مسکن و ساختمان

ساختار نظارتی بر عملکرد دفاتر معماری نیازمند بازنگری است

یک معمار با تاکید بر اینکه ساختار نظارتی بر عملکرد دفاتر معماری کشور نیازمند بازنگری و بهره‌مندی از معماران برجسته و باتجربه است، گفت: مشکل اصلی و دغدغه معماران و دفاتر معماری، فقدان معماران برجسته در بدنه نظام معماری کشور است.

دکتر نیما کیوانی در پنل بررسی چالش‌های دفاتر معماری ایران در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران افزود: بیشتر ناظران، اساتید دانشگاه هستند که تجربه معماران فعال در بازار حرفه‌ای صنعت ساختمان را ندارند؛ بنابراین با نظارت و اعمال نظر قاطعانه آنها بر کار این طیف از معماران، عملا پروژه خراب می‌شود.

وی در تشریح اینکه چرا پروژه‌های موفق با رویکرد ایرانی، ادامه نیافته‌اند، توضیح داد: این مسئله از این نشات می‌گیرد که ما این روند را فقط در سطح پوسته توانسته‌ایم بیش ببریم و وقتی به سطح داخل ورود می‌کنیم ابتر است.

دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران

دکتر کیوانی با بیان اینکه ضوابط شهرسازی و معماری ایران به معماران اجازه ورود به این مقوله را نمی‌دهند، اظهار داشت: آموزش‌های معماری و دانش معماری ما به صورت تفکیک شده است و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد در حالی که معماری تن واحد است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت برقراری ارتباط بین نما و فضای داخلی یک اثر ماندگار و ارزشمند خواهد شد، گفت: اما کمیته‌های نما و ساختار نظارتی جلوی این کار را گرفته‌اند در نتیجه با وجود چنین مشکلاتی ما هرگز نمی‌توانیم معماری ایرانی مدرن داشته باشیم.

سیستم نظام مدیریتی شهرداری قادر به خوانش نقشه‌های رویت نیست

دکتر کیوانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز بیشتر دفاتر معماری کشور که در حوزه مارکت بخش خصوصی معماری ایران فعال هستند، به سمت پیاده‌سازی و تقویت حوزه‌های نظارتی رفته‌اند.

وی با بیان اینکه دفتر معماری آنها یکی از دفاتری است که از سال ۱۳۹۱ در تمام پروژه‌های خود از سیستم رویت (Revit) استفاده می‌کند، تصریح کرد: به دلیل دقت اجرایی این نرم‌افزار، تمام جزئیات به صورت سه بعدی نمایش داده می‌شود و اگرمعماری از این امکان استفاده نمی‌کند به دلیل عدم آگاهی از متدولوژی روز ارائه نقشه‌ها و بررسی‌های مضاعف کار است.

دکتر کیوانی با اظهار اینکه دفتر آنها روند تکاملی تمام پروژه‌ها یعنی سازه، تاسیسات، مکانیکال،‌ الکتریکال و معماری را تحت سیستم عامل بیم (BIM) انجام می‌دهد، یادآور شد: وقتی پروژه‌ها به صورت بیم کار می‌شوند نه‌تنها جای خطایی برای حوزه‌های اجرایی باقی نمی‌گذارد و نقشه‌ها با بالاترین سطح خروجی اطلاعات و مدلینگ انجام می‌شوند بلکه تامین و نگهداری نیز در آنها دیده می‌شود.

این معمار با بیان اینکه اطلاعات پروژه‌ها به صورت پکیج در اختیار خریداران گذاشته می‌شود، گفت: خریداران با استفاده از این نقشه می‌توانند به تمامی اطلاعات پروژه دسترسی داشته باشند و در هر زمانی تغییرات یا تعمیراتی را در تاسیسات اعمال کنند.

وی با این حال مشکل اصلی در این مسیر را شهرداری معرفی کرد و افزود: از آنجایی که سیستم نظام مدیریتی شهرداری تقریبا متعلق به ۲۵۰-۲۰ سال پیش اروپا است، قادر به خواند نقشه‌های رویت نیست؛ بنابراین ما را مجبور به دوباره کاری کرده‌اند.

کیوانی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد:‌ ما مجبوریم تمام اطلاعات را کم کنیم و خروجی‌ها را به صورت دوبعدی کج به شهرداری یا نظام مهندسی بدهیم که عملا خروجی‌های فاز دو نظام مهندسی با آنچه که اجرا می‌شود زمین تا آسمان فرق دارد.

سازندگان

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا