مسکن و ساختمان

چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد

وزیر راه‌وشهرسازی گفت: منطقه آزاد چابهار یکی از قطب‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد و زیرساخت‌های آن در حال توسعه است.

به گزارش صما، محمد اسلامی شامگاه سه‌شنبه در بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بندر، راه‌آهن و فرودگاه چابهار در حال توسعه است و متعاقب آن ساخت شهر سکونتگاهی طراحی شده که امروز درحال ایجاد ساختار و کالبد شهر جدید «تیس» هستیم.

وی اضافه کرد: تیس یکی از شهرهای مدرن و فاخر کشور خواهد شد و در این راستا ساماندهی چابهار و مقابله با حاشیه‌نشینی در دستور کار قرار گرفته است.

اسلامی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کار تاریخی برای رفع حاشیه‌نشینی طی سه سال اخیر در این استان اجرا شده است و این مهم به مشارکت مردم نیاز دارد، ادامه داد:‌ امیدواریم در سال ۱۴۰۰ پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی و سازه‌های ناپایدار را جمع‌آوری کنیم تا مردم در خانه‌های مناسب زندگی کنند.

پیش از پایان دولت دو بخش راه‌آهن چابهار به زاهدان افتتاح می‌شود

وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص راه‌آهن چابهار به زاهدان بیان داشت: طرح راه‌آهن با وضعیت خوبی در حال انجام است اگرچه در وضعیت کرونایی با مشکلاتی مواجه شدیم، اما قبل از تمام شدن فرصتِ دولت دوازدهم دو بخش این طرح را افتتاح خواهیم کرد؛ باقی‌مانده آن تا پایان امسال و نهایت ابتدای سال آینده انجام خواهد شد و مردم صدای سوت قطار چابهار را خواهند شنید.

وی در خصوص باند دوم جاده چابهار، نیکشهر، کنارک هم تصریح کرد: کریدور شمال به جنوب، بخش‌های باقیمانده‌ای داشته که از مشهد مقدس تا چابهار است. این بخش‌ها تماما یا در دست مطالعه، اجرا و یا بهره‌برداری است و فکر می‌کنم در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه اضافه کنیم چراکه بودجه عمرانی استان بیش از ۱۰ برابر شده و با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

اسلامی بیان داشت: در استان سیستان‌وبلوچستان یک تحول اساسی در بحث جاده‌ای رقم خواهد خورد.

وی گفت: همین هفته طرح‌های راه‌های روستایی ۳۱ روستا را به ارزش پنج هزار میلیارد تومان به همه استانداران ابلاغ کردم که بتوانیم جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار را در اولویت نخست اجرا کنیم؛ اولیت فراگیر ما روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که با تحقق این مهم، توسعه و محرومیت‌زدایی اتفاق خواهد افتاد.

ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسیده است

وزیر راه‌وشهرسازی بیان داشت: بندر شهید بهشتی چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که نقش موثری در فعال کردن کریدور شمال – جنوب و همچنین در انتقال بارهای منطقه اقیانوس هند دارد.

وی با بیان اینکه دولت توسعه این بندر را با اراده‌ای که نشان داد به هشت و نیم میلیون تُن ظرفیت رسانده است، گفت: نکته حایز اهمیت این است که ما در تعاملات و معاهدات بین‌مللیِ دوجانبه و چندجانبه‌ای که با کشورهای منطقه داشتیم شرایط را به گونه‌ای پیش می‌بریم که بتوانیم ظرفیت ترانزیت را از این بندر افزایش دهیم که مهمترین آن همکاری ایران، افغانستان و هندوستان است.

اسلامی تصریح کرد: مذاکره جدیدی برای یک تفاهم‌نامه چندجانبه‌ با ازبکستان، افغانستان، هندوستان آغاز کردیم که این هم نقش قابل توجه‌ای بر تبالات محور شمال جنوب خواهد داشت.

وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی امروز مدرن‌ترین تجهیزات را دریافت کرده است و مجهز شده تا بتواند به صورت کاملا حرفه‌ای و متابق با استانداردهای بین‌المللی، خدمات بارگیری و تخلیه کشتی‌هارا انجام دهد.

پیشین، سومین مرز رسمی با پاکستان

وزیر راه‌وشهرسازی بیان داشت: در بحث توسعه روابط و تبادلات با کشور دوست و همسایه «پاکستان» چند گام اساسی را با همکاری وزارت امور خارجه دنبال کردیم که نخستین آن این بود که ما بعد از سال‌ها که فقط یک مرز رسمی داشتیم با عنایت همه مدیران توانستیم مرز دوم رسمی «ریمدان» را پارسال افتتاح کنیم.

اسلامی با بیان اینکه سومین مرز رسمی «پیشین» را افتتاح خواهیم کرد، افزود: این مرزهای جدید کمک می‌کنند تا با مصوبه جدید که از هیئت دولت داریم برای تسهیل‌گری واردات کالا از پاکستان و همچنین ایجاد بازارچه‌های مرزی گام برداریم. تفاهم‌نامه آن نیز نهایی خواهد شد.

وی با اظهار اینکه با این برنامه، تبادلات مرزی و رفت و آمدهای تجاری با کشور پاکستان به طور کلی متحول خواهد شد، تصریح کرد:‌ یعنی هم اضافه کردن ۲ پایانه رسمی برای تبادلات و همچنین ۶ بازارچه رسمی که در سند ذکر شده مورد توافق قرار گرفته به علاوه مصوبه دولت که تسهیلات خاصی را در نظر گرفته کمک می‌کند که ما به سمت یک کار تجاری خوب حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیل‌گری که در مصوبات وجود دارد تبادلات بین ایران و پاکستان را گسترش خواهد داد تا هر دو کشور بتوانند رفاه بیشتری برای مرزنشینان فراهم کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا