مسکن و ساختمان

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درگفت وگو با صما:

دستگاه های دولتی ملزم به مناسب سازی معابر برای معلولان هستند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حاضر تهران از نظر مناسب سازی فضای شهری برای معلولان در وضعیت آشفته ای قرار دارد، گفت: لازم است که تمامی دستگاه های دولتی نسبت به ایمن سازی ساختمانهای خود برای معلولان اقدام کنند.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با صما ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: تمامی دستگاه های ذی ربط موظف هستند که با اجرای قوانین و ضوابط مربوطه درساختمانها و در سطح معابر، زمینه را برای تسهیل تردد افراد کم توان جسمی – حرکتی فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمهیدات لازم را برای دسترسی بدون مانع، مستقل، راحت و ایمن معلولان به فضاهای عمومی ایجاد کنیم، گفت: این رویکرد هم اکنون در حوزه بحث حمل و نقل نظیر ایستگاه های مترو در حال اجرایی شدن است به طوری که به صورت تدریجی ایستگاه های مترو به آسانسور مجهز خواهند شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر در حوزه مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان، همه نهادها وظایف و تکالیف قانونی خود را به طور جامع و کامل اجرایی کنند، بی شک امکان دسترسی آسان به اماکن مختلف شهری و معابر مناسب برای رفت و آمد این قشر جامعه فراهم خواهد شد.

وی گفت: نهادهای مختلف باید خود را موظف کنند که دسترسی مناسب به معابر برای معلولان را درون ابنیه خود هموارکنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اذعان داشت : درحال حاضر در بسیاری از معابر تهران، موانعی نصب شده است تا از این طریق موتورسیکلت ها در این محدوده تردد نکنند و در واقع با این فرمول به جای برخورد با موتورسیکلت های متخلفی که در حریم پیاده رو تردد می کنند ،مردم تنبیه می شوند چرا که به عنوان مثال افرادی که با کالسکه ،چرخ دستی،سبدهای چرخ دار،ویلچر و.. در پیاده روها رفت وآمد می کنند دچار مصایب بی شماری می شوند.

تشکری هاشمی با انتقاد از اینکه این موانع فیزیکی تردد شهروندان را به شدت دچار مشکل می کند گفت: کارگروهی در کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تشکیل شده است و از معلولان و جانبازان دعوت کرده ایم که با حضور در این کارگروه ،نقطه نظرات فنی خود را برای مناسب سازی محیط شهری اعلام کنند تا بتوانیم موانع موجود را کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: اما به طور کلی شهر تهران از جنبه تردد ایمن برای معلولان ،سالمندان، افراد کم توان،کودکان و..آشفته است واین حجم از انباشت آشفتگی در سطح شهر با نسخه های فوری و ناگهانی قابل حل نیست.

وی با تاکید بر لزوم اولویت بندی در مناسب سازی معابرخاطرنشان ساخت: مناسب سازی معابر و رفع مشکلات معلولان در استفاده از پلکان و تجهیزات مرتبط با آن، رفع موانع فیزیکی و… از جمله اقداماتی است که باید مستمرا انجام دهیم.

تشکری هاشمی تصریح کرد: امیدواریم که هم شهروندان معلول و جانباز و هم سایر شهروندان برایشان ملموس باشد که  همه دستگاه ها نسبت به تامین فضاهای شهری متناسب با نیازآنها اهتمام جدی دارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: نظرات کارشناسی که در کارگروه مذکور دریافت می شود، قطعا اجرایی خواهد شد و معابری که مناسب سازی آنها فوری است از اولویت برخوردار هستند.  اجرا برخوردار هستند.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا