مسکن و ساختمان

در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی مطرح شد:

نشان سرو سبز، حاصل تحقیقات بر روی موثرترین سیستم های رتبه بندی ساختمان

  بهروز محمد کاری،رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ،نشان سرو سبز( سیستم رتبه بندی ساختمان سبز و پایدار ایران) را حاصل  بررسی و پژوهش دقیق بر روی  سیستم های رتبه بندی ساختمان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه منطقه دانست.

وی با اعلام مطلب فوق در نشست پنل امکان سنجی پیاده سازی سیستم ملی رتبه بندی ساختمان در پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی، روند تعیین معیارهای نشان سرو سبز را تشریح کرد.

محمد کاری با مقایسه سیستم رتبه بندی ساختمان در کشورهای مختلف، گفت: در موضوع نحوه رتبه بندی ساختمان ها می توان کشورها را به دو دسته کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا ، استرالیا، ژاپن، فرانسه، آلمان و.. که سیستم های پیشرو در این زمینه را تدوین کرده اند و همچنین کشورهای در حال توسعه ای که در حوزه جغرافیایی کشورمان واقع شده اند و از نظر شرایط آب و هوایی مشابه هستند مثل قطر، مصر ، عربستان، امارات، هند و ترکیه تقسیم کرد.

وی با بیان اینکه در تعریف معیارهای نشان سرو علاوه بر بررسی دقیق سیستم های فوق یک سیستم بین المللی را هم مورد بررسی قرار گرفته شده، گفت:به طور کلی موضوع شاخص های انرژی در سیستم های مذکور درجه اهمیت بالایی دارد. همچنین در کشورهای در حال توسعه ، بحث آب و بهره وری انرژی بسیار مهم و به آن پرداخته شده است چرا که کمبود منابع آبی را در این مناطق شاهد هستیم .

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادامه داد: همچنین در تحقیقات صورت گرفته سیستم بین المللی را هم مورد بررسی قرار دادیم که تفاوت های عمده ای در آن مشاهده شد. دراین سیستم سه شاخصه معیارهای آن آب، انرژی  و انرژی نهفته مصالح مورد توجه قرار گرفته است و چنانچه یک پروژه ای کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب، انرژی و انرژی نهفته مصالح را ایجاد کند گواهینامه به آن تعلق می گیرد. در حقیقت رعایت این سه شاخص برای دریافت گواهی کفایت می کند.

وی با بیان اینکه روش امتیاز دهی سیستم های مختلف را مورد بررسی قرار گرفته است، توضیح داد: به طور کلی ۱۲ سیستم رتبه بندی ساختمان مورد بررسی  و مقایسه قرار گرفت و نتایجی که به دست آمد در ۸ دسته سایت، مصالح و منابع، کیفیت محیط داخل، پسماند، انرژی ، بهره وری آب، کیفیت محیط خارج و مدیریت بود که برای سیستم رتبه بندی و ارزیابی کشورمان پیشنهاد داده شد.

محمد کاری ادامه داد: بر اساس این ۸ دسته کارگروه های تخصصی تشکیل شد و باتوجه به نظر صاحب نظران این حوزه و باتوجه به بررسی ها و معیارهای دیگر سیستم ها، معیارهای ارزیابی مد نظر را پیشنهاد دادیم .

وی اضافه کرد: بعد از این مرحله یکسری پرسش نامه ها تهیه شد  تا اجماع نظری میان متخصصین، صاحب نظران و ذی نفعان به وجود بیاید . همچنین نشست های تخصصی در مرکز تحقیقات برگزار شد و به جمع آوری نظرات پرداختیم .

رئیس بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه توضیح داد: آماری که در جمع آوری نظرات بدست آمد به این صورت بود که سایت  حدود ۶ درصد، انرژی ۲۲.۸ درصد ، بهره وری آب ۲۴ درصد ضریب اهمیت پیدا کرد.بعد از اینکه ضرایب اهمیت این معیارها مشخص شد این داده ها با میانگین نتایج بدست آمده سیستم های ارزیابی کشورهای توسعه یافته و  در حال توسعه منطقه مقایسه شد.

محمد کاری با اشاره به اینکه نتایج بدست آمده تقریبا نزدیک به میانگین سیستم رتبه بندی  کشورهای در حال توسعه منطقه ای است، خاطر نشان کرد:   در نهایت مدل ارزیابی نهایی بر اساس نظرات و پیشنهاداتی که ارائه شد، جمع بندی شد ومعیار نوآوری هم به عنوان امتیاز تشویقی نیزبه این دسته ها اضافه  و سیستم IGBRS( سیستم سرو سبز) معرفی شد.

وی در خصوص روش امتیاز دهی در سیستم نشان سبز، گفت: طبق روش امتیاز دهی که در نظر گرفته شده با توجه به دسته های تعریف شده اگر امتیاز ساختمان بالای ۸۰ باشد نشان سرو سبز را خواهد گرفت . امتیاز بین ۶۰ تا ۸۰ نشان سرو طلایی ، بین ۵۰ تا ۶۰ سرو نقره ای و بین ۴۰ تا ۵۰تایید شده و اگر ساختمان کمتر از ۴۰ امتیاز بگیرد هیچ رتبه ای دریافت نمی کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا