معماری

برنده دومین مسابقه اینستاگرامی صما مشخص شد

مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان در راستای اهداف آموزشی و ترویجی خود در ۱ ام مهرماه ۱۴۰۰ دومین مسابقه‌ی اینستاگرامی خود را برگزار کرد

شرایط حضور در این مسابقه به این صورت بود که کاربران برای شرکت در مسابقه باید به سوال مطرح شده از طرف‌ معمار آرتور امیدآذری،  تا تاریخ ۳ ام مهر در کامنت پاسخ میدادند. 

دومین مسابقه اینستاگرامی صما

بعد از اتمام مهلت شرکت در مسابقه، بهترین پاسخ توسط طراح سوال انتخاب شد که به شرح زیر است:

دانشگاه ها امکانات تحقیقاتی خوبی داشته و اساتید و دانشجویان پژوهش های خوبی را در این زمینه انجام می دهند اما نکته ای که وجود دارد این است که ۹۰ درصد این پژوهش کاربردی نیستند و بیشتر جنبه تئوریک دارند.متاسفانه در اکثر اوقات پژوهش هایی که در حوزه ساختمان در دانشگاه ها صورت می گیرد از ضرورت های مورد نیاز در این صنعت نیست و بعضا هیچ کاربردی ندارند بنابراین تعامل بین نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه می تواند موضوعات پژوهشی را به سمت نیازهای این صنعت سوق دهد تا زمان و هزینه ای که برای تحقیقات و پژوهش در این حوزه صورت می گیرد کاربرد واقعی پیدا کرده و به توسعه صنعت ساختمان منجر شوددر برخی اوقات در پروژه ها می بینیم به دلیل اینکه علم کافی وجود نداشته بیش از آنچه نیاز بوده هزینه شده اما نتیجه مطلوب در خصوص حداقل های مقاومت یک ساختمان رعایت نشده و این یعنی هدر رفت هزینه مراکز آموزش معماری در کشورهای پیشرفته غالبا متناسب با اهداف آموزشی و نوعی نگرشی که به معماری دارند ،نوع و محتوای دروس را برنامه ریزی ،طراحی و اجرا میکنند و دانشجویان غالبا به صورت آگاهانه دانشکده و نوع گرایش معماری خودرا انتخاب میکنند ودر طول تحصیل با آن نگرش آموزش میبیند،در حالی که در ایران با وجود آن که مراکز با سابقه و بزرگ آموزش معماری ظاهرا براساس یک برنامه مشخص که از ابتدا داشته اند در محیط دانشگاه در کنار برخی از رشته هنری یا فنی جای گرفته اند اما از یک سو یه سبب نبود اهداف و برنامه های مشخص آموزشی و از سوی دیگر به سبب وجود سرفصل های مشترک درسی و نیزز نیود نیروی انسانی کارآمدکافی و منسجم ،همه در عمل کما بیش از به یک گونه عمل میمنند و تفاوت ها و تمایزها غالبا جنبه سلیقه ای دارد.

در حال حاضر برخی از فارغ التحصیالن دانشکده معماری به طور پیگیر در تمام طیف معماری از تدریس تا تحقیق ،از طراحی تا اجرا ،به کار مشغولند ولی در جریان پویا و تاثیرگذاری را در معماری شاهد نیستیم ،چرا که همان پراکندگی موجود در مطالب آموزشی به پراکندگی جمع با معماران منتقل شده و ما همچنان نیازمند نظر و نظریه های هستیم که بتوان از این پراکندگی بیرون آمد و به شیوه ای همگرا ،جامعه را به معماری نزدیک کند. نبود پژوهش معمار در کنار آموزش معماری:

در رشته معماری و هنر محوریت آموزش با فرایند دانش از استاد یا منابع مورد نظر استاد به شاگرد نیست بلکه فرایندی است که محصول آن معمار و هنرمند است نه کارشناس و داننده ی معماری و هنر لذا آموزش باید این هدف را دنیال کند که جوانان را نه به صورت متخصص ،بلکه به عنوان شخصیت هایی متعادل و موزون به جامعه تحویل دهد.در این میان مدرسه ای موفق خواهد شد که با تغییرات فرهنگی ،فنی و اجتماعی سریع زمانه ما انعطاف بیشتری به خرج دهد.بی شک چنین محیط آموزشی جایی نیست مه هر روز در برنامه های تجدید نظر کند .چنین مدرسه ای خمیری بی شکل نیست،بلکه موجودی بی زنده و ریشه دار خواهد بود.سیستم آموزش در دانشگاها میبایست شامل نوعی ارگانیسم پیوسته و انعطاف پذیر باشند که با تامین دروس متنوع و اختیاری بتواند طیف وسیع عالیق و گرایش های دانشجویی را زیر نظر استاد راهنما )که حوزه ی وسیع تری نسبت به یک مدرس صرف یافته است (به وسیله آتلیه ای جامع پشتیبانی کند.در این سیستم آموزشی ،با توجه به آگاهی استاد از نیازهای آینده جامعه در زمینه هایی که درحال حاضر نیاز به متخصص در آن گرایش دیده میشود و شناخت پتانسل ها و عالیق دانشجو ،نقش وی به یک هدایتگر تبدیل میشود تا وی را به آن شاخه از دنیای معماری مرتبط سازد . پیشناهادات:

 ۱: ایجاد بستری برای دانشجویان جهت شرکت در مسابقات معماری حرفه ای

 ۲:دوره کارآموزی باید توسعه پبدا کند و به آن توجه بیشتری مبذول شود.چراکه با دوره های کارآموزی فارغ التحصیلان دانشکده ی معماری ،علاوه بر مدرک تحصیلی دارای سابقه کار نیز میشوند

۳: ایجاد کارگاه ها و سمینار

۴: ایجاد فعالیت های پشتیبانی آموزشی مانند سمینارها ،سخنرانی ها ، مسابقات ،همایش ها ونمایشگاه ها

۵: برگزار کردن سفرهای آموزشی /علمی این سفرها باعث ایجاد تحقیقات میدانی هم میشود

۶: اموزش استفاه از نرم افزارهای معماری معماری به دلیل آپدیت کردن دانشجویان با علم روز

۷: ساماندهی کار گروهی در کارگاه های معماری

 ۸: ترویج استفاده از مطبوعات و مجالت و مرتبط با معماری

۹: تغییر متد آموزشی و نحوه ی ارائه

ما در مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان از تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه تشکر میکنیم و به برنده مسابقه تبریک میگوییم، این مسابقه با اسپانسری شرکت کی دبلیو سی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا