شهرمسکن و ساختمان

اجازه ندادیم هیچ ساختمان مهمی در تهران روی گسل ساخته شود

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اولین بار در کشور صحنه‌های گسلی و حریم گسل‌ها را استخراج و تدوین کردیم، گفت: ما این حریم‌ها را روی طرح تفصیلی نشاندیم و پس از مشخص شدن دیگر اجازه ندادیم تا هیچ ساختمان مهمی مانند پاساژ، بیمارستان، وزارتخانه، پمپ بنزین و… روی گسل ساخته شود.

به گزارش صما به نقل از ایسنا، محمد سالاری در نشست خبری لیست «جمهور» که در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد، گفت: برنامه ما حکمرانی شهری در کنار حکمرانی ملی است و باید درآمدهای پایدار شهری را ایجاد کرده و از سرمایه‌گذاران در شهر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در دوره چهارم مدیریت شهری به دلیل بی‌برنامگی، سرمایه‌گذاری در شهر به یک تهدید بدل شده بود، گفت: ما توانستیم بودجه و روند شهرسازی را به سمت مناطق برخوردار ببریم و رویکرد مدیریت شهری را از نگاه کالایی به شهر به یک نگاه اجتماعی تبدیل کردیم.

سالاری در پاسخ به این پرسش درباره وضعیت ایمنی شهر تهران و توجه به آن در شورای ششم گفت: تاب‌آوری مسئله‌ای مهم در تهران و تمام کلانشهرها است. ماموریت‌های نرم‌افزاری تاثیر مستقیمی در ماموریت‌های سخت‌افزاری دارد، اما متاسفانه ایمنی شهر در دوره‌های قبلی هیچ‌گاه دغدغه شهرداری و شوراها نبوده است؛ چراکه اصلاحا توجه به ایمنی و تامین زیرساخت‌های شهر تاب‌آور و امن قابلیت روبان بریدن نداشت، از این رو در دوره‌های قبل توجهی به آن نشد.

وی ادامه داد: ما در شورای شهر پنجم به ایمنی توجه جدی کرده و آن را در راس برنامه‌ها قرار دادیم چراکه جان مردم برای ما بیشتر از روبان بریدن اهمیت داشت.

برای پروژه‌های بزرگ مقیاس در دوره‌های قبلی نیازسنجی نشده بود

سالاری با بیان اینکه در دوره‌های قبلی چندین هزار هکتار از املاک و اراضی شهر صرف پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شد، گفت: این پروژه‌ها انجام شده است در حالی که هیچ نیازسنجی‌ برای آن انجام نشده بود و منابع شهر را صرف به دست آوردن اعتبار سیاسی کردند. بدون آنکه توجه کنند در درازمدت چه پیامدهایی دامن شهر را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دوره پنجم مدیریت شهری یک رنسانس در شهر بود، گفت: ما در حوزه معماری و شهرسازی مقررات خوبی را تصویب کردیم که اجرایی شد. اما متاسفانه همچنان با ساختمان‌هایی چالش داریم که عمدتا در مرکز شهر بوده و طی صد سال گذشته ساخته شده است مانند ساختمان پلاسکو.

سالاری افزود: در مورد ساختمان پلاسکو و دیگر ساختمان‌ها تنها اختیار شهرداری ماده ۵۵ قانون شهرداری‌هاست که آن هم مربوط به چندین دهه قبل است؛ اما با این وجود ما از طریق گفتمان‌سازی پویش ایمن‌سازی شهر را آغاز کردیم و تعدادی از ساختمان‌های بزرگ ایمن‌سازی شدند. این دستاورد شورای شهر پنجم است که البته قابلیت نمایش ندارد اما ما جان مردم برایمان مهم‌تر بود. پس به همین دلیل ۳۳ هزار ساختمان ناامن را ایمن‌سازی کردیم.

وی اضافه کرد: ما همچنین اطلاعات ساختمان‌های ناامن را در سامانه شفافیت منتشر کردیم که یکسری از نهادهای امنیتی دغدغه‌هایی را مطرح کردند و ما این اطلاعات را برداشتیم.

سالاری با بیان اینکه در حوزه مقاوم‌سازی بافت فرسوده نیز تسهیل‌گری شهرداری تهران از ۴۰ درصد در سال ۹۶ به ۴۶ درصد رسید، گفت: ما رویکرد بازآفرینی را جایگزین درجاسازی کردیم.

برای اولین بار صحنه‌های گسلی را روی طرح تفصیلی نشاندیم

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اولین بار در کشور صحنه‌های گسلی و حریم گسل‌ها را استخراج و تدوین کردیم، گفت: ما این حریم‌ها را روی طرح تفصیلی نشاندیم و پس از مشخص شدن دیگر اجازه ندادیم تا هیچ ساختمان مهمی نظیر پاساژ، بیمارستان، وزارتخانه، پمپ بنزین و… روی گسل ساخته شود.. ما حتی اجازه ندادیم ساختمان‌های دیگر نیز بدون رعایت ضوابط در پهنه‌های گسلی ساخته شود.

وی با بیان اینکه نگاه ما به حفاظت از درختان و فضای شهر روشن و حمایتی است، گفت: ما در دوره ششم همچنان در مقابل تخریب باغات خواهیم ایستاد و از شهر حمایت می‌کنیم. از نوسازی بافت فرسوده حمایت می‌کنیم و نظام شهرسازی و معماری که در این دوره تصویب کرده و به شورای عالی هم برده‌ایم، ادامه خواهیم داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا