دانشنامه ساخت و ساز

معرفی چند نمای آجری جالب

 

نمای آجری چیست؟ اتصالات ملات فقط برای زیبایی استفاده نمی شود ، این “پیوندها” یا الگوها به دیوار آجری مقاومت لازم را می دهند. هر آجر توسط دو آجر از زیر نگه داشته می شود که به نوبه خود توسط سه آجر از پایین نگه داشته می شود و غیره اما چگونه می توان یک ارتفاع معماری را طراحی کرد؟ نمای آجری داستان کاملاً متفاوتی است که در آن آجرها ساختمانهایی با یکپارچگی ساختاری موجود را می پوشانند و به آنها اشکال باشکوهی می بخشد. در اینجا مجموعه ای از نمونه های مسحور کننده نمای آجری ما آورده شده است.

 

ساختمان هایی با نمای آجری

 

ساختان ترمه – ایران – همدان

به نظر می رسد نمای ساختمان از یک انبوه آجر ساخته شده است. در طبقه پایین ، یک مغازه وجود دارد که شبیه غار است ، در حالی که آجر کاری در طبقات فوقانی در فواصل زمانی با لعاب قطع می شود. این اجازه می دهد تا نور روز به دفاتر داخل آن برسد. راه پله ای که مستقیماً مردم را از بیرون ساختمان به دفاتر می برد ، از آجر نیز ساخته شده است.

نمای آجری

خانه سه قسمتی -استرالیا – ملبرن

این خانه از دهه ۱۹۵۰ تاکنون از آجر ساخته شده است. در سال ۲۰۱۳ ، یک ضمیمه آجری علاوه بر حیاط احاطه شده توسط دیوارهای شیشه ای ایجاد شد. آجرهای استفاده شده در اضافات جدید به صورت پیوند پشته ای ساخته می شوند تا خانه متأخر از خانه قدیمی را تشخیص دهد. در حیاط ، یک پیوند پشته ای از آجرهای سوراخ دار استفاده می شد.

نمای آجری

 

ساختمان تحت پوشش آجر

این ساختمان مسکونی در یک محله پرجنب و جوش در پایتخت ایران قرار دارد. چیدمان های این ساختمان  باعث می شد تا آجرها  در زوایای مختلفی قرار داشته باشند و نور را درطی  روز به داخل ساختمان کنترل کنند و به حریم خصوصی ساکنان احترام بگذارد. همچنین ظاهر موج دار زیبایی به ساختمان بخشیده است.

نمای آجری

مدرسه ابتدایی در بلژیک 

دیوارهای مدرسه با آجری از بافت ها و رنگ های مختلف پوشانده شده است که  باعث ایجاد همسان سازی با  بناهای اطراف خود میکند. الگوها و ترازهای مختلف نمای ایجاد شده ای متناسب با همسایگان ایجاد می کند در حالی که برای دانشجویان بسیار جذاب است.

نمای آجری

 

مرکز اسناد حقوق بشر جنوب آسیا – هند – دهلی 

چیدمان آجری علاوه بر ایجاد سایه در محل آفتاب سوزان ، امکان هوادهی مناسب به ساختمان را نیز فراهم می کند. همانطور که این پروژه برای مشتریان کم درآمد ایجاد شده است ، این مجموعه پیچیده جنبه زیبایی شناسی ساختمان را با قیمت مقرون به صرفه فراهم می کند.
نمای آجری
نمای آجری
 
 
 
 
 
 
 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا