مسکن و ساختمان

گسترش فضاهای مشاء در ساختمان‌ها مغفول مانده است

یک معمار گفت: زیرساخت‌های لازم در ساختمان‌های ایران برای ماندن در خانه در دوران کرونا، وجود ندارد.

محمد خاوریان در پنل آسیب‌شناسی ساختمان‌های شهری در برابر کرونا در دومین اجلاس سراسری سازندگان و طراحان تهران، افزود: ساختار خانه‌ها در ایران، ساختمان‌هایی بسته با یکسری پنجره با حداکثر تراکم و بدون لایف استایل است.

وی با اظهار اینکه با این ساختار ساختمان‌ها نمی‌توان از مردم خواست در خانه بمانند، اظهار داشت: در سایر کشورها این زیرساخت وجود داشته است به این ترتیب که از طریق بالکن‌ها و تراس‌های ساختمان‌ها در فضای مشاء شهری با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

خاوریان با بیان اینکه در خارج از کشور مردم از تراس‌ها و فضاهای مشاء شهری ساختمان‌ها در دوران کرونا استفاده‌های زیادی برای برقراری ارتباط، تمرینات ورزشی و… کرده‌اند، تصریح کرد: کاربرد این فضاها در ساختمان‌ها بسیار پراهمیت هستند، اما در ایران این فضاها را بدون استفاده رها می‌کنیم.

وی با اظهار اینکه در ایران به این دسته مقولات در ساختمان‌ها بهای چندانی نداده‌ایم، تصریح کرد: البته مشابه ساختمان‌های مدنظر را در شهرک اکباتان داریم.

به باور این معمار اکنون مدل ساختمان‌ها آسیب‌زننده به شهر شده‌اند و با اعمال روش‌های سرعتی در ساختمان‌سازی، جغرافیای شهر را کاملا بسته‌اند.

خاوریان با بیان اینکه معماران قدرت عملی در مسئله مدیریت کلان شهری و تغییر قوانین ندارند، اضافه می‌کند: با این حال معماران می‌توانند انرژی و تخصص خود را برای اصلاح زیردانه‌ها بگذارند و در این راستا تقویت فضاهای مشاء و گسترش آن در کل ساختمان را در نظر بگیرند؛ حتی می‌توان در ریزدانه‌ها لایف استایل جدیدی برای کاربران تعریف کرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا