حمل و نقل

تردید در افتتاح طولانی‌ترین تونل آزادراهی کشور تا ۲ روز دیگر

در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی وعده افتتاح تونل البرز آزادراه تهران-شمال تا پایان بهار را داده که به نظر نمی‌رسد این وعده تا دو روز دیگر محقق شود.

به گزارش صما به نقل از تسنیم، اوایل اردیبهشت امسال خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی تونل البرز (قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال) گفته بود: این تونل تا پایان بهار امسال به افتتاح می‌رسد.

این در حالی است که وی به‌تازگی در بازدید از منطقه دو آزادراه تهران- شمال از  لفظ «آینده بسیار نزدیک» برای بهره‌برداری از این پروژه استفاده کرده است.

خادمی در این‌باره گفته است: تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر، به عنوان یکی از طولانی‌ترین تونل‌های جاده‌ای خاورمیانه یکی از سخت‌ترین بخش‌های عملیات اجرایی این آزادراه محسوب می‌شود و با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد در «آینده بسیار نزدیک» زیر عبور قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: لاینینگ و اجرای سقف دوم تونل به اتمام رسیده است، آسفالت بخشی از آنتن ورودی مسیرهای اتصالی انجام شده، عملیات تاسیساتی مانند نصب چراغ‌ها، کابل کشی، لوله‌های آتشنشانی، ساخت جت فن‌های تهویه و سازه‌های تهویه نیز صورت گرفته است.

اوایل ماه جاری مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال خبر داده و گفته بود: برای تکمیل باند اول ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

بودجه مورد نیاز برای تکمیل منطقه ۲آزادراه تهران-شمال ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است

سعید شهسواری با یادآوری اینکه در ۳ فاز منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال در حال ساخت است، ‌اظهار کرد: فاز اول تونل البرز شرقی و اتصال دهنه شمالی و جنوبی به جاده فعلی چالوس، فاز دوم یک باند منطقه ۲ آزادراه به سمت شمال (تونل البرز شرقی بخشی از آن است) و فاز سوم باند برگشت شمال به جنوب آزادراه تهران-شمال است. در بخش تونل و اتصال دهنه شمالی و جنوبی به جاده چالوس که حدود ۹ کیلومتر از مسیر است پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد است.

وی افزود: در باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال در پاسخ به اینکه آیا بر اساس وعده داده شده باند رفت تا پایان بهار امسال به اتمام می‌رسد، گفت: تلاش‌ می‌کنیم با حمایت‌های دولت و بنیاد مستضعفان در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را به اتمام برسانیم.

شهسواری در خصوص منابع مالی مورد نیاز برای اتمام باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال اضافه کرد: برآورد اولیه منابع مالی برای اجرای منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال (باند اول) ۲ هزار میلیارد تومان بود که به دلیل تورم سال ۹۹ و شاخص تعدیل به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در مجموع بودجه مورد نیاز برای تکمیل آن ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن توسط بنیاد و یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان توسط دولت تامین می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا