مسکن و ساختمانیادداشت

پیشنهاد محله اکباتان

حکمروایی شهری محله‌ محور + نامه

پیشنهاد تبدیل مجتمع مسکونی اکباتان به یک ناحیه شهرداری، هنگامی که در ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۷ به عنوان نامزد تصدی سمت شهردار تهران در شورا این شهر سخن گفتم بحثم این بود که برای این ‌که تهران را تهران کنیم باید نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهردار مستقل را محور قرار دهیم.

این یک شعار زیبا نبود. این تغییر نگاه بنیادین برای افزایش کارآیی و کارآمدی سازماندهی نظام امور شهری در تهران و ایران بود. تنها راهکار تامین حقوق شهروندی، جلوگیری از شهرفروشی و مشارکت دادن واقعی مردم در مستقیم‌ترین امور مربوط به زندگی‌ روزمره‌شان، استقرار نظام حکمروایی شهری از کوچکترین سازمان‌های اجتماعی شهری که محله است می‌باشد.

عباس آخوندی

گرهِ استقرار نظام مردمسالاری و پذیرش حاکمیت اراده‌ی ملی از همین‌جا گشوده می‌شود. بدون دموکراسی شهری، سخن گفتن از دموکراسی ملی بهره‌وری اندکی دارد. در همین ارتباط، در روز ۱۴بهمن‌ماه از اکباتان بازدید داشتم. با هیات مدیره مرکزی این مجتمع سخن گفتم.

به همراه آنان در این مجتمع قدم زدم و با برخی کاسبان و فعالان در آن گفتگو کردم و این مجتمع را آماده برای اجرای آزمایشی حکمروایی شهری محله‌محور دیدم. از این رو، طی نامه پیوست، پیشنهاد تبدیل آن به یک ناحیه شهری و واگذاری اداره امور این ناحیه شهری به ساکنان آن را به شهردار محترم تهران به شرح پیوست دادم.

وزیر سابق راه و شهر سازی، عباس آخوندی

عباس آخوندی

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا