نظام مهندسی

فشار ردصلاحیت شده‌های انتخابات نظام مهندسی تهران به وزارت راه برای توقف انتخابات

در حالی با پیگیری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نامزدهای دارای تعارض منافع برای انتخابات نظام مهندسی رد صلاحیت شده‌اند که برخی از رد صلاحیت شده‌ها فشار بر وزارت راه و شهرسازی را تشدید کرده‌اند.

به گزارش صما، از ساعت ۸ صبح امروز نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران آغاز شده است. بر اساس آنچه دیروز هیئت اجرایی انتخابات استان تهران اعلام کرده صلاحیت ۲۱۰ نفر تایید شده است.

این تعداد در مقایسه با لیست قبلی تایید صلاحیت شده‌ها ۲۱ نفر کمتر شده است. از این تعداد ۱۰ نفر رد صلاحیت و پروانه اشتغال به‌کار ۲ نفر دیگر از کاندیداها تعلیق شده است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بلافاصله پس از اخذ رای اعتماد از مجلس در رابطه با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی تعارض منافع در سازمان‌های نظام مهندسی موضع شفاف و قاطعی را نشان داد.

در همین راستا بود که وی ۱۶ شهریور ماه امسال طی بخشنامه‌ای به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها دستور تشدید نظارت بر اجرای بخشنامه تعارض منافع را صادر کرد. در بخشی از این ابلاغیه رستم قاسمی تاکید کرد: «نظر به رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری موضوع دادنامه … در زمینه دستورالعمل اجرایی این وزارتخانه به شماره … با موضوع اجتناب از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول تعارض منافع را فراهم می‌آورد (موسوم به بخشنامه تعارض منافع موضوع بند ۵ ماده ۲ مکرر آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی ۱۳۹۴ هیئت وزیران) به اطلاع می‌رساند از آنجا که حسب رای مذکور دستورالعمل مورد اشاره مغایر با قوانین نبوده و قابل ابطال تشخیص داده نشده لذا بنا به مراتب اجرای دستورالعمل تایید و استوار می‌گردد. در این راستا با توجه به دادنامه شماره …. صادره از شعبه ۱۲ دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف عملیات اجرای قسمت پایانی بخشنامه شماره … ضمن تاکید بر مفاد ابلاغیه شماره … (موضوع اعلام عناوین برخی از مصادیق تخلفات حرفه‌ای و انتظامی به منظور ایجاد وحدت رویه) آن اداره کل موظف است نسبت به اجرای کامل سایر مفاد بخشنامه پیش گفته با قید فوریت اقدام لازم را معمول نماید.

شایان ذکر است اداره کل موظف است گزارشات اقدامات صورت گرفته را در اسرع وقت به معاونت مسکن و ساختمان ارسال کرده و دستگاه نظارت استان نیز مکلفند مراتب را با عنایت به نظام‌نامه رفتار حرفه ای اخلاقی در مهندسی ساختمان ابلاغی به شماره ۱۵۲۸۸/۱۰۰/۰۲ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ و سایر مفاد قانون موصوف و آیین‌نامه اجرایی ان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها مد نظر قرار دهند.»

پیش از رستم قاسمی، محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز اوایل تیرماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌ای به‌شرح زیر به ادارات‌کل راه و شهرسازی استان‌ها تأکید کرد:‌ داوطلبان انتخابات هیئت مدیره که برخلاف تعهدنامه کارکرد داشته‌اند، رد صلاحیت می‌شوند.

«در جهت ارتقای سلامت اداری و بر اساس اختیار ناشی از ماده ۱۲۳ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۵ اعلام می‌شود به‌دلیل اینکه تمام داوطلبان عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در زمان ثبت‌نام برای انتخابات دوره فعلی به‌صراحت تعهد به رعایت عدم تعارض منافع را تقبل و امضا کرده‌اند، لذا طبق تعهدنامه موصوف و مفاد نظام‌نامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در نظام مهندسی ابلاغی به‌شماره ۱۵۲۸۸/۱۰۰/۰۲ مورخ ۹ تیر ۱۳۹۵ توسط وزیر وقت راه و شهرسازی که در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است، هریک از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها که در دوره تصدی علی‌رغم وظایف هیئت مدیره آن سازمان مندرج در بندهای ۵ و ۸ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بندهای ۵ و ۸ ماده ۷۳ آیین‌نامه اجرایی قانون موصوف و بر خلاف تعهدنامه و نظام‌نامه فوق‌الاشاره هر نوع ارجاع کار از طریق سازمان استان از کارشناسی موضوع ماده ۲۷ نظارت کنترل نقشه داشته‌اند و همچنین مسئولین ارجاع خدمات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از جمله ریاست سازمان مذکور مرتکب تخلف حرفه‌ای شده‌اند می‌بایست به‌قید فوریت و برای برخورد قانونی حداکثر ظرف مدت یک هفته به مراجع انتظامی موضوع ماده ۱۰۱ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلاحی سال ۹۴ برای برخورد قانونی معرفی شوند شورای مذکور موظفند خارج از نوبت به تخلفات مذکور رسیدگی کنند.

لازم به ذکر است این اشخاص به‌دلایل موصوف حائز شرایط برای داوطلبی جهت عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیستند و هیئت اجرایی و دستگاه نظارت موظفند این موضوع را در زمان احراز صلاحیت افراد لحاظ کنند.»

به گزارش صما، دیروز هیئت اجرایی انتخابات نهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده را منتشر کرد که می توانید آنرا از اینجا ببینید.

طبق پیگیری‌ها با وجود آن‌که انتخابات استان تهران از دقایقی پیش به‌صورت الکترونیکی آغاز شده که برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده فشار بر وزارت راه و شهرسازی برای توقف برگزاری انتخابات را تشدید کرده‌اند. اقدامی که به‌نظر نمی رسد وزیر راه و شهرسازی را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا