مسکن و ساختمان

معاملات صوری مسکن برای فرار از مالیات راه به جایی نمی‌برد

معاملات صوری مسکن راهی است که شاید برخی‌ها برای فرار از مالیات خانه‌های خالی قدم در آن بگذارند؛ اما عضو کمیسیون عمران مجلس نسبت به این راهکار هشدار و از جریمه‌های سنگین برای این تخلف خبر داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس رشد مداوم قیمت مسکن را یکی از عوامل افزایش تعداد خانه‌های خالی در کشور دانست و گفت: اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب کوتاه کردن دست دلالان و سوداگران حوزه مسکن می‌شود.

مجتبی یوسفی با اشاره به تاثیر اجرای مالیات بر خانه‌های خالی بر کوتاه کردن دست دلالان حوزه مسکن گفت: در گذشته قوانینی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی وجود داشته، اما به‌دلیل ناچیز بودن رقم مالیات، اثربخشی مناسبی نداشت.

وی با بیان اینکه این قانون اصلاح شده تا با فعال‌تر کردن سازمان امور مالیاتی دست دلالان و سوداگران حوزه مسکن کوتاه شود، افزود: این قانون برای درآمدزایی دولت تدوین نشده بلکه جریمه‌ای برای افرادی است که املاک خودشان را با هدف کسب سود احتکار کرده و آن را وارد بازار فروش، رهن و اجاره نمی‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی شناسایی شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون مستاجران زیادی در سطح کشور وجود دارند؛ بنابراین عرضه تمام واحدهای خالی هم نیاز ما را از حیث خانه تامین نکرده و نیازمند ساخت مسکن هستیم.

یوسفی تاکید کرد: امسال تلاش کردیم با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی دست دلالان و سفته‌بازها را از بازار مسکن کوتاه کنیم.

جریمه سنگین برای معاملات صوری مسکن

وی با تاکید بر اینکه برخی افراد برای فرار از مالیات اقدام به معاملات صوری می‌کنند، عنوان کرد: در صورت مشاهده و شناسایی، این افراد باید در مدت یک تا دو سال بخش قابل توجهی از قیمت ملکشان را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

به باور وی، قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب می‌شود که دیگر انباشت و احتکار مسکن صرفه اقتصادی نداشته باشد.

یوسفی، رشد مداوم قیمت مسکن را یکی از عوامل افزایش تعداد خانه‌های خالی در کشور ارزیابی کرد و گفت: در ایران هر چهار تا پنج سال شاهد رشد قابل توجه قیمت مسکن هستیم؛ البته این موضوع در سال‌های اخیر به‌دلیل انفعال وزیر سابق راه‌وشهرسازی به هر سال رسیده و ما سالانه شاهد رشد چندین برابری قیمت خانه هستیم.

وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: به نحوی که ۱۸۰ درصد رشد قیمت را در دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم؛ این موضوع بازار خوبی برای دلالان ایجاد کرده چراکه هیچ بازار و سرمایه‌گذاری تا این حد سودده نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: بسیاری از بانک‌ها و دستگاه‌ها نیز به‌جای سرمایه‌گذاری در اقتصاد مولد به بازار سفته‌بازی روی آورده‌اند و خودشان زمینه افزایش قیمت مسکن را فراهم کرده‌اند.

یوسفی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا مسکن کالای سرمایه‌ای نیست، تصریح کرد: اما متاسفانه در ایران به دلیل نبود توازن در عرضه و تقاضا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم؛ امیدواریم قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا حدودی مسکن را به کالایی مصرفی تبدیل کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا