مسکن و ساختمان

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان و فناوران صنعتی ساختمان در گفت و گو با صما:

راهکار وزارت راه برای ارزان سازی مسکن، عملیاتی نیست

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان و فناوران صنعتی ساختمان در واکنش به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه هدف وزارت راه و شهرسازی از مذاکره با شرکت‌های خارجی فقط ورود فناوری‌های نوین ساخت‌ و ساز و تولید مسکن ارزان است ، گفت: قرار است که دولت نفت را چهل درصد  ارزش واقعی بفروشد. در ازای آن شرکتهای چینی اقدام به تولید مسکن ارزان کنند، این در حالی است که این فرمول  سبب تولید مسکن ارزان نمی شود.  همچنین پراکنده شدن شرکتهای خارجی در اراضی هدف تولید مسکن ملی با تبعات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی همراه خواهد بود.

جعفرقرائتی ستوده با بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار صما گفت: موضوع مطرح شده از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی مبنی براینکه هدف وزارت راه  از مذاکره با شرکت‌های خارجی فقط ورود فناوری‌های نوین ساخت ‌و ساز مسکن و دولت به دنبال ارزان‌سازی است، قابل تامل است.

وی ادامه داد: چرا که دولت در ازای تهاتر نفت که چهل درصد ارزان تر محاسبه شود. از شرکت های چینی برای تولید مسکن استفاده می کند تا به زعم خود هزینه تولید مسکن را کاهش دهد، این در حالی است که این راهکار منجر به شکست است و این راهکار به تولید مسکن منجر نخواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان و فناوران صنعتی ساختمان هزینه ساخت هر متر مربع مسکن توسط شرکتهای چینی را حدود متر مربعی چهار صد دلار ارزیابی و اظهار کرد: غیرممکناست که شرکتهای چینی حاضر باشند که کمتر از این میزان اقدام به ساخت و ساز کنند.

آمادگی شرکت های ایرانی برای مشارکت در طرح ملی مسکن

قرائتی ستوده گفت: شرکتهای ایرانی آماده هستند که در صورت دریافت دلار، بیست درصد پایین تر از قیمت پیشنهادی شرکتهای خارجی مسکن بسازند.

وی با بیان اینکه به دلیل نوسانات دلار، دولت حتی قادر به کنترل و تثبیت قیمت کالاهای اساسی در یک بازه زمانی کوتاه نیست اظهار داشت: در جلسه ای که اخیرا با وزارت راه و شهرسازی داشتیم حتی پیشنهاد دادیم که بخش خصوصی حاضر به فروش نفت است و لازم نیست که اقدام به تهاتر ارزان نفت با کشور چین کند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان و فناوران صنعتی ساختمان درباره راهکار کاهش هزینه های تولید مسکن گفت: استفاده از روش صنعتی سازی یکی از روشهای کنترل و کاهش هزینه های ساخت مسکن است. چرا که در روشهای صنعتی به دلیل اینکه در مصرف برخی از مصالح اصلی ساختمانی نظیر بتن و میلگرد تا حدود چهل درصد صرفه جویی به عمل می آید همین مساله سبب کاهش هزینه های ساخت مسکن می شود .

قرائتی ستوده ادامه داد: در عین حال یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه های تولید مسکن، فراهم شدن زمینه خرید مستقیم مصالح از کارخانجات است.  یکی از مواردی که سبب افزایش قیمت هزینه های مصالح مصرفی تولید مسکن می شود، واسطه ها و دلالان هستند. این افراد معمولا سبب می شوند که قیمتهای نهایی افزایش پیدا کنند، بنابراین با حذف واسطه ها می توان از افزایش هزینه های تولید مسکن جلوگیری کرد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان و فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد: دولت در برخی از موارد امتیازاتی به یکسری از افراد می دهد و سپس تصور می کند این عده می توانند هزینه های ساخت مسکن را کنترل کنند. در صورتی که اگر همان امتیازات به تولید کنندگان داخلی داده شود قطعا آنها هم قادر خواهند بود به همانگونه عمل کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به تبعات اجتماعی حضور شرکتهای چینی در پروژه های ساختمانی نیز اشاره کرد و گفت: حضور این افراد با مشکلات اجتماعی و فرهنگی همراه خواهد بود و نباید از این موضوع غلفت شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا