مسکن و ساختمان

مالکان‌ واحدهای مسکونی لوکس مالیات می‌دهند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با میزان تعیین شده برای مالیات بر دارایی (سالانه) واحدهای مسکونی لوکس و باغ ویلاهای گران موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار صما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعدازظهر سه‌شنبه و در پنجمین جلسه صحن علنی برای رسیدگی به بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بند الحاقی ۱۱ تبصره ۶ ماده واحده موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی ۱۱ تبصره ۶، در سال ۱۴۰۰ واحدهای مسکونی لوکس و باغ ویلاهای گران قیمت (با احتساب عرصه و اعیان) با ارزش روز معادل۱۰۰ میلیارد ریال و بیشتر به نرخهای زیر محاسبه می‌شود:

  • ۱-۱- نسبت به مازاد ۱۰۰ میلیارد ریال تا ۱۵۰ میلیارد ریال یک در هزار
  • ۱-۲- نسبت به مازاد ۱۵۰میلیارد ریال تا ۲۰۰ میلیارد ریال دو در هزار
  • ۱-۳- نسبت به مازاد ۲۵۰ میلیارد ریال تا ۴۰۰ میلیارد ریال سه در هزار
  • ۱-۴- نسبت به مازاد ۴۰۰ میلیارد ریال تا ۶۰۰ میلیارد ریال چهار در هزار
  • ۱-۵- نسبت به مازاد ۶۰۰ میلیارد ریال به بالا پنج در هزار
  • در محاسبه مالیات موضوع این بند، هر واحد مسکونی یک مستغل محسوب و جداگانه مشمول مالیات می‌باشد.

همچنین بر اساس موافقت مجلس در این بند واحدهای مسکونی در حال ساخت و واحدهای مسکونی در سال تملک مشمول مالیات نمی شوند.

همچنین بر اساس موافقت مجلس در این بند واحدهای مسکونی در حال ساخت و واحدهای مسکوندر ادامه این بند آمده است: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظفند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

همچنین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.

در ادامه مصوبات مجلس، نمایندگان با بند الحاقی ۱۲، ۱۳ و ۱۴ در تبصره ۶ ماده واحده نیز موافقت کردند.

در بند الحاقی ۱۲ تبصره (۶) آمده است: ­معافیت‌های مالیاتی موسسات کنکور دانشگاه ها حذف می‌شود.

بر اساس بند الحاقی ۱۳ این تبصره نیز ­رده‌های بسیج (پایگاه‌ها و حوزه‌ها) از پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف هستند.

طبق بند الحاقی ۱۴ این تبصره هم ­سود ناشی از تسعیر دارائی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مشترک ایران – ونزوئلا در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ صفر است.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا