دانشنامه ساخت و ساز

تفاوت بین کاشی و سرامیک

در هرجایی که حضور دارید اگر کمی به محیط اطرافتان نگاه کنید احتمالاً می‌توانید کاشی و سرامیک بینید! احتمالاً کاشی‌ها را روی دیوار و سرامیک‌ها را در کف مشاهده می‌کنید. اما تابه‌حال به تفاوت این دو فکر کرده‌اید؟ کاشی و سرامیک ظاهراً به هم شبیه هستند، تفاوت کاشی و سرامیک در چیست؟

برای اینکه بتوانیم تفاوت کاشی و سرامیک را بفهمیم بهتر است ابتدا تعریفی از هرکدام داشته باشیم.

 

کاشی

می‌توان گفت کاشی نوعی آجر باضخامت کم است که روکشی لعابی دارد. یک‌طرف کاشی سطح سفالی و استخوان‌بندی کار است و طرف دیگر که لعاب خورده است همان سطح صیقلی و براق کاشی است.

 

سرامیک 

سرامیک در اصل به هر ماده‌ی غیرآلی غیر فلزی گفته می‌شود، این ماده‌ی معدنی به خاطر ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای همچون مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر نفوذ آب و مقاومت در برابر جریان الکتریسیته کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.سرامیک به دلیل داشتن همین ویژگی‌ها در لعاب کاشی‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.پس می‌توان گفت کاشی‌هایی که در لعاب آن‌ها از سرامیک استفاده می‌شود اصطلاحاً سرامیک نامیده می‌شوند (البته تفاوت های دیگری نیز دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم).

کاشی و سرامیک

تشخیص کاشی از سرامیک

کاشی و سرامیک ازنظر ظاهری شباهت زیادی به هم دارند، اما به دلایل مختلفی مثل روش تهیه متفاوتشان دارای تفاوت‌های ظاهری نیز هستند، یکی از تفاوت‌های کاشی و سرامیک در این است که سرامیک‌ها در دمای بیشتر و دفعات بیشتری پخته می‌شوند و بنابراین گِل آن‌ها به سبب بیشتر پخته شدن پررنگ‌تر است، همچنین سرامیک‌ها ضخامت بیشتری نسبت به کاشی دارند، ولی تنوع طرح و رنگ در کاشی بیشتر از سرامیک است

 

کاربرد کاشی و سرامیک

یکی از تفاوت‌های اصلی کاشی و سرامیک مقاومت زیاد سرامیک نسبت به کاشی است، بر همین اساس این دو کاربردهای متفاوتی در ساخت‌وساز بناهای مختلف دارند. کاشی‌ها به خاطر مقاومت کمی که در برابر سرما و گرما دارند انتخاب مناسبی برای محیط‌های بازنیستند، همچنین قدرت جذب آب بالاتری نسبت به سرامیک دارند بنابراین گزینه‌ی بهتری برای پوشش دیوارهای داخلی هستند.کاشی‌ها معمولاً برای دیوارهای آشپزخانه،سرویس بهداشتی و حمام به کار می‌روند.

کاشی و سرامیک

مقاومت کاشی و سرامیک

همان‌طور که گفتیم یکی از تفاوت‌های اصلی کاشی و سرامیک مقاومت زیاد سرامیک نسبت به کاشی است، این مساله هم مربوط به مواد موجود در لعاب سرامیک‌هاست که موجب استحکام و مقاومت بیشتر آن می‌شوند، و هم به نحوه‌ی ساخت آجر اولیه‌ی سرامیک برمی‌گردد. گِل سرامیک در دمای بالاتری پخته می‌شود، همچنین در دفعات بیشتری پخته می‌شود، و به همین دلیل دارای مقاومت و استحکام بسیار بیشتری نسبت به کاشی است.اما کاشی با توجه به کاربردی که دارد دارای ظرافت بیشتر و مقاومت کمتری است.

کاشی و سرامیک

کاشی بهتر است یا سرامیک

این سوالیست که ممکن است تا قبل از خواندن این مطلب برای شما هم پیش‌آمده باشد، اما در حقیقت با توجه ب توضیحاتی که دادیم دسته‌بندی بهتر یا بدتری برای استفاده از کاشی و سرامیک وجود ندارد، بلکه این نیاز شما و کاربرد تخصصی هرکدام از این دو متریال است که تعیین می‌کند کدام را انتخاب کنید.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا