مسکن و ساختمان

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

شهر نفروشی، اصلی برای داشتن شهری پایدار و مطلوب است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در حوزه شهرنفروشی اقداماتی اساسی ظرف ۳۰ ماه گذشته انجام شده است. این اقدامات عمدتا ناظر بر رسیدن به شهر پایدار و مطلوب است.

به گزارش صما، عبدالرضا گلپایگانی افزود: قطعا حفظ ارزش‌های تاریخی و طبیعی شهر و بسط عدالت اجتماعی منجر به این خواهد شد که دارایی‌های شهر در اختیار تعداد محدودی قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه هنگامی که طرح جامع شهر تهران تصویب شد در آن زمان نزدیک به ۶۰۰ طرح موضعی و موضوعی در حوزه شهرسازی تعیین شد، ادامه داد: پس از پایش مقرر شد ۱۰۰ طرح شهرسازی توسط این حوزه اجرایی شود و تا سال ۹۵ نیز ۲۰ طرح موضوعی و موضعی تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است.

گلپایگانی در تشریح طرح‌هایی که در دوره مدیریت فعلی اجرایی شده است، گفت: محله نفرآباد شهرری از ۶۰ سال گذشته همواره برای حفظ ارزش‌های معماری و شهرسازی ایرانی در دستور کار بوده که برای نخستین بار با نگاه به روح اسلامی معماری و شهرسازی ایرانی در محله نفرآباد شهرری تک‌تک قطعات با الگوگیری از شهرسازی ایرانی اسلامی تهیه و پس از تصویب اجرای آن توسط سازمان نوسازی آغاز شده است.

وی به خیابان ولیعصر به عنوان طولانی‌ترین خیابان تهران اشاره کرد و افزود: این محور ثبت ملی شده و ما به دنبال ثبت جهانی آن هستیم. ساختاری که محلات پیرامونی را از راه آهن تا تجریش به یکدیگر متصل می کند و جزو جدایی ناپذیر هویت شهر تهران است.

گلپایگانی به خیابان فدائیان اسلام در حوزه جنوب شرق تهران به عنوان یکی دیگر از طرح‌های شاخص اشاره کرد و افزود: از ۳۰ سال گذشته فدائیان اسلام به عنوان محوری با اهمیت بالا قلمداد می‌شده که قرار بوده برای آن طرحی تهیه شود، اما ۳۰ سال این محدوده در فریز بوده و فعالیت در این محور با مشکل جدی روبه‌رو بوده، لذا طرحی با عنوان بازسازی این محور تهیه شد.

هیچ‌ پروانه خلاف مقررات شهرسازی در دوره کنونی صادر نشده است

وی در خصوص موضوع صدور پروانه در شهر تهران با بیان اینکه صدور پروانه ابزار قدرتمندی برای تحقق طرح‌های شهری است، گفت: در این دوره هیچ پروانه‌ای خلاف مقررات شهرسازی صادر نمی‌شد و علت تحقق این مهم نیز بهره‌گیری از سامانه هوشمند و کنترل سیستمی نقشه‌ها است؛ بدین‌ترتیب امکان صدور پروانه خلاف ضوابط وجود ندارد.

گلپایگانی تاکید کرد: در این دوره ۸۰۰ هکتار به محدوده بافت فرسوده در تهران که شامل تخفیفات بافت فرسوده است اضافه شد. این ۸۰۰ هکتار در سال ۹۹ به ۳۴۰۰ هکتار قبلی اضافه شده است و این اتفاق در حالی روی داده که شهرداری تهران با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه در خصوص سرانجام انتقال پادگان صفر ۶ گفت: در حال پیگیری و رایزنی با ارتش برای انتقال این پادگان هستیم. قطعا در این موضوع تداوم حضور ارتش در بخش‌های تاریخی و همچنین کاهش تراکم مصوب مدنظر ماست که بر روی آن در حال مذاکره هستیم. موضوع در حال پیشروی است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص سیما و منظر شهری در تهران نیز اظهار کرد: چهره فعلی تهران به لحاظ شهرسازی حاصل یک آسیب فرایند طولانی مدت است، ولی قطعا این موضوع قابل اصلاح است.

گلپایگانی با بیان اینکه در تهران در ۳۰ سال گذشته از یک میلیون قطعه که می‌توانسته پروانه ساخت و ساز صادر کند تنها ۳۰۰ هزار قطعه پروانه صادر شده است، تصریح کرد: بی‌تردید اگر این مسیر را اصلاح کنیم می‌توانیم به یکی از زیباترین شهرها مبدل شویم. باید بازنگری اساسی روی ضوابط طرح تفصیلی انجام شود. از سوی دیگر موضوع کمیته‌های نمای مناطق به صورت جدی پیگیری می‌شود و روی نمای تک‌تک پروانه‌هایی که صادر می‌شود بررسی کارشناسی انجام می‌گیرد.

تامین سرانه‌های خدماتی از طریق عوارض صدور پروانه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص حریم شهر تهران نیز اظهار کرد: شهرداری تهران بعضا مدعی است که نهادهای دولتی در حریم شهر تهران اقداماتی را انجام می‌دهند که بارها با دادستانی در این خصوص مکاتبه شده است. بی‌تردید بحث حفاظت از بیت‌المال به صورت جدی پیگیری می‌شود. قطعا در حوزه حفاظت از بیت‌المال حمایت‌های قوه قضاییه به ما کمک بسیار موثری کرده است و در این دوره حمایت خوبی از سوی قوه قضاییه شده است.

گلپایگانی در خصوص عوارض صدور پروانه نیز اظهار کرد: شهرداری تهران در قبال حق عوارض صدور پروانه وظایفی همچون تامین سرانه‌های خدماتی را برعهده دارد. رقم عوارض اخذ شده در این حوزه در قبال این وظایف قابل توجه نیست. با این عوارض نگهداشت شهر و بخش دیگر تامین سرانه‌ها انجام می‌شود. عدد و رقم عوارض اخذ شده ظرف ۲۰ سال گذشته برای صدور پروانه در قبال خدماتی که ارائه شده، قابل مقایسه نیست.

وی در خصوص اقدامات شهرداری تهران در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده نیز ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ – ۱۳۹۹، ۱۰ هزار و ۶۰۰ پلاک در بافت فرسوده نوسازی شده که در حقیقت ۴۶ درصد بافت‌های فرسوده نوسازی و هزار واحد مسکونی تولید شده است؛ همچنین شهرداری تهران ۵۰۰ میلیارد تومان ظرف سه سال گذشته تخفیف در صدور پروانه‌ها داده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا