دانشنامه ساخت و ساز

معرفی سازه چادری

سازه چادری یا سازه های پارچه ای که به سازه های غشایی نیز معروف هستند نوعی ساختار نوین با مواد سازنده بسیار متفاوت نسبت به دیگر سازه ها موجود می باشند. طرز تشکیل و رشد و توسعه این نوع سازه چادری ریشه تاریخی در فرهنگ و ساختار اقوام باستان دارد. همین چادرهای عشایری الهام بخش سازه های چادری موجود در دنیا می باشند. استفاده از مواد سازنده مرغوب در این سازه ها و ویژگی هایی مانند ساخت و ساز سریع، قابلیت جمع شوندگی و بازشوندگی سازه های چادری و قیمت ارزان نسبت به دیگر سازه ها و طول عمر مفید سازه های چادری نسبتا قابل قبول و مقاوم در برابر اشعه آفتاب می باشد.

سازه چادری

 

انواع سازه چادری

ازه های چادری از نظر شکل ظاهری عموما به دسته های زیر تقسیم میگردند:

  • سازه های پارچه ای مخروطی
  • سازه های چادری کششی
  • سازه چادری زین اسبی

 

سازه های چادری مخروطی

عدم نفوذ آب باران در پوشش محیط مهمترین عامل سازه مخروطی است. آلاچیق های وی آی پی معروفترین مدل سازه مخروطی هستند.

سازه چادری

 

سازه های چادری زین اسبی

ایجاد سطح سایه در محیط های باز بیشترین کاربرد سازه چادری زین اسبی می باشد. سازه های چادری زین اسبی به دلیل فرمی که دارد بریا این کار مورد استفاده واقع می شود. از سازه های غشایی زین اسبی در محیط های داخلی به صورت ال مان هم استفاده می شود.

سازه چادری

 

سازه های چادری کششی

سازه های پارچه ای کششی به دلیل ایجاد مقاطع مختلف کشش جهت فرم دهی سازه چادری می تواند به اشکال و ابعاد مختلفی اجرا شود. سازه ای چادری کششی به دلیل سبکی در ابعاد بزرگ قابل اجرا می باشد. سازه های چادری با قابلیت پرتابل بودن می تواند بسیاری از مشکلات در یک پروژه را بر طرف سازد.

سازه چادری

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا