مسکن و ساختمان

وام اجاره مسکن برای تهرانی ها مشخص شد

وزیر راه وشهرسازی از تمدید مهلت ثبت نام در سامانه جامع املاک و اسکان کشور تا پایان شهریور۱۴۰۰ خبر داد.

محمد اسلامی افزود: با توجه به پایان یافتن مهلت ثبت نام مردم در سامانه املاک و اسکان کشور که تا ۱۹خرداد بود، ستاد ملی مقابله با کرونا این مهلت را تا پایان شهریور تمدید کرد.

انتظار داریم مردم در مهلت باقی مانده نسبت به ثبت نام در سامانه جامع املاک و اسکان کشور اقدام و کمک کنند تا یک بار برای همیشه در تاریخ کشور، وزارت راه و شهرسازی بتواند براساس اطلاعات و آمار واقعی برنامه ریزی برای تولید و عرضه مسکن داشته باشد تا از این طریق دیگر شاهد وجود شکاف در وضعیت عرضه و تقاضای مسکن نباشیم.

اسلامی تصریح کرد: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه ای در خصوص واحدهای مسکونی استیجاری داشتیم که در این مصوبه، همان شرایط سال گذشته مجدد تایید شد.

وی ادامه داد: بر این اساس، قراردادهای اجاره به صورت خودکار بدون این که نیاز به مراجعه به بنگاه های معاملات ملکی باشد، به مدت یک سال دارای اعتبار خواهد بود.

میزان افزایش اجاره بها نیز که به عنوان سقف حداکثری مجاز است، نه این که یک اجبار باشد، مانند سال گذشته تعیین شد.

اسلامی تاکید کرد: مستاجرانی که نتوانستند وام ودیعه مسکن دریافت کنند تا پایان شهریور فرصت دارند در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کنند و تسهیلات ودیعه مسکن را که نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به رقم ۷۰ میلیون تومان برای تهران، ۴۰میلیون تومان برای کلانشهرها و ۲۵میلیون تومان برای سایر شهرها رسیده، می توانند از طریق ثبت نام جدید و برای اولین بار دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از مصوبه ستاد ملی کرونا برای تمدید یکساله قراردادهای اجاره مسکن خبر داد و گفت، نیازی به مراجعه مردم به بنگاه های املاک برای تمدید نیست. قراردادهای اجاره مسکن با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا به طور خودکار یک سال تمدید می شود.

وی توضیح داد: میزان افزایش سقف حداکثری نرخ اجاره بها نیز مانند سال گذشته تعیین شده است. بر اساس مصوبه سال گذشته ستاد ملی کرونا، سقف افزایش نرخ اجاره بها در تهران ۲۵درصد،کلانشهرها ۲۰درصد و سایر شهرها ۱۵درصد است.

وی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی تغییراتی در خصوص شرایط تمدید قراردادهای اجاره مسکن در نظر دارد، تصریح کرد: این تغییرات در کمیته اقتصادی کرونا مصوب شده و در ستاد هم طرح می شود و نتیجه آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این که در جلسه آتی ستاد ملی کرونا مصوبه جدید تمدید قراردادهای اجاره مسکن تصویب خواهد شد، افزود: تصمیمات جدید ستاد ملی کرونا پس از تصویب برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

ستاد ملی کرونا مصوب کرده به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا مستاجران می توانند یک سال دیگر با نرخ های افزایشی اعلام شده در واحدهای استیجاری خود سکونت داشته باشند.

فقط در صورتی امکان تخلیه واحد مسکونی وجود دارد که فرزند ذکور سرپرست خانوار قصد سکونت در آن واحد را داشته باشد که در آن صورت حکم تخلیه صادر خواهد شد.

البته مستاجرانی هم که اجاره بهای خود را به موقع نپردازند، نمی توانند زیر چتر قانونی و حمایت ستاد ملی کرونا برای تمدید واحد مسکونی خود باشند و موجر (صاحبخانه) می تواند برای واحد مسکونی حکم تخلیه دریافت کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا