کنید که این سنگ های ساختمانی از کشور چین وارد شده اند اما در واقع سنگ چینی مورد استفاده در بازار ایران اغلب از معادن شهر الیگودرز استخراج می شود.

در کشور خودمان معادن متعددی هستند که در آنها سنگ چینی استخراج می‌شود اما معدن سنگ چینی الیگودرز بیشترین میزان استخراج سنگ‌های چینی کشور را دارد. در پاسخ به این سوال که سنگ چینی چیست باید بگوییم یک نوع سنگ کریستال است که از توده‌های سنگ آهک به وجود آمده و از جنس دولومیتی است. این نوع سنگ‌ها در اثر درجه حرارت و فشار بالا در اعماق زمین متبلور می‌شوند و جز سنگ‌های دگرگون دسته بندی می‌گردند.

ویژگی ظاهری سنگ چینی:

از لحاظ بصری این سنگ شبیه به سنگ‌های مرمر است و در واقع آن را می‌توان جز خانواده‌ی سنگ‌های مرمریت به شمار آورد. سنگ‌های چینی از نظر ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند و میزان دگرگونی در آنها در شکل ظاهریشان پدیدار شده است. شکل ظاهری و زیبای این نوع سنگ‌ها موجب شده تا در صنعت ساختمانی بسیار مورد توجه قرار بگیرند. این نوع سنگ‌ها اغلب دارای بلورهای درشت هستند که موجب تفاوت شکل ظاهری آنها با سنگ‌های کربناتی رسوبی شده است.

کانی‌های اصلی در تشکیل سنگ چینی:

در پاسخ به این سوال که چرا به این نوع سنگ‌ها نام سنگ چینی تعلق گرفته باید بدانید که دلیل این نامگذاری ضخامت نازک این سنگ هاست که وقتی در کف یا نمای ساختمان به کار گرفته می‌شوند بر اثر اصابت ضربه به آنها صدای ظرف چینی می‌دهند. کانی‌های اصلی در تشکیل سنگ چینی شامل کلسیت و کوارتز می‌باشند. هر چه میزان کوارتز در سنگ بیشتر باشد درجه سختی آن نیز بیشتر خواهد بود. تخلخل در این نوع سنگ‌ها بسیار ناچیز است؛ از ویژگی‌های ظاهری این نوع سنگ‌ها وجود بلورهای درشت کرم رنگ یا سفید رنگ و حتی رنگ خاکستری روشن است که گاهی دارای رگه‌هایی از این طیف رنگ‌ها می‌باشند.

کاربرد سنگ چینی:

بیشترین کاربرد سنگ چینی برای استفاده در فضای خارجی ساختمان و استفاده در نمای ساختمان است، چرا که این نوع سنگ‌ها به راحتی به فضای پشت کار می‌چسبند و در عین حال در مقابل بارش باران نفوذ پذیری بسیار کمی دارند و همین مورد موجب می‌شود که نسبت به سنگ‌های گرانیت و تراورتن مزیت داشته باشند و از آنها در فضای خارجی سازه‌ها استفاده شود. در ابتدای ورود سنگ‌های چینی به بازار شاهد بودیم که بسیاری از معماران در فضای داخلی ساختمان‌ها از این نوع سنگ استفاده می‌کردند اما در سال‌های اخیر با مواجهه با تنوع رنگ بالای سنگ تراورتن شاهد بودیم که این نوع سنگ جای سنگ‌های چینی را در فضای داخلی ساختمان گرفت.

 سنگ

مزایای استفاده از سنگ چینی:

از مهم‌ترین مزایایی که موجب شده تا هنوز هم که هنوز است از این نوع سنگ‌ها در سازه‌ها استفاده شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قیمت بسیار مقرون به صرفه، استحکام بسیار بالا، جذب آب بسیار کم، در امان نگه داشتن سازه‌ها از گرما (استفاده از این نوع سنگ‌های به رنگ روشن در نمای خارجی ساختمان‌ها در مناطق گرمسیری به کاهش جذب گرما در ساختمان‌ها کمک می‌کند)، برش پذیری با دستگاه برش سنگ نرم.

این نوع سنگ‌ها با داشتن کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند، بسیار مورد توجه انبوه سازان قرار گرفته اند. استفاده‌ی بالا از این نوع سنگ در مسکن مهر مثالی بر این نکته است. قابلیت برش پذیری راحت سنگ چینی موجب شد تا از آن برای سنگ کف ساختمان و کف پیاده روها نیز استفاده شود. شما سنگ کاران گرامی می‌توانید شیارهایی روی سطح سنگ ایجاد کنید تا لغزندگی آن را کاهش دهید.

تنوع بالای استفاده از سنگ چینی:

از سنگ‌های چینی برای معماری سنتی و مدرن استفاده می‌شود. همچنین شهرداری‌ها به علت دوام بالا و ظاهر شکیلی که این نوع سنگ‌ها دارند از آنها برای اجرای پروژه‌های مختلفی هم چون آب نماها، جدول‌ها، میدان‌ها، پیاده روها، آرامگاه‌ها، راه پله‌ها، نمادها، سکو های پارک و غیره استفاده می‌کنند. در معماری مدرن از این نوع سنگ‌ها به صورت ترکیبی با دیگر المان‌های طراحی داخلی استفاده می‌شود.

 سنگ

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا