مسکن و ساختمان

ساخت خانه های ۷۰ تا ۱۰۰ متری در طرح جهش مسکن

معاون مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه ایرادات طرح جهش تولید و تامین مسکن با استفاده از بدنه کارشناسی مرکز پژوهشها برطرف شده است گفت: دولت مکلف است سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهد. متراژ واحدها ۷۰ تا ۱۰۰ متر و سود تسهیلات آن ۱۸ درصد خواهد بود که گروههای محروم، کم برخوردار، نسبتا برخوردار و برخوردار در اولویتهای اول تا چهارم این برنامه قرار دارند.

امیررضا شاهانی ـ معاون پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهشهای مجلس ـ در نشست خبری «تحلیل و بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن» که امروز برگزار شد اظهار کرد: هدف گذاری طرح جهش تولید و تامین مسکن، احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که طبق برآوردها ۴۰۰ هزار واحد توسط مردم و ۶۰۰ هزار واحد توسط دولت احداث می شود. در این طرح سعی شده ایرادات پروژه های قبلی از جمله پروژه مسکن مهر برطرف شود.

اختصاص بیش از دو برابر بودجه عمرانی به طرح جهش مسکن

شاهانی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه منابع طرح جهش تولید مسکن از چه طریق تامین خواهد شد گفت: دولت مکلف است سالانه ۱۶۰ هزار میلیارد تومان منابع به طرح جهش مسکن اختصاص دهند که کاملا جوابگوی این پروژه خواهد بود. این رقم بیش از دو برابر بودجه ۶۷ هزارمیلیارد تومانی پروژه های عمرانی در سال ۱۳۹۸ است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ بالغ بر۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که سهم بخش مسکن ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است. از این رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات معوقه و حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حوزه مسکن پرداخت شده که رقم ناچیزی است. سودی تسهیلات طرح جهش مسکن ۱۸ درصد تعیین شده که یارانه سود وامها برای اقشار کم برخوردار از سوی دولت پرداخت می شود.

معاون پژوهشهای زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس در تشریح ابعاد دوازده گانه طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت: تکلیف دولت به ساخت یک میلیون واحد مسکونی که پس از یک دوره فترت هفت ساله اتفاق می افتد جدا از آنکه به تامین مسکن کمک می کند منجر به گردش اقتصادی می شود و صنایع و مشاغل بسیاری را به حرکت وا میدارد.

تامین مالی طرح از طریق مالیات و بازگشت اقساط وامها

شاهانی با بیان اینکه طرح اولیه جهش مسکن دچار ایراداتی بود که با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و بدنه کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس آن را برطرف کردیم گفت: شاید یکی از مهمترین بخشهای این طرح چگونگی تامین مالی آن باشد. در این خصوص «صندوق ملی مسکن» را طراحی کرده ایم که از منابع مختلفی شامل مالیاتهای مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت یا امهال خطوط اعتباری مسکن مهر و تغییرات مانده تسهیلات پرداختی تشکیل می شود. در این زمینه بانکها موظفند حداقل ۴۰ درصد از تغییرات مانده تسهیلات پرداختی را در هر سال مالی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه در مکان یابی پروژه باید دقت شود گفت: برای مکان یابی اولویتهای چهارگانه ای تعریف شده که به ترتیب اولویت شامل اراضی درون شهری در بافت فرسوده، اراضی متصل به بافت شهری، اراضی دستگاههای دولتی و نهایتا در اولویت آخر زمینهای کشاورزی است. البته زمینهای حاصلخیز و اراضی محیط زیست از شمول این طرح خارج است.

معافیت مددجویان از پرداخت هزینه نظام مهندسی

معاون پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهشهای مجلس، متراژ واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن را ۷۰ تا ۱۰۰ متر عنوان و تصریح کرد: گروههای هدف بخش مسکن به چهار گروه محروم، کم برخوردار، نسبتا برخوردار و برخوردار تبدیل می شوند. طبق تبصره ماده ۱۶ افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، ایثارگران و بنیاد شهید از پرداخت هزینه نظام مهندسی معاف هستند. همچنین دولت باید یارانه سود تسهیلات پرداختی به این گروهها را بپردازد.

به گفته شاهانی، با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، وزارت اقتصاد مکلف به پوشش ریسک قیمت فولاد و سیمان  خواهد بود. در معماری این واحدها نیز باید فرهنگ ایرانی ـ اسلامی رعایت شود. رعایت مواردی همچون استحکام، ایمنی، پایداری، صنعتی سازی و پدافند غیرعامل از دیگر موارد دیده شده در طرح است.

وی یکی دیگر از ملاحظات طرح جهش مسکن را آمایش سرزمینی دانست و گفت: برخی مناطق کشور مهاجرفرست هستند که باید تامین مسکن در این مناطق نیز در دستور کار قرار گیرد. همچنین مناطقی که در کنار دریاها قرار دارند باید در طرحهای توسعه مسکن لحاظ شوند و در اولویت ساخت باشند.

شاهانی با بیان اینکه نظام اجاره داری حرفه ای از جمله شقوق طرح جهش تولید و تامین مسکن خواهد بود گفت: تولید مسکن برای اقشار اجاره نشین توسط دولت و با همکاری شهرداری ها از دیگر موضوعاتی است که در طرح جهش مسکن گنجانده شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا