حمل و نقل

جابجایی فرودگاه مهرآباد از توان شهرداری خارج است

شهردار منطقه ۹ تهران با اشاره به اینکه توسعه فضاهای شهری در این منطقه افزایش یافته اعلام کرد: جابجایی فرودگاه مهرآباد برای تحقق اجرای طرح های مدیریت شهری الزامی است اما این کار از توان مدیریت شهری خارج است.

سید مصطفی موسوی روز شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت:‌ زمانی که فرودگاه مهرآباد احداث شد مکان آن در خارج از شهر تهران بود اما این مکان اکنون در مرکز شهر قرار گرفته و با توسعه فضاهای شهری انتقال آن به فرودگاه امام خمینی (ره) در سال های آینده انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت:‌ جابجایی فرودگاه مهرآباد مصوبه دولت است ولی به دلیل بار مالی و آماده نبودن فضای فرودگاهی امام خمینی برای پروازهای داخلی، ‌ روند انتقال فرودگاه مهرآباد با کندی پیش می رود.

شهردار منطقه ۹ با اشاره به آلودگی های صوتی در این منطقه به خاطر فرود هواپیماها نیز گفت: زمان آغاز فعالیت پروازها از ساعت ۶ صبح تا پایان شب است و به نظر می رسد با توسعه فضاهای شهری انتقال این فرودگاه به امام خمینی (ره) در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص احداث مسیر سوخت رسانی فرودگاه مهرآباد نیز گفت: گاهی شایعاتی درباره آن مطرح می شود اما ما اطلاعات دقیقی از این حوزه نداریم، ولی عنوان می شود که مسیر سوخت رسانی از زیر محله مهرآباد وجود داشته که در حال حاضر غیرفعال است.

شهردار منطقه ۹ وی در خصوص کمبود سوله های بحران در منطقه ۹ نیز گفت: در حال حاضر بر اساس آنچه که تعیین شده ما در تمامی نواحی منطقه ۹ سوله بحران داریم و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد و این در حالی است که حدود ۱۷ ناحیه تهران فاقد سوله های بحران هستند که آنها در اولویت قرار دارند؛ اما در منطقه ما همه نواحی سوله بحران دارند.

موسوی در خصوص فضاهای ناامن این منطقه هم گفت: در تلاش هستیم تا فضاهای ناامن شهری به فضاهای امن تبدیل شود که در همین راستا چند پلازا در منطقه پیش بینی شده که به زودی پلازای هاشمی افتتاح خواهد شد.

سید مصطفی موسوی

آبنمای میدان آزادی پس از ۱۵ سال فعال می شود

وی با اشاره به اجرای طرح های زیباسازی شهر نیز گفت: یکی از این طرح ها فعال سازی آبنمای میدان آزادی است که فکر کنم پس از ۱۴ تا ۱۵ سال غیرفعال بود که با اقدامات انجام شده این آبنما فعال خواهد شد.

شهردار منطقه ۹ درباره برج آزادی نیز گفت: این برج نماد شهر تهران محسوب می شود و بنایی نمادین برای کل کشور است که در حال حاضر در اختیار وزارت ارشاد قرار دارد و شهرداری در مقاطع مختلف در جهت حفظ و نگهداری این برج کمک هایی را انجام داده است.

به گفته وی، در مقطع زمانی پیگیری هایی برای معاوضه این بنا انجام شد اما متاسفانه محقق نشد همچنین شورای شهر تهران نیز مقرر بود که بودجه ای برای این بنا اختصاص دهد اما مورد پذیرش اعضا قرار نگرفت چرا که در صورت هزینه کرد برای این برج باید مدیریت آن نیز در اختیار شهرداری تهران باشد.

موسوی تاکید کرد: بی تردید در مورد برج آزادی تقابلی با وزارت ارشاد وجود ندارد اما وزارت ارشاد از پس برج آزادی بر نمی آید لذا شهرداری اعلام کرده که برای نگهداشت بهتر، بهتر است مدیریت برج در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.

۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در منطقه ۹ احداث شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چه میزان مسیرهای دوچرخه در این منطقه احداث شده نیز گفت: امسال ۱۴ کیلومتر مسیر دوچرخه در منطقه ۹ احداث شد که ۱۰ کیلومتر آن مورد بهره برداری قرار گرفت و در بین مناطق مختلف تهران منطقه ۹ در طرح توسعه مسیرهای دوچرخه سواری ۱۱۷ درصد برنامه های خود را انجام داده و حتی ۱۷ درصد نیز بیشتر از میزان پیش بینی شده کار کردیم.

موسوی خاطرنشان کرد:‌ در مجموع منطقه ۹ تهران در بین مناطق بیشترین میزان مسیر دوچرخه نیز امسال احداث کرده است.

به گفته وی، در بخش مسیرهای پیاده روی نیز خیابان اجتماعی در بخش استاد معین را احداث کردیم و همچنین یکی از منحصر به فردترین پلازاهای شهر تهران به عنوان هاشمی را نیز در دستور کار قرار داریم که بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

مجتمع کوثر آماده بهره برداری است

شهردار منطقه ۹ درخصوص احداث مجتمع کوثر نیز گفت:‌ مقرر بود این مجتمع در پایان سال جاری افتتاح شود اما با بخش هایی که به پروژه اضافه شد امیدواریم در خرداد سال آینده به بهره برداری برسد. در سال جاری ۳۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر اعتبار اولیه ای که شورا در نظر گرفته بود برای این پروژه هزینه کردیم.

شهردار منطقه ۹ مذاکره با وزارت دفاع برای واگذاری پادگان جی به شهرداری تهران، بهره‌برداری پلازای خیابان هاشمی در آینده نزدیک، تبدیل فضاهای ناامن شهری به فضاهای امن، فعال شدن آبنمای میدان آزادی پس از ۱۵ سال و طرح جدید تشویقی نوسازی بافت های فرسوده منطقه را از جمله اقدامات مهم منطقه ۹ عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طرحی به دستور شهردار تهران در منطقه ۹ پیگیری خواهد شد که شروع آن از دهه فجر سال جاری انجام شده و در سال آینده نیز تحت عنوان محور آزادی از فجر تا ۱۴۰۰ دنبال خواهد شد.

به گفته موسوی، با توجه به نقش مهم ترافیکی و تردد شهری خیابان آزادی و همچنین جایگاه مهمی که این خیابان از نظر اجتماعی دارد، بسیاری از حوادث مهم ما از پیش از انقلاب تا به امروز در این خیابان رقم خورده لذا در آیتم های شهری هنگامی که می خواهند جنوب و شمال تهران را مشخص کنند از این خیابان یاد می کنند. بخشی از خیابان آزادی در منطقه ۹ قرار دارد و اقدامات ویژه‌ای همزمان با آغاز قرن در حوزه فرهنگی و اجتماعی و کالبدی در آن رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه مناطق ۹ و ۱۰ بیشترین بافت های فرسوده شهر تهران در اختیار دارد گفت: به دلیل وجود ضوابط طرح تفصیلی هر چند که در سطح مناطق بافت های فرسوده منطقه ۹ موقعیت خوبی دارد و در حال نوسازی است اما سرعت آن مطلوب نیست و به دلیل ضوابط طرح تفصیلی نوسازی بافت های فرسوده و میل به نوسازی کم شده است.

شهردار منطقه ۹ خاطرنشان کرد: طرح تشویقی نوسازی بافت های فرسوده کنسل شده تا طرح جدیدی آماده شود اما عمده تلاش ما این است که شهروندان را به تجمیع قانع کنیم و شهرداری نیز برای نوسازی بافت های فرسوده عوارضی دریافت نمی کند.

به گفته وی، سرعت ما در منطقه خوب است اما به دلیل وجود ضوابط کمی نگران موضوع نوسازی هستیم که به ویژه اگر بافت های فرسوده ریزدانه باشند با مشکل بیشتری مواجه هستیم که در گذشته نیز طبقات تشویقی به این محدوده ها داده می شد اما این موضوع در حال حاضر اتفاق نمی افتد و منتظر طرح های جدید هستیم.

موسوی در خصوص سرانه فضای سبز نیز در این منطقه گفت: جنگل کاری هایی در پایگاه شکاری انجام شده که با احتساب آن سرانه فضای سبز منطقه ۱۶ متر مربع است و بدون احتساب آن ۵متر مربع است که به این ترتیب جزو مناطق ضعیف در این حوزه هستیم.

به گفته وی، مردم خیلی از جنگل کاری پایگاه شکاری نمی توانند استفاده کنند که بر همین اساس دو زمین در نظر گرفته ایم اما با توجه به فقر زمین در منطقه این دو زمین در اختیار بخش خصوصی است و لذا در حال رایزنی برای خرید این دو زمین هستیم.

شهردار منطقه ۹ تهران درخصوص پادگان جی نیز گفت: پس از سال ها این پادگان باز شد و برای آنجا توافقی انجام شد، در بخشی که تملک کرده ایم در حدود ۵ هکتار نخستین بوستان دوستدار کودک کلنگ زنی شده و در حال اجرای پروژه است که اضافه شدن این بوستان می تواند تاثیر بسزایی در سرانه فضای سبز منطقه ۹ داشته باشد که امیدواریم فاز نخست این بوستان تا تابستان آینده در اختیار شهروندان قرار گیرد.

به گفته وی، بخش زیادی از این پادگان فضاهای ورزشی است که می توان به همان صورت از این بخش استفاده کرد، اما بخشی از آن که در اختیار وزارت دفاع است استفاده ای از آن نمی شود که در حال مذاکره برای واگذاری آن هستیم.

به گفته موسوی، امیدواریم این مذاکرات نتیجه دهد اما تا کنون حدود ۱۲ هکتار را تحویل گرفتیم و امیدواریم مابقی آن نیز ساماندهی شود.

پروژه میدان‌ فتح از دستور کار خارج است‌

وی با اشاره به پروژه میدان فتح نیز گفت: این پروژه که به وسیله زیرگذر به بزرگراه استاد معین و یادگار امام متصل می شود بدلیل هزینه زیاد و مشکلات اقتصادی از دستور کار شهردار خارج است اما برای روان سازی آن اقداماتی در حال انجام است.

موسوی در خصوص پیمایش محلات در منطقه ۹ نیز گفت: در سال گذشته برای اجرای این طرح محلات این منطقه را به ۳۷ قسمت تقسیم کردیم که هر منطقه را بصورت پیاده بین یک تا دو ساعت انجام می شد و مشکلات و معظلات آنها مورد بازدید میدانی قرار گرفت، به عنوان مثال در احداث مسیرهایی برای عبور افراد معلول و سالمند حتی از ویلچر استفاده کردیم و خودمان سوار ویلچر شدیم تا ببینیم که ویلچر در فلان مسیر به راحتی عبور می کند یا خیر، امسال نیز این طرح در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم در ایام نوروز انجام شود ضمن اینکه مدیران نواحی نیز بطور مرتب این پیمایش محلات را در دستور کار قرار دارند.

به گزارش ایرنا، منطقه ۹ شهرداری تهران در غرب شهر تهران قرار دارد، این منطقه از ۲ ناحیه تشکیل شده و دارای هشت محله است که ناحیه یک شامل سه محله و ناحیه ۲ شامل پنج محله است.

استاد معین، دکتر هوشیار، دستغیب، امام زاده عبدالله(ع)، مهر آباد، شمشیری، سر آسیاب و فتح صنعتی از محله‌های منطقه ۹ است و فرودگاه مهرآباد، پادگان جی، پارک المهدی از مهمترین اماکن این منطقه به شمار می‌رود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا