مسکن و ساختمان

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با "صما"

در طرح نهضت ملی مسکن نباید کار فنی عجولانه انجام شود

در طرح نهضت ملی مسکن نباید کار فنی عجولانه انجام شود. سرعت چه در تصمیم گیری چه در ساخت، نباید فدای پشتوانه های علمی و پژوهشی این موضوع شود.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اعلام مطلب فوق در گفتگو با صما، گفت: در طرح هایی مانند نهضت ملی مسکن مسائل بسیار پیچیده ای در بطن کار وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر قصد تولید مسکن داریم باید از ماهیت شهرها مراقبت کنیم، ادامه داد: اگر قصد تولید مسکن داریم باید سعی کنیم این اتفاق در بافت های فرسوده رخ دهد. یعنی بی جهت سرمایه ها و دارایی ها را در جاهای دیگر نبریم. سعی کنیم این نیاز را اول از طریق بافت های فرسوده شهری رفع کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه اگر قرار است مسکنی ایجاد کنیم نباید سرمایه های اجتماعی شهرها از بین برود، توضیح داد: در نهضت ملی مسکن صرفا نباید رویکردهای اقتصادی مد نظر قرار گیرد. بلکه پیوست های اجتماعی هم باید مد نظر قرار بگیرد. صرفا این موضوع که عده ای خانه دار شوند هدف اصلی نیست و باید همه مسائل و مشکلات را ببینیم.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه همزمان با تولید مسکن باید به سرانه های آن هم توجه کنیم، خاطرنشان کرد: نباید مسکنی ایجاد کنیم که خود تبدیل به معضل و بحران شود. مثلا اینکه بعد از تولید مسکن در شهرها پدیده ای به نام گوشه و حاشیه نشیی شکل نگیرد. همچنین مهاجرت جمعیت بر اساس این ساخت و سازها رخ ندهد.عوارض تولید مسکن عجولانه، عوارضی است که بعدا خود را نشان می دهد و قابل حل هم نیست.

عباسی با تاکید بر اینکه در نهضت ملی مسکن ضروری است مطالعات آمایش سرزمین تکمیل شود، توضیح داد: در ابتدا باید مطالعات جمعیتی و اجتماعی را به درستی تکمیل کنیم. البته درست است که در تولید مسکن ۸ سال عقب ماندگی  رخ داده است اما اگر بخواهیم برای جبران این عقب ماندگی ۸ ساله کارهای عجولانه انجام دهیم قطعا نواقصی را می تواند داشته باشد. مانند بسیاری از طرح ها از جمله طرح مسکن مهر که مشکلات و ایراداتی داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بررسی و مطالعات بخش اصلی و مهم طرح نهضت ملی مسکن است، ادامه داد: پس معقولانه آن است که ابتدا زمانی را بررسی ها و مطالعات قرار دهیم. همزمان هم می توان برخی مقدمات کار را هم  فراهم کرد. همچنین کار نهایی را زمانی باید انجام دهیم که به سوالات و ابهامات پاسخ کامل داده باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا