یادداشت

آنچه گذشت و آنچه پیش روست

بازار مسکن
سعید ظریف، مدیر مسئول مجله ساختمان و مدیرعامل مجتمع رسانه ای راه و ساختمان

بی‌تردید، سالی که گذشت یکی از پر فراز و نشیب‌ترین‌ سال‌ها در دهه‌های اخیر بود و در این میان صنعت ساختمان نیز از چالش‌های فراوان این سال دور نماند.

از سویی گسترش همه‌گیری کرونا و از سوی دیگر بحران‌های پیاپی اقتصادی که پس از بحران‌های مکرر ارزی، گریبانگیر مصالح و زمین و دستمزدها و …. شد و نهایتاً به سمتی رفت که با افزایش قیمت بی‌سابقه مسکن، این بازار را در رکودی عمیق فرو برد.

طبیعتاً ما نیز به عنوان رسانه صنعت ساختمان از عوارض این بحران برکنار نماندیم؛ با این همه، تمام تلاش خود را به کار بستیم تا زنجیره تعامل بین چهار ضلع سازندگان، معماران، تولید‌کنندگان و مسئولین را همچنان متصل نگهداریم و کماکان تریبونی باشیم برای انعکاس نقدها و نظرات و ارائه راهکارها برای عبور از بحران‌‌ و رسیدن به چشم‌اندازی بهتر و زیباتر.

در این میان، از جمله پرچالش‌ترین فعالیت‌های ما به عنوان بک رسانه، برگزاری رویدادهایی بود که بتواند محملی باشد برای گردهمایی اعضای چهار ضلع ذکر شده که خرسندیم با وجود انبوه مشکلات و دشواری‌های پیش‌بینی نشده، سرانجام با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به سرانجام رسید و ما موفق شدیم که با برگزاری موفقیت آمیز چند رویداد بزرگ در حوزه نما و ایمنی ساختمان‌ها و همچنین گردهمایی بزرگ سازندگان و طراحان در روز‌های منتهی به پایان سال که چشم‌اندازی از اقتصاد شهر و ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ ارائه دادند، رسالت رسانه‌ای خویش را در حوزه ساخت و ساز کشور به جا آوریم.

و اما، سال پیش رو نیز چنان که پیداست کماکان میراث‌دار برخی از چالش‌های ذکر شده خواهد بود و همچنین با تغییرات سیاسی پیش رو، انبوهی از حدس و گمان‌ها را از هم اکنون در اذهان برانگیخته است.

انتخابات ریاست جمهوری کشور و شوراهای شهرها از جمله اتفاقاتی است که نتیجه آن علاوه بر حوزه سیاست، قطعاً در حوزه اقتصاد مسکن و امر ساخت و ساز، تاثیرات ناگزیری به جای خواهد گذاشت.

و از هم اکنون چشم‌ها دوخته شده به این که تغییرات احتمالی در حوزه سیاست خارجی کشور چه دستاوردهایی در زمینه رفع تحریم‌ها و ایجاد گشایش در اقتصاد فروخفته و بحران‌زده کشور خواهد داشت و این که آیا سال پیش‌رو سرانجام سال عبور از رکود و رسیدن به رونق خواهد بود یا خیر؟

با این همه، رسالت رسانه‌ای ما همچنان باپرجاست و با امید و تلاش روزافزون همچنان در کنار همه دست‌اندرکاران و ذینفعان صنعت ساختمان خواهیم بود؛ با آرزوی این که سال پیش‌رو سالی پربارتر و بالنده‌تر برای این صنعت و تمامی مردم کشورمان باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا