مسکن و ساختمان

تهران در مسیر آینده‌ای سبز قرار دارد

شهردار تهران در اختتامیه کنگره جهانی آیزوکارپ بر عزم تهران برای آینده‌ای سبز و دوری از سوخت‌های فسیلی تأکید کرد.

به گزارش صما ، پیروز حناچی شهردار تهران که طی نامه رسمی فرانک دی‌هانت دبیرکل سازمان بین‌المللی آیزوکارپ برای حضور در مراسم اختتامیه پنجاه و ششمین کنگره جهانی این سازمان دعوت شده بود، در این رخداد بزرگ شرکت و سخنرانی کرد.

او با اشاره به این‌که قرن ۲۰ , قرن سوخت‌های فسیلی و اتومبیل بود، گفت: میراث این دوران در شهرهای تحت سلطه نفت و سیاست‌های توسعه عمرانی هنوز به وضوح قابل مشاهده است اما اثرات این سیاست و رویکرد تنها محدود به کیفیت فضایی-فیزیکی نیست و تأثیرات منفی استفاده بیش از حد از سوخت‌های فسیلی، بی‌تردید در زندگی شهری روزمره قابل توجه است.

حناچی ادامه داد: برنامه ریزی برای شهرها در دوره “پسانفت” به تغییر در تفکر و نگرش زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی طبیعت‌محور و بهینه‌سازی سبک ساخت‌وساز و تدوین استانداردهای جدید برای مقابله با تغییرات اقلیمی نیاز دارد دارد. در این بین، برنامه‌ریزان و مدیران شهری باید ساختارهای انعطاف‌ناپذیر، تغییرات آب و هوایی، ماهیت محدود سوخت‌های فسیلی، بحران‌های مالی و سیستمی جهانی در شهرهای پسانفت را بررسی کنند و نه تنها بافت شهر بلکه روند تغییرات اجتماعی را نیز همواره در نظر داشته باشند.

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در کلانشهر تهران که بیست‌وچهارمین شهر پرجمعیت جهان با ۹ میلیون شهروند است، طی سالهای اخیر اقدامات مثبتی برای کاهش نقش و محوریت نفت به‌عنوان یک محرک اقتصادی، سیاسی و شهری برداشته شده، اما با این وجود تا تبدیل شدن به یک شهر نامتکی به نفت، راه بسیاری در پیش خواهد بود.

پیروز حناچی تاکید کرد: تهران با شعار «تهران، شهری برای همه»، مانند بسیاری از شهرهای دیگر، در حال توسعه رویکردهای جدید در زمینه برنامه‌ریزی شهری است تا بتواند با تغییر سیاست‌های حکمرانی گام‌های مثبتی را برای اجرای اهداف توسعه پایدار ۲۰۳۰ برداشته و برای شهروندان خود، آینده‌ای سبز و ایمن و سالم بسازد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: استراتژی‌های آینده سبز تهران شامل برنامه‌هایی برای تغییر شکل ساختار شهر از جمله تفکیک هوشمندانه کاربری‌ها و استفاده فزاینده از کاربری‌های ترکیبی و چندمنظوره، بررسی سیستم حمل‌ونقل شهری و ایجاد شبکه مبتنی بر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و حمل‌ونقل عمومی سبز، توسعه عمرانی شهر با استفاده از معماری سبز و پایدار و مشارکت دادن مردم با ایجاد انگیزه‌های اقتصادی.

علاوه بر مدیران و متخصصان سازمان آیزوکارپ، شهرداران چندین شهر از سراسر جهان در این رویداد بین‌المللی حضور داشتند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا